שתיהן החלו דרכן בסוף שנות ה-80 כלהקות רוק עם השפעות אוריינטליות ובמחצית שנות ה-90 "גילו" את הכוכבים פורצי הדרך במוסיקה המזרחית: אייל גולן ושרית חדד כשהן נושאות דגלה של המהפכה הים תיכונית השנייה. שתיהן עברו לא מעט גלגולים אך נותרו עם שני סולנים, סינגר-סונגרייטרים שקולותיהם הפכו לחלק אינטגרלי מהפסקול הישראלי ושתיהן ממשיכות להוציא אלבומים, אבל רק אחת יכולה להיות ה-להקה שתשרוד את מבחן הזמן ותמשיך גם לדורות הבאים: טיפקס או אתניקס?



תשואות ראשונות

טיפקס:


קמה בשנת 1988, כשקובי אוז, קלידן בלהקת "שפתיים", פגש את המוסיקאי גל פרמן והשניים גיבשו כמה חברים-נגנים משדרות, והחליטו להקים להקה. תחילה שם הלהקה היה "ההוצאה לפועל", אך כשהלהקה עברה משדרות לתל אביב, היא שינתה שמה ל"טיפקס" בכדי "למחוק" ולטשטש את הגבולות בין האנשים בישראל.



הלהקה הביאה עימה השפעות מוסיקליות נרחבות ורבגוניות לפסקול הישראלי והתנסתה בשלל סגנונות מוסיקליים, מדיסקו, ג'אז וFאנק ועד מוסיקה מזרחית, היפ הופ והשפעות רוסיות, עם חיבורים מפרי מוחו של קובי אוז.





אתניקס:
קמה בשנת 1989 כשחברי להקת הרוק המחאתית לשעבר – "מוסקבה" (פעלה בין השנים 1985-1987), תמיר קליסקי וזאב נחמה פגשו את המפיק המוסיקלי יועד נבו. הם קראו לעצמם "אתניקס" כשפירוש השם – אתני המשולב במערבי.


הלהקה הביאה עימה סאונד חדש למוסיקה המזרחית ששילב מוסיקת ניו-וייב עם השפעות רוק, פופ וקאנטרי לצד השפעות טורקיות, מזרחיות וקלאסיות פרי מוחם של זאב נחמה ותמיר קליסקי.

הפריצה הגדולה:

טיפקס:
בשנת 1992 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון – "שביל קליפות הגרעינים" מתוכו יצא הלהיט "רבי ג'ו כפרה" שלא זכה להצלחה נרחבת אך הקנה ללהקה פרסום רב. אלבומה השני – "האחרון בעשירון התחתון" (1993) סיפק את הלהיט "בתוך נייר עיתון",  אך היה זה בשנת 1995 כשהלהקה הוציאה את אלבומה "החיים שלך בלאפה" שהכניס אותה עמוק אל לב המיינסטרים עם שלל להיטים כ"מה עשית?", "יש לי חברה", "התחנה הישנה", "והפעם שיר אהבה". 

אלבומה של הלהקה משנת 1997 – "נשיקה לדוד" המשיך את גחלת ההצלחה עם הלהיטים "עוד שבת", "סתם", "אני אוהב אותך ממש מוגזם" ו"למה הלכת ממנו" (עם שרית חדד) והקנה ללהקה את התואר הנכסף – "להקת השנה".

לאורך הקריירה, הוציאה הלהקה (עד כה) 10 אלבומים ו-2 אוספים שמלבד הלהיטים שצוינו לעיל, כללו קלאסיקות כ"גבר רומנטי", "למה הלכת ממני", "סמי וסומו", "שלוש בלילה", "כשאני אתך אני כמו דג" (עם שרית חדד), "ריקודי עמבה", "יושבים בבית קפה", "פרח השכונות" ו"מי הפרובינציאל?".



אתניקס:
בשנת 1990 הוציאה הלהקה את אלבום הבכורה שלה – "אתניX" שכלל להיטים כ"מושיטה", "ציפור מדבר" ו"כמו האלים" שזכו להצלחה מסחררת ברדיו אך אלבומה השני – "מסאלה" (1991) שכלל להיטים כ"כתם הפרי", "אמונה", "שיר ישן", "אל האור", "קטורנה מסאלה" הקנה לה את התואר "להקת השנה". 

לאורך הקריירה, הוציאה הלהקה (עד כה) 17 אלבומים, שני אוספים ו-8 אלבומים לאמנים אחרים (אייל גולן, יהודה קיסר, שרון חזיז, להקת הגמלים, איזקיס וחיילי הנקמה) ואינספור להיטים בהם: "תותים", "ג'סיקה", "שיר הטרטע" (עם הקומדי סטור), "תביא קצת דינרוס", "BMW שחורה", "היא לא תשוב" ועוד רבים וטובים.

שיתופי פעולה

טיפקס:
שיתוף הפעולה הבולט הראשון של טיפקס היה עם זמרת די אנונימית ששרה מספר שירי דכאון בשם שרית חדד. קובי אוז יצר את "למה הלכת ממנו" והחליט לצרפה לשיר שהפך להיט היסטרי, וחשף אותה לקהל הרחב כשהוא נותן פוש היסטרי לכוכבת הגדולה של הזמר הים תיכוני. 

בהמשך השניים שיתפו פעולה גם בשיר "כשאני אתך אני כמו דג", אך למעשה טיפקס ידעו לאורך הקריירה מספר שיתופי פעולה מצליחים בהם עם עלמה זק ("פרח השכונות"), מירי מסיקה ("כלוב של זהב") ושחר סויסה ("אהבה ראשונה").



אתניקס:
שיתוף הפעולה הבולט ביותר של אתניקס היה עם אייל גולן: זאב נחמה ותמיר קליסקי חיפשו זמר מזרחי לעבוד עימו על שירים ים תיכוניים פרי עטם. הם צפו במקרה בטלוויזיה בספיישל משירי זהר ארגוב – "זהר בדשא" בזמר אנונימי בשם אייל גולן שהוציא אלבום כושל והחליטו לקחתו תחת חסותם. 

פרי שיתוף הפעולה של אתניקס עם גולן העניק לאייל את פריצתו הגדולה ביותר למיינסטרים ותהילה שנמשכת עד היום. מתוך שיתוף הפעולה הזה יצאו שלושה אלבומים מוצלחים: "בלעדייך" (1997), "חייל של אהבה" (1998) ו"הסתכלי אליי" (1999) ואלבום הופעה משותף משנת 2000.

לאורך הקריירה שיתפו פעולה קליסקי ונחמה עם לא מעט אמנים בהם שרית חדד ("הכל סגור"), רינת בר וחיילי הנקמה ("אחת מאלף"), שרון חזיז ("בת הקוסם"), מרגול ("אישה עובדת"), עדן בן זקן ("מקסיקאנה") ועוד.

הישגים:

טיפקס:
להקת טיפקס זכתה 3 פעמים בתואר "להקת השנה" ופעם אחת בתואר "שיר השנה" ("יושבים בבית קפה"). כמו כן, הלהקה זכתה לייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון בשנת 2007 עם השיר "כפתור אדום".



אתניקס:
להקת אתניקס זכתה 7 פעמים בתואר "להקת השנה".

שירי פרידה

טיפקס:
ב-1 בינואר 2009, לאחר כעשרים שנות פעילות, הלהקה הודיעה על פירוקה, אך בשנת 2011 שבה לפעול יחד וב-2016 הוציאה את אלבומה העשירי – "עבודת כפיים".



אתניקס:
ב-2017, לאחר מחלוקת משפטית מתוקשרת בין תמיר קליסקי לזאב נחמה, עזב קליסקי את הלהקה והקים את להקת "אקזיט" בעוד נחמה ויועד נבו המשיכו לפעול תחת השם "אתניקס" והוציאו לאחרונה את אלבומה ה-19 של הלהקה- "בטוח".