"בשנתו ה־57 ממשיך פסטיבל ישראל להגדיר קו עכשווי וחדשני, והוא מציג תוכנית אומנותית מקורית, עשירה ובלתי מתפשרת, המשקפת תמונת מצב של מפת היצירה העכשווית בעולם", כך הוגדר פסטיבל ישראל במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול (שני) לקראת הפסטיבל, שייערך בירושלים בין 23 במאי ל־16 ביוני.



התוכנית הפעם אכן עשירה ומגוונת. "פסטיבל ישראל ממשיך להיות מעוז של עשייה אמנותית חסרת פשרות, המתקיימת במרחב חופשי שבו דמיון, יצירתיות וחופש אמנותי הם ערכים עליונים", אמר מנכ"ל הפסטיבל, איל שר, ואילו המנהל האמנותי של הפסטיבל, איציק ג'ולי, סיפר שהמוטיב המוביל אותו השנה מגולם במילה "התחדשות".



אלא שמרוב רצון לחדש, נשכח משהו קטנטן: חגיגת ה־70 למדינה. בתוכנית הפסטיבל לא ניכר אזכור לתאריך החד־פעמי. מוזר שמארגני הפסטיבל בחרו לפתוח אותו עם אירוע "היפ־הופלנד", שבו תגיב סצינת ההיפ־הופ למגילת העצמאות באירוע הפתיחה, שיתקיים ב־23 במאי במאי באזור התעשייה תלפיות.



דיקלה. אורית פניני
דיקלה. אורית פניני



גם אירוע הפתיחה השני, שייערך אחרי שלושה ערבים בבריכת הסולטן, עם הזמרות מירי מסיקה, דקלה ונסרין קדרי, ספק אם יבטא את רוח ה־70.



מלבדן, תיוצג המוזיקה הקלה הישראלית בהופעתו ב־31 במאי בתיאטרון ירושלים של שלומי סרנגה, שיצדיע לסטליוס קזנג'ידיס, אלילו הנערץ.



השם הגדול בפסטיבל השנה הוא של האמנית הרב־תחומית הנודעת לורי אנדרסון, שתופיע סולו ב־29 במאי בתיאטרון ירושלים. בבריכת הסולטן תעלה האופרה הישראלית את "מאדאם באטרפליי" מאת ג'אקומו פוצ'יני, בבימויו של גדי שכטר ובניצוחו של ישי שטקלר.



תיאטרון המחול "ענבל" יעלה ב־2 ביוני בתיאטרון ירושלים את "בזמן שהגחליליות נעלמות", יצירתו של הכוריאוגרף מור שני, המצדיעה לפועלה של שרה לוי־תנאי, מייסדת "ענבל".



קצת מפורטוגל: להקת "בת שבע" תבצע ב־31 במאי וב־1 ביוני בתיאטרון ירושלים בבכורה עולמית את "ניב מצהיב 3", יצירתה של הכוריאוגרפית הפורטוגלית מרלן מונטרו פריטאס.



נסרין קדרי. מורן יונה
נסרין קדרי. מורן יונה



עוד מפורטוגל יגיע המופע "ביי הארט" של טייגו רודריגז, שבו יוזמנו אנשים מהקהל ללמוד בעל פה שיר ולהפוך באופן חד־פעמי לחברים בתנועת התנגדות פואטית, ב־4 וב־5 ביוני בתיאטרון ירושלים.



אסתר ראדא תככב עם ג'וש יאנג, המוצג ככוכב ברודוויי מועמד לפרס טוני, במחזמר "סול דוקטור", המבוסס על סיפור חייו של שלמה קרליבך, הרבי המרקד וידידותו, עם הזמרת נינה סימון, שאותה תגלם ראדא ב־7, ב־8 וב־9 ביוני ב"בית שמואל".



עוד בתחום המוזיקה, בתיאטרון ירושלים ייערך ב־7 ביוני "נולאב", מופע ישראלי־טורקי שבו יבוצעו יצירות מלחיני המאה ה־20, ובהם ג'ון קייג' ופיליפ גלאס.



בין 14 ל־16 ביוני במוזיאון בתל אביב עשרות קונצרטים ומופעים של "היום המשוגע", שלוחה של פסטיבל הנערך מדי שנה בעיר נאנט שבצרפת. במרכז "עדן תמיר" בירושלים יוקדשו שלושה סופי שבוע ליצירותיו של באך, ובאותו המקום תוגש גם תוכנית מוקדשת ליצירותיהם של המלחינים יוסף ברדנשווילי, מנחם ויזנברג וסמי חשיבון.



נצ'י נצ'. ארתור לנדה
נצ'י נצ'. ארתור לנדה



בין המופעים לכל המשפחה במסגרת הפסטיבל: "הנסיך הקטן", עיבוד מוזיקלי־תיאטרלי מאת הבמאי יונתן לוי עם מוזיקה חיה של יהודה זיסאפל, בליווי דימויי חול של האמנית אילנה יהב. משתתפים: דורון תבורי בתפקיד הטייס, והזמרת כרמי זיסאפל בתפקיד הנסיך.



בסטודיו "זיק" בבית נקופה, בפרוזדור ירושלים, יעלה היוצר והבמאי עמית דרורי את "קופים", יצירה המציבה על הבמה שלושה אנשים ותשעה קופים רובוטיים.



וזה כמעט הכל; ססגוני, מודרני, אפילו נועז במידת מה, כאמור בלי התייחסות לחגיגות ה־70 למדינה. זאת, אלא אם החבורה המוכשרת של הדג נחש, נצ'י נצ', סיסטם עלי, קרולינה ו"קפה שחור חזק" מייצגת את הבידור העכשווי. יש לי הרושם שהקפה הפעם מריר משהו.