אומרים שכדי להיות רוקר אמיתי אתה צריך להיוולד לתוך זה, או לפחות לחיות את זה עד הקצה. למוזיקאי ברק גרוסברג, גם אם היה רוצה, לא הייתה דרך מילוט מלהפוך לרוקר: אביו, שאול גרוסברג, נחשב לאבן דרך ברוק הישראלי כמפיק וכאמרגן של להקות רוק מתקדם בשנות ה־60 וה־70, וכמייסד "מועדון הרוק הישראלי", שפועל עד היום. "גדלתי באווירה של וודסטוק ממש", מספר גרוסברג, "אם זה ברוקנרול מכל גווניו, ששמעתי מגיל אפס, ואם זה עם החברים של אבא שלי מהתקופה הפרועה של שנות הֺ־70. גדלתי באווירה של מרד ושבירת מוסכמות מוזיקליים".

כיאה לשושלת המשפחתית המוזיקלית, גרוסברג (25) החל לנגן ולהופיע בלהקות רוק מקומיות כבר מגיל 15, ואת הטריגר לכך הוא זוקף, שוב, לאביו: "בגיל 12 נחשפתי לראשונה לג'ימי הנדריקס, ומהר מאוד הבנתי שאני גם רוצה להיות כזה, אז אבא שלי שלח אותי ללמוד גיטרה חשמלית אצל חברו, הגיטריסט המיתולוגי שלמה מזרחי. מהר מאוד נכנסתי חזק לקטע של 'נגינת הנדריקס'".



במהלך הזמן ניגן גרוסברג ג'וניור עם מיטב האמנים בארץ - משולי רנד ועד חנן בן ארי. במקביל, המשיך את מורשת אביו עם אחיו יהונתן, מנהיג להקת הרוק הכבד "קדחת", בהפקת מועדון הרוק הישראלי ומתן פלטפורמה לרוקרים צעירים מכל הארץ. "תעשיית הרוק המקומית מאוד מפותחת ובועטת, אך לצערי עדיין בשוליים, ובעיקר בתל אביב, אבל אני עדיין מאמין שהכל יכול להשתנות. אני כאן כדי להחזיר את הרוק שוב למיינסטרים", הוא מצהיר.

בגיל 21 החל בתהליך חזרה בתשובה כשהגיע לבית כנסת של חב"ד, מתחת לבית הוריו בתל אביב, ו"ראה את האור": "תהליך החזרה בתשובה שלי היה מאוד איטי וזהיר. הנשמה חיפשה אוכל, והיא מצאה את זה שם, בלי להרגיש שחיי צריכים להשתנות".

לאורך השנים ליקט חומרים שיצר ומלווים את התהליך הרוחני העמוק שעבר. אלה הפכו בסופו של דבר לפרויקט הסולו החדש שלו (הקרוי "'ניצחון הנפש האלוקית על הנפש הבהמית"), שמתוכו יצאה בימים אלה סנונית ראשונה: "בעולם האמיתי", שיר שכתב והלחין גרוסברג על פי ספר התניא שכתב האדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד. "זהו שיר שמבטא צעקה פנימית חזקה מאוד שבאה לשבור סטיגמות של חוזר בתשובה מצד אחד, ומצד שני יש בו גם מסר פוליטי מסוים, שמדבר על גבולות שהחברה הישראלית יצרה, על היחסים בין הציבור החילוני לדתי, והרצון לאהבת חינם וחברה משותפת".



מה דעתו של הרב שלך על זה שאתה רוקר בועט?
"לא שמעתי מאף רב שאני מקושר אליו שאסור לי לנגן את המוזיקה הזו, אלא שצריך לקחת אותה כמו שהיא ולהעלות אותה לרמת קדושה. מה שאסור זה אורח החיים הפרוע של רוקרים, וזה באמת לא מסתדר עם תורה והלכה".

במה שונה ברק הרוקר החילוני מברק הרוקר הדתי?
"הרוקר החילוני עסק בעיקר בדמיונות וחיצוניות, ולאו דווקא בתוכן של עצמו, ואילו הרוקר החוזר בתשובה בא ממקום ששואב כוחות מהתורה והחסידות, ממקום שמתעסק בפנימיות של מה שיש לך להגיד ומנקודת מבט של שמחה. לא כמו שהרוק בדרך כלל מושך לעצבות, אובדניות ומחלות נפש".

ניהלת אורח חיים של סקס, סמים ורוקנרול, כמו שנהוג לחשוב על רוקרים?
"השם ירחם, השם יציל, וכן".

אתה מתפרנס רק מהמוזיקה שלך היום?
"ברוך השם, בשנים האחרונות התפרנסתי רק ממוזיקה: אם זה מהופעות, מחנויות כלי נגינה שעבדתי בהן ומלימוד גיטרה במוסדות. מחומר מקורי כמעט בלתי אפשרי להתפרנס, אלא אם אתה הופך להיות להיט".

מה אביך חושב על המוזיקה שלך?
"הוא מתחבר מאוד למוזיקה עצמה. החזרה שלי בתשובה פחות מדברת אליו, אבל הוא מכבד את העניין".

מה החלום הגדול?
"מאחר שבישראל הרוק הוא לא השפה השגורה אצל רוב האוכלוסייה, תמיד יש חלומות לתפוס בחו"ל. זה צריך להיות עם עבודה נכונה כמובן, אבל קודם כל אני רוצה להגיע להישגים בארץ, לפני שאחשוב על מעבר לים, כדי שתמיד תהיה לי סיבה טובה לחזור שוב".

השקת הסינגל "בעולם האמיתי", 7 בספטמבר, 20:30, מועדון בר גיורא החדש בתל אביב. אורח: הגיטריסט שלמה מזרחי