ין ספק ששנות ה־90 היו שנות הפריחה היפות ביותר של הרוק הישראלי. אלה היו שנים עמוסות וחשובות מאוד מבחינת התפתחות הרוק העכשווי - יותר ממאה להקות רוק צעירות קמו והתפרקו בתקופה זו, חרשו את המועדונים בארץ (בעיקר את "רוקסן" ו"הפינגווין") ומספר לא קטן שלהן אף הגיע להקלטת אלבום, שלפחות שיר אחד מתוכו זכה להשמעה כזו או אחרת ברדיו, אם לא למעלה מכך.



להקת גן חיות היא אחת הדוגמאות המובהקות לתקופה זו: להקת רוק שנצרבה בתודעה בשל שני שירים: "ירח כחול" ו"חם ומתוק", ועל אף שפעלה באופן רשמי כשנתיים, עדיין, 25 שנה מאז יציאת אלבום הבכורה שלה, יש ביקוש רב מצד חובבי הרוק הישראלי להופעות של הלהקה, ומופעל על חבריה לחץ להתאחד. "אני לא יודע עד כמה עמוק אנו צרובים בתודעה. יחסית ללהקה של שיר וחצי, אנחנו צרובים חלקית בתודעה, הכנסנו שיר וחצי לפסקול של המוזיקה הישראלית. אין לי באמת הסבר לעובדה שעדיין זוכרים את הלהקה", מספר שרון מולדאבי, הסולן והמייסד.





ניצניה הראשונים של הלהקה החלו לפרוח בדיוק לפני 30 שנה, במעוז הרדיופוני של הרוק הישראלי דאז - גל"צ: "הלהקה קמה כששחר בן ברק ואני שירתנו יחד בתקליטייה בגלי צה"ל בשנת 1987", נזכר מולדאבי, "אני זוכר שהתחלנו לנגן ביחד ולכתוב שירים ביחד. בשלב מסוים שחר הביא את הוד דיין (דומיניק), חברו ללהקת פופלקס, שיעשה לנו דמואים, והבנו שיש לנו פה משהו וצריך להקים להקה. צירפנו את המתופף דובי קיזלשטיין, הגיטריסט יובל ליבליך והבסיסט דני צוקרמן והתחלנו להופיע יחד. לקח חמש שנים מאז שהכרנו ועד שהאלבום יצא".



בניגוד ללהקות רוק צעירות שהוקמו על ידי טירונים חסרי ניסיון, לגן חיות היה יתרון רב: מרבית חבריה, מלבד מולדאבי, כבר היו משופשפים ומעורים בסצינת הרוק המקומית: הגיטריסט והיוצר שחר בן ברק היה כאמור בפופלקס, המתופף דובי קיזלשטיין היה בגזוז וניגן עם דני סנדרסון, יוני רכטר ויהודית רביץ, הבסיסט דני צוקרמן ניגן עם אלונה דניאל ואפרים שמיר, והגיטריסט הנוסף יובל ליבליך ניגן עם תערובת אסקוט. כל אלה יצרו סאונד יותר בוגר, עשיר ומנוסה מזה של שאר הלהקות שפעלו בסצינה באותה תקופה והיו, לצד כישרון הכתיבה של מולדאבי ובן ברק שיצרו את שירי הלהקה, הבסיס לאלבום הבכורה המופתי.





בואו נתפרק
את ההופעה המתוכננת הראשונה של הלהקה לא ישכח מולדאבי לעולם, וכן גם את ההופעה הראשונה בפועל: "ההופעה הראשונה שלנו הייתה אמורה להיות ב־15 בינואר 1991", הוא משחזר, "אבל באותו הערב פרצה מלחמת המפרץ והיא בוטלה. התמזל מזלנו, ואחרי ההופעה הראשונה שלנו ב'רוקסן' ניגש אלינו המפיק המוזיקלי רונן בן טל, שניהל כל מיני להקות, ואמר שהוא רוצה לעבוד איתנו, וככה יצאנו לדרך עד שהגשמנו את החלום: חתימה בחברת התקליטים NMC והקלטת אלבום".



אלבום הבכורה של גן חיות יצא בקיץ 1992 בהפקתם המוזיקלית של בן טל ועובד אפרת, וכלל 11 שירים שמרביתם זכו להצלחה רבה ברדיו, ובייחוד השירים "ירח כחול", "גן החיות", "לא רוצים לישון", "חם ומתוק", "מוזיקה בפנים" ו"הגבר שלך", שהפכו את הלהקה לאחת ההבטחות של הרוק הישראלי, להפתעתם של חבריה: "לא הייתה לי תחושת בטן שהאלבום יהפוך לכזו הצלחה. זה התברר לי רק בדיעבד, אחרי שהוא יצא וזכה לחיבוק מצד הקהל", מעיד מולדאבי.



להקת גן חיות בימי הרוק. פלאש 90
להקת גן חיות בימי הרוק. פלאש 90



איך הייתה העבודה על האלבום?
"הקלטנו את רובו באולפני 'די בי' המיתולוגיים, ואני זוכר שעבדנו על האלבום כל הלילה. פעם בסביבות שתיים בלילה, עובד אפרת שלח אותי לישון באולפן ונכנסתי לחדר ההקלטה, ונרדמתי שם ליד הפסנתר. אחרי שעה, בשעה שלוש, עובד העיר אותי ואמר לי 'יאללה, תשיר'. לא ידעתי מה הוא רוצה ממני והייתי נורא עייף, וככה מתוך העייפות שרתי. ועל אף העייפות הקלטתי בטייק אחד את אחד השירים האהובים עלי ביותר באלבום - 'מוזיקה בפנים'. זו חוויה שלא אשכח".



בעקבות הצלחת האלבום, הלהקה הוזמנה להופיע בפסטיבל ערד, שבו ביצעה את שירם של נתן אלתרמן וסשה ארגוב - 'אליפלט', וכן הופיעה בפסטיבל רוק בים האדום. על אף שהלהקה החלה לעבוד על אלבום שני והייתה בשיאה, במאי 1993 הודיע מולדאבי על פרישתו מהלהקה, ותוך זמן קצר היא התפרקה: "התפרקנו בגלל חילוקי דעות אומנותיים. אני רציתי לצאת לכיוון מאוד שונה מהכיוון של האלבום הראשון והמשכנו בכיוונים מנוגדים. היו כמה ניסיונות למצוא זמרים אחרים, אבל זה לא צלח".



בשנים שחלפו מאז ימי הזוהר של הלהקה, מולדאבי פנה לקריירת סולו מצליחה והוציא אלבומים. דני צוקרמן הוסיף לנגן ואף הוציא אלבום סולו בהפקת דובי קיזלשטיין שגם הוא, כמו יובל ליבליך, המשיך להתערות בתעשיית המוזיקה המקומית כנגן, ושחר בן ברק עבר לארצות הברית והקים את להקת God Made Television.





בואו נתקן
בשנת 2016 חזרו חברי הלהקה לנגן יחד, באופן חד־פעמי, ב"נשף רוק" בניצוחו של אביב גפן, והשנה התאחדו שוב באופן חד־פעמי לחמם את להקת גארבג'. שני האיחודים הגדילו את ציפיות הקהל לאיחוד קבוע יותר, ובשיחה עם מולדאבי נראה שלא רחוק היום לכך: "בייחוד עכשיו כששחר בן ברק חזר לשהות בארץ, אז יש סיכוי גדול לאיחוד".



עד כמה אתה שלם עם אלבום הבכורה של הלהקה?
"אין לך מספיק דפים במוסף בשביל התיקונים שהייתי עושה באלבום. השיר היחיד שאני באמת יכול לשמוע מההתחלה ועד הסוף ולהרגיש שיש בו משהו שהוא שלם הוא 'מוזיקה בפנים'. הוא השיא של האלבום מבחינתי. את 'ירח כחול', למשל, שהוא שיר מאוד יפה ושאת מרביתו כתב שחר, הייתי מקליט בסולם אחר ומתקן את השירה שם. בכלל, אני עד היום מצטער על כמה שירים שלא נכנסו לאלבום והם לדעתי אולי הדברים הכי טובים ששחר ואני כתבנו יחד".





איך האלבום התקבל בזמן אמת?
"המבקרים קטלו את האלבום, אבל הקהל מאוד אהב אותו, כי זה היה לפני הקיץ הגדול של הלהקות בשנת 1993 ויצא בזמן הנכון. הטלוויזיה והרדיו פרגנו. אין לנו תלונות. שמע, עשינו יותר מ־150 הופעות בשנה, הישג חסר תקדים ללהקת רוק".



מתגעגע לתקופה ההיא?
"לא, אני חושב שהרבה יותר טוב עכשיו, אבל אני כן חושב שאם היה לי אז את ניסיון החיים והאינטליגנציה הרגשית והשכל שיש לי היום, אז דברים היו אחרת בלהקה".