בפגישתם האחרונה, שלושה חודשים לפני מותו הפתאומי של אריק איינשטיין, גילה לו המפיק המוזיקלי משה לוי (61) שהוא מתכוון לקיים ערב לכבודו בפסטיבל באשדוד, שיתמקד בשיריו משנות ה־60 וה־70. איינשטיין, אדם צנוע וביישן, אמר לו: "בחייאת מושון, מה אתה עושה ממני עניין?".



שלושה חודשים לאחר מכן איינשטיין נפטר, והערב המתוכנן לפסטיבל האשדודי נגנז. עכשיו, חמש שנים אחרי, מצליח לוי לקיים את הבטחתו לידידו משכבר הימים ומעלה היום (שני, ב־20:30) במסגרת פסטיבל "7" בבית אבי חי, את "יש בי אהבה" – מסע בזמן על הבמה ועל המסך: מ"סע לאט" ועד "ארץ ישראל הישנה והטובה" ומ"לול ועד "שבלול". המופע, בהנחיית יואב קוטנר, יכלול שותפים לדרכו האמנותית של איינשטיין, ובהם מיקי גבריאלוב, שם טוב לוי, משה לוי עצמו שהפיק מוזיקלית את המופע, ולהקת "טרנזיסטור" שהוא המנהל המוזיקלי שלה.



"באותה שיחה אמרתי לאריק: 'אתה לא עושה עניין מעצמך, אז אני אעשה את זה במקומך. עשרות שנים שאתה לא מופיע והמוזיקה שלך לא מגיעה באופן חי לקהל'", משחזר לוי. "לכן אני רואה במופע סוג של שליחות, למרות שאני יודע שאריק לא אהב מילים גבוהות".





לוי (61), המזוהה בעיקר עם עבודתו לאורך עשרות שנים כמפיק מוזיקלי וכמלווה של שלום חנוך, עבד עם איינשטיין בשנות ה־80 וה־90. "בילדותי הערצתי את אריק איינשטיין. הקסם שנשפך מהמוזיקה שלו, היה קטליזטור לילד בן ה־13 שהייתי, במיוחד כששמעתי את השירים מ'שבלול' - וגם אלטון ג'ון ובילי ג'ואל - שסללו את דרכי מהאקורדיון לקלידים. עד אז השאיפה שלי הייתה לנגן באקורדיון לבנות שרוקדות ריקודי עם", הוא משחזר.



איך בוחרים מתוך ים השירים של איינשטיין?
"מראש קבענו שהערב יעסוק בתקופת 'שבלול' וצפונה, 'פלסטלינה' ואלבומים של אריק עם מיקי גבריאלוב ושם טוב לוי. יופיעו גם 'טרנזיסטור', ההרכב הנפלא שאני מופיע איתו כבר שש שנים עם השירים של אריק. המופע, בגדול, מביא חומרים מתוך שיתופי הפעולה הרבים שאריק יצר עם יוצרים רבים".



אבל בלי שלום חנוך.
"עם שלום אני משתף פעולה בשלום. הוא עסוק בענייניו ואני לא אוהב ללחוץ עליו. הוא אדם שנאמן לעצמו. היה להם שיתוף פעולה מדהים עם 'מזל גדי', 'שבלול' ו'פלסטלינה', באלבום 'מוסקט' שהפקתי, ועוד".




איך המוזיקה הישראלית נשמעת בלי אריק?
"המוזיקה הישראלית לא הייתה צומחת כפי שצמחה בלעדיו. מצד אחד, הוא הביא את המוזיקה הישראלית למקום עממי. מצד שני, הוא העלה אותה למקום גבוה עם טקסטים ועיבודים ייחודיים. הצליל שלו היווה סמן דרך לבני דורי ולדורות שבאו אחרינו. עד אז הצליל הישראלי היה תקוע עם המוזיקה הרוסית־מזרח אירופית. אריק הביא לראשונה את התרבות האמריקאית־מערבית לצליל הישראלי ופרץ דרך לבאים אחריו, למרות שפיזית הוא לא אהב להיות באמריקה ורצה לחזור הביתה, לביצה הארץ־ישראלית.אני תוהה מהם סיכויי ההצלחה של שיר כמו 'עטור מצחך', לו יצא היום עם נגינת הכינורות והטקסט המורכב. היום יש אומנם ריבוי בעשייה המוזיקלית שמייצרת לא מעט חומרים עממיים שצדים את האוזן, אבל לא באיכות טובה. יש גם מוזיקאים מצטיינים ומוכשרים".

מה השיר האהוב עליך מכל שירי אריק איינשטיין?
"'למה לי לקחת ללב'. זה שיר שהפך לי את הבטן מהפעם הראשונה ששמעתי אותו. גם בזכות הקלידים של יעקב נגר ז"ל, מורי ורבי. באופן אישי, אני לוקח ללב רק דברים טובים".