עיריית תל אביב־יפו תודיע כי היא מתמודדת על אירוח האירוויזיון "בתנאי שלא תתמודד רק מול ירושלים". אלא שסגנית ראש העירייה מיטל להבי, הפועלת להבאת האירוע הטלוויזיוני הנצפה אל בירת הליברליות הישראלית, אמרה ל"מעריב": "זאת תהיה איוולת שלא להתחרות על אירוח התחרות גם ראש בראש עם הבירה".
 
גורמים בתאגיד השידור כאן פנו בשבוע שעבר לעיריית תל אביב כדי שתגיש מועמדות במכרז שדורש איגוד השידור האירופי, יחד עם שתי ערים לפחות, אבל בתל אביב חוששים מתרחיש של גניבת האירוח מירושלים ומצפים להצעות מערים נוספות כדי להתמודד. אחת הערים שככל הנראה תתמודד על האירוח היא חיפה.
 
עד לא מכבר טען ראש עיריית תל אביב רון חולדאי כי העיר לא תתמודד על אירוח תחרות הזמר השנתית ה־64 של איגוד השידור האירופי, למרות היותה העיר שמסמלת יותר מכל את ישראל הליברלית. אולם הדברים ככל הנראה השתנו מכמה סיבות. ראשית, בגלל הודעת איגוד השידור האירופי (EBU) למעריצי התחרות כי "עדיין לא ברור היכן תתרחש התחרות בשנה הבאה" ושלא ימהרו להזמין כרטיסי טיסה. שנית, בגלל הדרישה של האיגוד כי פוליטיקאים לא יתערבו באירוע, אחרי אין־סוף התבטאויות פוליטיות בישראל בנושא וההעדפה שלו ל"מקום לא מפלג לאירוח". שלישית, בגלל הדרישה של סיעת יהדות התורה למנוע חילול שבת בירושלים בעת האירוח. רביעית, בגלל כוונת ה־EBU לערוך מכרז בין לפחות שתי מועמדות לאירוח כפי שנעשה בדרך כלל בשנים האחרונות. ולבסוף, בקשה מצד כאן לעיריית תל אביב להתמודד, שהגיעה בשבוע האחרון. 

תל אביב. צילום: רוני ניב
תל אביב. צילום: רוני ניב

 

מתברר שבכירים בכאן ניסו לגשש, שלא לומר ללחוץ, על עיריית תל אביב להתמודד על אירוח התחרות, במיוחד לאחר שמנכ"ל העירייה מנחם לייבה השיב במכתב לסגנית ראש העירייה ויו"ר סיעת מרצ במועצת העיר מיטל להבי, הפועלת מאז זכיית ישראל באירוויזיון להביא את האירוע לתל אביב. "כפי שראש העירייה אמר, העדיפות לאירוח האירוויזיון היא בבירה. עם זאת, במידה שהדבר לא יסתייע ויפנו לעיריית תל אביב לאירוח האירוע, אנו נתגייס לעניין. עד כה לא פנו אלינו", כתב לייבה לפני כמעט שבועיים. 
 
בשבוע שעבר, בעקבות הדברים, פנתה להבי לכאן עם תשובת המנכ"ל וביקשה מהתאגיד להתערב באופן אקטיבי לטובת התמודדות העיר על האירוח. הטלפון מכאן למשרדי העירייה לא איחר להגיע. להבי: "אם בגלל הגישה הזו האירוויזיון לא יתקיים בתל אביב־יפו זו תהיה בכייה לדורות, גם ברמה הלאומית וגם ברמה המקומית. האם מעיר מובילה הפכנו לעיר משתרכת מאחור? מדובר בעמדה שגויה ומוזרה, וללא קשר לכל עיר אחרת בישראל, בוודאי שיש להגיש הצעה גם אם זה אנחנו לבד מול ירושלים. 
 
"הצוות המדהים של העירייה יגיש בכל מקרה את ההצעה הכי אטרקטיבית, ובעיר קיים ההיצע הטוב ביותר לצורך אירוח תחרות מוצלחת למדינת ישראל. אני פועלת ואמשיך להיאבק כדי שהתחרות תגיע לעיר".

 
"פסטיבל של שלושה שבועות"

נראה כי בימים האחרונים הולכת ומחלחלת בהנהלת עיריית תל אביב ההבנה כי אם העיר תפסיד את האירוח לערים כמו חיפה או אילת, ולא לירושלים, תהיה זו החמצה כלכלית ותדמיתית אדירה עבורה. אבל גם אחרי שבכאן הבהירו כי ה־EBU דורש לבחור אחת מלפחות שתי ערים ולהיות בעצמו מעורב בבחירה, בהנהלת העירייה חוששים מאוד מהתמודדות ראש בראש עם ירושלים בלבד ומגניבת הבכורה מהבירה, שאליה מבקשת הממשלה להביא את האירוע הפופולרי. 
 
עם זאת, לא קשה להבין את הפיתוי שיעמוד בפני האירופים להעדיף את תל אביב מכל הסיבות האפשריות. לפיכך, לפני סוף השבוע נפלה בעירייה ההחלטה – תל אביב תודיע על התמודדותה על אירוח האירוויזיון ברגע שעיר אחרת מלבדה תודיע על ההתמודדות מול ירושלים. תל אביב לא תהיה הראשונה. בעיקר כיוון שרבים הסיכויים שערים נוספות מלבד ירושלים אכן יתמודדו על האירוח.
 
להבי עודדה גם את חברי הסניף הישראלי של מועדון מעריצי האירוויזיון הבינלאומי, OGAE ישראל, לפעול לטובת העניין, והמועדון כבר מארגן עצומה רבת משתתפים בנושא. שי כהן, דובר המועדון בישראל, אומר: "האירוויזיון כיום הוא פסטיבל שנמשך כשלושה שבועות ובשיאו שלושה ערבים של שידורים חיים. זאת הזדמנות להראות לעולם את ישראל הליברלית שתל אביב מסמלת. "היא גם העיר המתאימה ביותר לאירוח בישראל ותעשה את השירות הטוב ביותר למדינה. היא היחידה שעומדת בסטנדרטים הנדרשים כיום לאירוח האירוע ועשרות אלפי התיירים המגיעים אליו". בעיריית תל אביב־יפו מאשרים את החלטה העירייה: "אם ערים נוספות פרט לירושלים יגישו מועמדות, גם תל אביב־יפו תגיש מועמדות לאירוח האירוויזיון".