זה היה רק עניין של זמן עד שגם בישראל, המקודשת עבור נוצרים ומאמינים רבים כל כך בעולם כולו ומקביל משופעת במקהלות מקומיות רבות, המבצעות קלאסיקה יהודית, יתקיים אירועי מוזיקלי המוקדש כולו למוזיקת גוספל ונשמה. בתחילת אוגוסט תיערך בעכו לראשונה זמריית הגוספל, הנשמה והתפילה, במסגרת כנס המקהלות "הזמרייה" המתקיים בעיר מידי שנה. בין המשתתפים, רביעיית הגולדן גייט מארצות הברית (The Golden Gate Quartet), מקהלות אורחות מיוון, צרפת, רומניה לצד שלל מקהלות מקומיות, שהרפרטואר שלהן כולל שירי גוספל, נשמה ותפילה.





מעט רקע: מוזיקת הגוספל הדתית-נוצרית נולדה מתוך שירת העבדים האפרו-אמריקאים – הספיריטואלז - ומתוך מזמורי דת כנסייתיים, שהגיעו מאירופה לארצות הברית ומבוצעים כיום גם מסיבות דתיות אך גם לשם הנאה ובידור. הגוספל מהווה בבסיסו אמצעי נוסף לחיזוק האמונה באל, אך עבור רבים, זו גם חלופה למוזיקה הפופולרית החילונית, ואירועים כמו הזמרייה תורמים לאותו מעבר של מוזיקת הגוספל ממוזיקה דתית אל מופעים באולמי קונצרטים.



הזמרייה, יח"ץ
הזמרייה, יח"ץ



"הזמרייה" מכנסת מידי שנה רבים מאוהבי שירת המקהלות בישראל, אך השנה כאמור חידוש, וארבעת ימי (ולילות) הזמרייה יוקדשו לשירת הגוספל, הנשמה שירת קודש קלאסית יהודית (ליטורגיקה) עם שפע מרשים של קונצרטים, סדנאות, כיתות אמן ומפגשי העשרה בהנחיית מנצחים בעלי שם עולמי בתחומים אלה.



גם חברי הרביעייה הווקאלית אמריקאית-אפריקאית "גולדן גייט", שנוסדה בשנת 1934, המשתתפים בקונצרט הפתיחה, ינחו מפגש פתוח לכל משתתפי הזמריה על גוספל, ספיריטואלז, בלוז ופולק. המקהלה האורחת מיוון, בניצוחה של מריה אמה מליגופולו, תבצע יצירות של תיאודורקיס, חדג'ידאקיס ומקהלת "קולות C21" מבוסטון משלבת בין spoken word, תנועות גוף, מוזיקה מערבית-מסורתית ואימפרוביזציה.



"הזמרייה". צילום: יח"ץ
"הזמרייה". צילום: יח"ץ



הזמרייה מתקיימת ביוזמת עמותת הנבל והזמיר, ועיריית עכו, המשמשת משכן אידיאלי לזמריה המזמנת שיתופי פעולה רב תרבותיים בין יהודים, ערבים ונוצרים. המנהל המוזיקלי, רמי ברבר, שהחל את דרכו כזמר מקהלה ונגן טרומבון, רקח תמהיל מגוון לזמרייה הקרובה הכוללת קונצרט חזנות ופיוטים, קונצרט גוספל וג'אז בהשתתפות איריס ועופר פורטוגלי ומופעים של מקהלות כמו זו של מכון תל-אביב לחזנות בניצוחו של החזן נפתלי הרשטיק, אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי, השואב את השראתו ממסורות שירה צפון אפריקאיות ומזרח-תיכוניות ו"הגוספליה" הייחודית של ברק עודד, המבצעת עיבודים לשירי גוספלס וספיריטואלס לצד יצירות ישראליות. לא להחמיץ.



עכו העתיקה 6-9 באוגוסט 2017
(גילוי נאות: הכותב הוא חבר מזמר במקהלת הגוספלייה)