ישראל הפכה לסוג של מעצמה בהופעות חיות, ולא רק לאמנים מחו"ל. הקהל הישראלי מוציא לא מעט כסף על כרטיסים להופעות, שמחירם נע בין מאות לאלפי שקלים. עבור רבים מהקהל, העישון הוא חלק בלתי נפרד מחוויית המופע, לצד בקבוק בירה. המציאות הזו עתידה להשתנות עכשיו.



ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה ביום רביעי האחרון להרחיב את האיסור על עישון במקומות ציבוריים וקיבלה את הצעת משרד הבריאות לאסור עישון באירועים ציבוריים מתחת לכיפת השמיים שבהם משתתפים יותר מ־50 בני אדם. אישור הרחבת הצו אמור להיכלל ברשומות במהלך השבועיים הקרובים, ו־60 יום לאחר מכן ייכנס צו ההרחבה לתוקף.



"בעיקרון, התופעה של מניעת עישון היא חובקת עולם", אומר המפיק שוקי וייס, שאחראי לכמה מהמופעים הגדולים שהתקיימו בישראל, בין היתר של הרולינג סטונס, "אבל בדרך כלל מוצאים גם פתרונות למעשנים. אנחנו נכבד כל הוראה, למרות שצריך היה לתת גם איזושהי חלופה. אם למשל החליטו על איסור עישון בהופעה בפארק, צריך לאפשר את קיומם של אזורי עישון".



אינדינגב 2017. צלם : קיץ ברבנר
אינדינגב 2017. צלם : קיץ ברבנר



איך קהל המעשנים יגיב לדעתך?
"הקהל ייאלץ לכבד את התקנות החדשות כי מדובר בהוראת חוק, בדיוק כפי שהוא מכבד תקנות אחרות בהופעות, כמו האיסור להביא מצלמה מקצועית, לצלם או להקליט את המופע. אבל אני חושב שטוב היה לו היו מקדישים לזה עוד קצת מחשבה, זה בסדר ונכון לאסור עישון במקומות ציבוריים, אבל צריך היה לתת גם כמה חלופות והצעות שיאפשרו למי שרוצה לעשן לעשות את זה מבלי לפגוע באחרים. חבל שזה לא נעשה כך".



גם המפיק גיא בסר, מבעלי קבוצת בלוסטון, סבור שצריך היה לחשוב גם על רווחת המעשנים. "אני מברך על כך שרוצים לדאוג לבריאות הציבור", הוא אומר. "אבל אני לא חושב שמישהו מאלה שכתבו את ההמלצות היה פעם בהופעה של 50 אלף איש, וחווה את ההתנהלות של הקהל. לא נראה לי שמישהו נתן את הדעת כיצד תתבצע האכיפה, וגם לא חשבו על פתרונות למעשנים. הרי בסופו של דבר אם מגיע מעשן למקום פתוח, אני לא יכול לקחת לו את קופסת הסיגריות בכניסה. זה גם שטח ענק ומפוצץ באנשים, וגם אם הפקח רואה מישהו שמעשן, הוא בחיים לא יצליח להגיע אליו".



עישון סיגריה. צלם : אינג אימג'
עישון סיגריה. צלם : אינג אימג'



אילו פתרונות אתה מציע?
"למשל, אם היו מאפשרים ליצור מתחם עישון, או לקנות כרטיס לאזור שבו מותר לעשן. הופעות פארק הן הרי חלק מתרבות שיש בה גם פאן, וגם אלכוהול ועישון. כרבע מהקהל שמגיע למופע נהנה לעשן, זה אומר שבמופע של 50 אלף איש ישנם כ־12 אלף איש שמעשנים, וצריך לתת את הדעת גם עליהם. הם הגיעו לראות מופע וליהנות ממנו, ולא ייתכן שהם יצטרכו לצאת ממתחם המופע בכל פעם שהם ירצו לעשן - זה לא ריאלי ולא ישים. גם בשדות תעופה מוצאים פתרונות למעשנים, אז למה בפארק לא?".



לצורך השוואה, מה המצב בחו"ל?
"שם, במופעי פארק ובפסטיבלים מעשנים באופן חופשי. רק בארנות סגורות חל איסור לעשן. אני לא יכול לדמיין לעצמי פסטיבל של שלושה ימים בפארק הירקון שיאסרו בו את העישון, כי לא ניתן למנוע מכמות גדולה כל כך של קהל לעשן. איך בדיוק הם יאכפו את הצו? מי בפועל יגיע למופעים, פקחים? משטרה? אנחנו בהחלט מברכים ומכבדים את ההחלטה, אבל ראוי שמישהו ייתן את הדעת על הפרמטרים האלה. אני קורא למקבלי ההחלטות בממשלה לשבת עמי ועם מפיקים נוספים כדי למצוא את הדרכים הריאליות ליישום החוק בפועל".



יוני פיינגולד, הבעלים של "זאפה", בעד ההוראה החדשה, אך תוהה באשר ליכולת לאכוף אותה. "אני עצמי לא מעשן, ואם אחרים מעשנים במתחם פתוח זה לא מפריע לי", הוא אומר, "אבל אני מבין את המגמה, ובגדול תומך בנושא של הפחתת העישון. רק צריך לוודא שזו לא תהיה רק כותרת, אלא משהו בר־אכיפה".



אנריקה איגלסיאס. צלם : סיון פרג'
אנריקה איגלסיאס. צלם : סיון פרג'



עשן מתוק


בקרב המפיקים, יש כאלה שדווקא מאמצים את התקנה בחום. "אני נגד עישון במקומות ציבוריים - גם במקומות סגורים, גם במקומות פתוחים, כולל בהופעות", אומר המפיק יואב צמח באופן נחרץ. "מי שרוצה לעשן, שיעשן מחוץ למתחם האירוע".



גם המפיק אודי אפלבאום סבור שהתקנה חיונית. "זה לא בריא לעשן", הוא אומר, "אני חושב שהיום פחות ופחות אנשים מעשנים, וזה חוק מבורך. אני לא מוצא הבדל בין אדם מעשן שמגיע לקניון, לבר סגור או להופעה".



גדי אורון, יוזם ומפיק מופעים בינלאומיים, מתייחס גם לתופעה של עישון סמים קלים בעת ההופעות. "עישון בהופעות הוא תופעה שכיחה, ויהיו כאלה שיהיה להם מאוד קשה עם זה", הוא אומר. "זה חלק מהפאן של אלה שבאים להופעה, בעיקר כאלה שמעשנים 'מתוק' - כשאת באה היום למופע גדול תחת כיפת השמיים, את מריחה באוויר הרבה מאוד סמים".



בריטני ספירס בהופעה בפארק הירקון. מרים אלסטר, פלאש 90
בריטני ספירס בהופעה בפארק הירקון. מרים אלסטר, פלאש 90



כל מפיקי המופעים הגדולים איתם דיברנו מצביעים על בעיה לוגיסטית של אכיפת התקנה. "כאשר ההוראה תבוא למבחן המציאות, הם יצטרכו לתת את הדעת על הקשיים באכיפה ואיך להתמודד איתם", אומר וייס.



"אני לגמרי מצדד בהחלטה, ויותר מזה, אני חושב שצריך להוציא את העישון מחוץ לחוק, כולל סיגרים, וזה בכלל לא משנה איפה הוא מתבצע", אומר אורון, "אבל במופעים גדולים יהיה קושי גדול מאוד באכיפה ובלשכנע את הקהל לא לעשן, אבל באיזשהו שלב בוודאי יהיה שיפור כזה או אחר".



ממשרד הבריאות נמסר: "המחוקק בחר שלא לאפשר הקצאת אזורי עישון במתחם הופעות, מכיוון שהניסיון מראה שהפתרון הזה לא מונע את חשיפת האנשים לעישון ולנזקיו. מניעת עישון במקומות ציבוריים מתחילה בשלב הראשון במעשן עצמו, היודע את גבולות האיסורים. בשלב הבא, הציבור הלא מעשן מכיר את ההגבלות, ויודע לבקש מהמעשן לחדול מהעישון. חוץ מזה, בעל המקום הציבורי מחויב לעשות ככל האפשר כדי למנוע עישון במקום, בין השאר למנות סדרנים שיפנו למעשן ויבקשו ממנו לחדול מהעישון. כדאי להזכיר שהיום מוגשות תביעות ייצוגיות נגד מקומות שלא מונעים עישון (כמו רכבת ישראל לאחרונה). כשלב אחרון, הפיקוח העירוני יידרש לנושא רק אם יש עישון בניגוד לחוק שלא פסק, למרות פנייה מצד הציבור, בעל המקום או הסדרנים"