לאחרונה קיבלתי מייל מעמי מנדלמן מ"הכל עובר חביבי", שכותרתו היא "שיר הסולו הראשון שלי". ללא יחסי ציבור, ללא קידום ברשת, אלא בצורה אישית. מנדלמן נשמע בשיר בשיא פריחתו, כשלראשונה בחייו המקצועיים עשה הכל בכוחות עצמו: כתב את המילים ואת הלחן וביצע בקולו המוכר והעמוק את השיר, שנקרא "הטבע טוב אלי".



"אפשר לומר שאני 'לייט בלומר' במובן מסוים", מסביר מנדלמן. "במשך שנים רבות הייתי חלק מאחת הלהקות המצליחות ביותר, כך שהיה לי נוח לשיר במסגרת הזו ולא הרגשתי מחסור כלשהו. אבל, האמת היא שכבר שנים רבות ש'הכל עובר חביבי', על אף שהיא מופיעה כל הזמן, לא הקליטה חומרים חדשים, ובערה בי התשוקה היצירתית להקליט משהו".





כישרון מבוזבז
מנדלמן (67) נולד בחיפה וגדל במרכז הכרמל. הוא החל את דרכו בנעוריו בלהקת הקצב המקומית "העטלפים". מאז אותה להקה, שזר מנדלמן את חייו המקצועיים עם הרכבים: הוא שירת בלהקת חיל התותחנים, ומתוכה נולדה באזרחות להקת "אף אוזן גרון" (עם חבריו יובל דור וקיקי רוטשטיין), שבאמצע שנות ה־70 סיפחה אליה את שלומית אהרון וההרכב הפך ל"הכל עובר חביבי", אחד ההרכבים המצליחים בזמר העברי בארבעת העשורים האחרונים.


"בוא נדבר פחות על 'הכל עובר חביבי' ויותר על עמי. עם כל הכבוד ל'הכל עובר חביבי', ב־12 השנים שאני מכירה את עמי, נדהמתי מהכישרון המפוספס שככותב, כמלחין וכמבצע, לא בא לידי ביטוי בהרכב", מתערבת בשיחה קרן, אשתו ומנהלתו. "בשנים האחרונות עמי כתב לא מעט שירים לבדו, ועכשיו החלטנו להוציא אותם ולהכיר לעולם את עמי כעמי, שעומד בזכות עצמו גם ללא קשר ללהקה".



עמי מנדלמן ב"הכל עובר חביבי". אריק סולטן
עמי מנדלמן ב"הכל עובר חביבי". אריק סולטן



בשנים האחרונות התפרסם מנדלמן גם כקול הגברי מהאפליקציה המצליחה "ווייז", שאליה הוא מתייחס כפלא עולם: "כשפנו אלי להקליט את קולי ל'ווייז', לא האמנתי שזה יזכה לחשיפה ענקית כזו. זה עוד משהו שעשיתי על הדרך, ועד היום יש אנשים שמזהים אותי ברחוב בזכות האפליקציה הזו".


בימים אלה, כאמור, מנדלמן הוציא שיר חדש, ואת שם מפיקו המוזיקלי הוא מסרב לחשוף בתוקף: "אסור לי להגיד לך מי הפיק את השיר. זה אחד הרוקרים המיתולוגיים בישראל שכולם מכירים. הוא עשה לי טובה וכבוד ענקי כשעיבד והפיקלי את השיר, אך ביקש בכל לשון של בקשה לא לחשוף את שמו, אז קראתי לו: 'אל טרוויס מנדלמן' בהומור".



השיר, בסגנון קאנטרי־ פולק־רוק רך, מצייר מטאפורה למציאות הישראלית, או כפי שמנדלמן מסביר: "השיר נכתב בגלל מה שקורה במדינה. זה יומן מסע דמיוני קצר, האודיסאה הפרטית שלי מהנהר השוצף של גוש דן, עד להר סיני וחזור. זו יצירה אסקפיסטית הקוראת תיגר על המציאות היומיומית של חיינו בעולם ה'טודו בום'".



אני מבין שאתה לא ממעריצי סטטיק ובן אל.
"לא אמרתי את זה. אני מאמין בלגיטימציה מוחלטת של כל אמן ליצור מוזיקה".



הכוכב הבא, סטטיק ובן אל
הכוכב הבא, סטטיק ובן אל



גם לוותיקים?
"שמע, שלחתי את השיר לכמה תחנות רדיו, ובינתיים אף אחד לא התייחס או השמיע. תופסים אותי אולי כדמות לא רצינית, כליצן, אבל מאחורי השפם יש כל כך הרבה עומק ודברים, והשיר נועד להראות שהנה, אני עמי מנדלמן ויש בי עוד צד שלא מכירים. זה לא פייר שמדירים ותיקים מהרדיו, כי יש מקום לכולם. אגב, אני מרגיש בן 27".



נאמר בזמנו שכעסת על שלומית אהרון, כשיצאה לפתח קריירת סולו בתקופת "הכל עובר חביבי". איך הלהקה קיבלה את צאתך לדרך דומה?
"דבר ראשון, מעולם לא כעסתי על שלומית בנוגע לקריירת סולו. אדרבה; אני הייתי זה שעודד אותה לצאת לקריירת סולו. זה קיקי שהתנגד. נכון, שבתחילת שנות ה־80 הקשר היחיד שלנו היה על הבמה, אבל זה לא קשור לקריירת סולו. לגביי, הלהקה ממש בסדר עם צאתי לשיר לבד מחוץ למסגרת הלהקה".



כמי שהורגל כל חייו להופיע בהרכב, אתה מדמיין את עצמך לבד על הבמה?
"לא. אני מחפש הרכב שילווה אותי. אני רוצה ליצור הרכב בסגנון 'קרידנס קלירווטר רבייבל'. מקווה שאצליח".



מתי יצא האלבום?
"כרגע אני מוציא סינגלים לבד. אל תשכח שמדובר בהוצאה כלכלית רבה שאין לי. אגב, לא לקחנו אפילו יחצנית, כי אלו עלויות שאין לנו. אני נגד קפיטליזם".


את שירו החדש של מנדלמן לא תוכלו למצוא ביוטיוב, אלא אך ורק בדף הפייסבוק של קרן, אשתו: "אני עוד עובד על עיבודים שונים לשיר, שיצא כגרסה ראשונית לרדיו, ובבוא העת אעלה אותו גם ליוטיוב".



שאלה אחרונה, אך מתבקשת: חשבת אי פעם לגלח את השפם?
"גילחתי אותו פעם אחת לפני הופעה של 'הכל עובר חביבי', ובמשך כמה דקות הקהל לא נתן לנו לשיר, כי התפלא והתלחשש מה עם השפם. הוא מסתיר את האדם הרגיש והעדין שאני, אבל הוא לא הכל בי".