עשר וחצי בבוקר, שעון ישראל, והטלפון של אוהד מושקוביץ, סופרסטאר חסידי המוכר מאוד בקרב הקהילה היהודית ברחבי העולם, לא מפסיק לצלצל. כמה שעות לפני כן, בשמונה בערב שעון ארצות הברית וארבע לפנות בוקר שעוננו, הוא כיכב במופע המחצית האלטרנטיבי "הכשר" של גמר הסופרבול - אירוע הספורט הנצפה ביותר באמריקה – ונתן פייט לג'סטין טימברלייק, מי שמילא את משבצת האמן התורן. 

טימברלייק הספיק להקים שערורייה רבתי בשנת 2004, כשבמופע המחצית חשף בטעות, או שלא, את פטמתה של הזמרת ג'נט ג'קסון בזמן צפיית שיא. בטלוויזיה האמריקאית אומנם הפיקו לקחים מהמקרה המצער, והשידור החי מועבר מאז אותה תקרית בדיליי של דקה וחצי כדי למנוע סיטואציות מביכות. אך מתברר שהתוכנית האמנותית האמריקאית הקבועה לא אהודה במיוחד על קהל הצופים בקהילה החרדית, שחיפשו במשך תקופה ארוכה אלטרנטיבה כשרה לצפייה בזמן המחצית.



לפני חמש שנים, החליט נחום סיגל, איש תקשורת יהודי אמריקאי, לעשות מעשה ולשדר באתר האינטרנט שלו NSN את מה שמכונה "מופע המחצית הכשר", שמסונכרן עם זמני המחצית והפרסומות במשחק ומשדר תכנים ראויים לצפייה גם לצופים החרדים שלא מוכנים לוותר על האירוע הטלוויזיוני של השנה.



הקהילות היהודיות תמכו, ובשנים האחרונות הצפייה דרך האתר הפכה לפופולרית בקרב כל חברי הקהילה. השנה החליט סיגל לקחת את היוזמה צעד אחד קדימה ולגייס את אוהד מושקוביץ, שידוע בקהילה כטנור הגדול ביותר במוסיקה היהודית, ואת המפיק מאיר קיי, ויחד הם צילמו קליפ מיוחד בבית החולים שערי צדק במחלקת ילדים בשיתוף הילדים.





"אפילו לא נשארתי ער כדי לצפות בקליפ ששודר במשחק", מספר מושקוביץ, שמשתדל בדרך כלל לא להתראיין , ואני מבינה שהערתי אותו. "הלכתי לישון והתעוררתי לטלפון במצב קריסה עם כל כך הרבה הודעות. זה מחמם את הלב מה שקורה פה עכשיו. מביך ומשמח כאחד".



אני מבינה שהאנשים שצפו בך במחצית מתייחסים אליך כג'סטין טימברלייק החסידי?
"אני עובד המון עם קהל אמריקאי, וכל הפרויקט הזה כוון מלכתחילה עבורם. הבנתי שצפו בכך כמעט 11 מיליון אנשים באתר. אני רגיל להופיע כל כך הרבה, ועדיין זה מספר מטורף מבחינתי. עד עכשיו אני בשיחות ממתינות עם אנשים שעוד לא הלכו לישון אחרי המשחק ורוצים לשוחח איתי". 




"אני חוצה גבולות"
אם עדיין לא שמעתם את שמו של מושקוביץ (42), תושב יבנה, זה בעיקר מכיוון שהקריירה הענפה שלו, שנמשכת כבר כמעט 15 שנה, מתרחשת בעיקר בחו"ל. הוא יליד אנטוורפן, בלגיה, עלה לארץ כדי לשרת בצבא ומאז שהתחתן השתקע כאן, אך מופיע בעיקר מעבר לים. "אני עוף מוזר בזמר החסידי", הוא אומר, "אני עם כיפה סרוגה שחורה, אבל מופיע בכל הקהלים היהודיים - מכיפות סרוגות, חילונים בחו"ל ועד החסידיים ביותר שיש - אני חוצה גבולות. מכיוון שגדלתי בבלגיה לא הייתי מעורב בכל הפוליטיקות בארץ".

מושקוביץ מספר כי רק בזמן השירות הצבאי הוא הבין שהיהדות הרבה יותר מורכבת ולא חד־משמעית. "אני זוכר שאמרו לי בצבא שאני לא דתי אמיתי, כי אני נחמד מדי ואני עם בנות, אבל היכן שגדלתי זה היה ממש אחרת", הוא מספר. "אני דובר הרבה שפות ומכיר את המנטליות של כולם וסבור שזה אולי מה שמחבר אותי לקהלים כל כך רחבים. אפילו בנראות שלי אני עוף מוזר, אני כיפה סרוגה והילדים שלי למדו בישיבות תיכוניות. יש לי בן בעתודה בצבא ובת בשירות לאומי. אנשים חושבים שאני חרדי. אני לא חרדי בכלל אני לא יודע איך לקרוא לעצמי. ואני גם לא מכניס את עצמי לשום סוג של מסגרת. זה העניין".



כאמור, לכבוד הסופרבול צילם מושקוביץ קליפ בין כותלי בית החולים שערי צדק בירושלים בו השתתפו ילדים מכל המגזרים. "היו שם ילדים חילוניים, דתיים, ערבים ויהודים", הוא מספר. "השתתפה בקליפ ילדה מעזה. ידענו, אני וחברת ההפקות של דוד פדידה שמטפל בי, שאם אנחנו כבר עושים משהו עם חשיפה כל כך גדולה, חשוב שיהיה ערך מוסף שמכוון לכבוד הדדי ולאחדות. זה תאם את הדרך שלו וגם שלי. מבחינתי ילד זה ילד, ולא משנה מאיפה הוא בא. כל ילד צריך לקבל טיפול, וחיוך של ילד ושל ההורים שלו שווה הכל".

כשהגיעה אליך הפנייה זה היה טבעי מבחינתך?
"אני חולה ספורט, זה חלק מחיי. אני אוהד ברצלונה ואומנם לא כל כך בקיא בפוטבול, אבל ספורט זה ספורט וזו היתה מבחינתי פנייה מרגשת. ברגע שפנו אלי וידעתי שזה יהיה בבית חולים עם ילדים, זה הגדיל את עוצמות ההתרגשות".

ידוע שיהודי ארצות הברית הם תורמים גדולים היה כאן משהו מכוון?
"הייתה משמעות קודם כל למסר חזק של אחדות. וכן, יהדות ארצות הברית מאוד מעורבת ותורמת לבתי חולים ולצה"ל, וזה שירת את המטרה של כולם. זה תאם גם את הדרך של נחום סיגל ואת ההשקפה שלו לשמור על הביחד ועל האחדות. אבל כשמנהל בית החולים התקשר אלי אחר כך ואמר לי 'לא משנה מה יהיו ההשלכות, רק מה שעשית פה לילדים בשלושת הימים האלה - האנרגיה והשמחה שהבאת - זה הדבר הכי חשוב', אז את יודעת מה, עזבי את הסופרבול – רק בשביל לשמח את הילדים זה היה שווה". 

אוהד מושקוביץ צילום יוסי אפללו. צילום מסך
אוהד מושקוביץ צילום יוסי אפללו. צילום מסך


מגשים החלומות
הרבנים לא תומכים ולא מאשרים, בוודאי שלא בפומבי, אך אוף דה רקורד ובחדרי חדרים מספרים לי שעבורם היוזמה הזו מבורכת במיוחד לאור העובדה שהצפייה מגיעה גם למגזרים החסידיים הכבדים במיוחד. אם כבר לצפות באירוע כמו הסופרבול, אז לפחות שיהיה כשר. אגב, רבים בקהילה האורתודוקסית בארצות הברית, כולל חרדים, נוהגים לא לתכנן חתונות לערב הסופרבול, ואם אין ברירה, לערוך אותה בצהריים ולסיימה לפנות ערב.

מה שבאמת מעניין זה איך האירוע הזה הפך לאבן צפייה שואבת בקרב הקהל החרדי בארצות הברית. ידוע לך איך קיבלו הרבנים את הכשרת הסופרבול?
"אני לא נכנס לזה. גם כשאני עושה דברים אחרים, הדבר האחרון שאני חושב עליו הוא מה תהיה התגובה. מספיק שאני מאמין במה שאני עושה ועם זה אני הולך עד הסוף. אבל אל תשכחי שמדובר במאורע כל כך גדול בארצות הברית, שאנחנו לא יכולים להבין כאן או לתפוס אותו. אנשים עושים מסיבות שלמות שמתוכננות זמן מה מראש וזה חוצה קהילות. כולם כמעט לוקחים בכך חלק".

מה לו"ז ההופעות שלך עכשיו? אתה מצפה שיקרה משהו גדול?
"אני תמיד מצפה למשהו גדול. מבחינתי, לעשות דברים כאלה זה קצת לצאת מהשגרה, ובאמת התגובות מדהימות וזה כיף לאמן שמשתדל ומנסה תמיד לעשות שמח לאנשים, במיוחד בבית חולים. רוב הזמן אני מופיע בחו"ל, בארץ כמעט לא, אבל ברוך השם, יש הרבה הופעות בארצות הברית, באירופה ובדרום אמריקה מול קהילות יהודיות. יש לי מיטב הכותבים והמעבדים והנגנים ברמות הכי גבוהות שיש, ואני כותב גם בעצמי. נרתמתי לזה בשמחה גדולה, וזה גורם אולי לכולם להתייחס בפחות ציניות".

ואחרי הפסגה הזו, יש לאן לשאוף?
"האמת היא שאני מגשים הרבה מאוד חלומות של עצמי: להופיע בהופעות גדולות, ובקיץ עומד לצאת בעזרת השם האלבום השישי במספר. החלום שלי הוא דווקא הכי פשוט ובנאלי, והוא שישירו את השירים שלי בבתי כנסת, ואז אני אוכל לומר - וואלה, עשיתי משהו".

המופע הכשר של הסופרבול, עלה לרשתות החברתיות תחת ההאשטג #KHS 2018 ובאתר nachumsegal.com. מי שסקרן לצפות, יכול לעשות זאת גם כעת.