מלכת הסול, הזמרת האגדית ארית'ה פרנקלין, הלכה אתמול לעולמה, בגיל 76, לאחר מאבק ממושך בסרטן ובבעיות בריאות אחרות. פרנקלין, מהנשים הגדולות של מוזיקת הסול בארה”ב ואגדה של ממש בתעשיית המוזיקה בכלל, נאבקה בשנים האחרונות במחלת הסרטן ובבעיות בריאות נוספות. בימים האחרונים מצבה התדרדר משמעותית והיא הוגדרה כחולה סופנית.



בארצות הברית וברחבי העולם הספידו את הזמרת, ואפילו הנשיא דונלד טראמפ חלק לה כבוד אחרון. "מלכת הסול מתה", צייץ טראמפ בטוויטר, "היא הייתה אישה נהדרת, שקיבלה מאלוהים מתנה נפלאה - נתגעגע אליה".גם קודמו, ברק אובמה, צייץ הספד מרגש: "ארית'ה עזרה בהגדרת החוויה האמריקאית. בקולה, יכולנו לחוש בהיסטוריה שלנו –כולה ובכל גוון. כוחנו, כאבנו, החושך והאור שלנו. המרדף שלנו אחר גאולה והכבוד שזכינו בו בעבודה קשה". 



גם הזמר פול מקרטני הקדיש מילות פרידה ממלכת הסול. "בואו ניקח כולנו רגע להודות על החיים היפים של ארית'ה פרנקלין", כתב, "מלכתה הנשמות שלנו, שהביאה השראה לכולנו במשך הרבה מאוד שנים. היא תחסר, אך זכרה כמוזיקאית גדולה ואדם מדהים יהיה איתנו תמיד".



צילום: רויטרס





צילום: רויטרס





גם בישראל רבים הביעו את כאבם על לכתה של פרנקלין. נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב על לכתה: "כמו כל מי שמוסיקה ממלאת את חייו ברגעים מרגשים מכל הסוגים, גם אנחנו התעצבנו לשמוע על לכתה של מלכת מוסיקת הסול ארתה פרנקלין. התענגנו על קולה ועל המוסיקה שלה מאז שנות ה- 70.
כמו בשיר היפה כל כך הזה שביצעה: 'לנצח נצחים תשארי בלבנו ונאהב אותך'. נחמה ורובי".

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כתב בטוויטר: "עצוב לשמוע על מותה של ארית'ה פרנקלין, ענקית הנשמה. שיריה הנפלאים ליוו אותנו ברגעי שמחה ועצב". 




הזמרת, שכונתה “מלכת שירי הנשמה”, גדלה בדטרויט ונחשבה בעיני רבים לאחת הזמרות הטובות בעולם. ב־25 במרץ 1942 היא נולדה בממפיס שבטנסי. אביה היה כומר בפטיסטי ואמה זמרת גוספל. את דרכה המוזיקלית החלה כשליוותה את אביה כנגנית פסנתר. פרנקלין, שהגיעה לניו יורק בשנת 1960, פרצה בגדול לאחר שהוחתמה בחברת התקליטים אטלנטיק. ב־1967, כשכבר הייתה אם לשניים, שחררה את הלהיט Respect. ב־1972 היא הוציאה את האלבום Amazing Grace, וזה היה להצלחה מסחררת.



ב־1987 הייתה הזמרת האישה הראשונה שהוכנסה להיכל התהילה של הרוקנרול. במהלך הקריירה הארוכה שלה הקליטה פרנקלין יותר מתריסר סינגלים, והיא חתומה על 20 להיטים שהגיעו למקום הראשון במצעד ה־R&B. לפני כ־13 שנה היא קיבלה מהנשיא ג’ורג’ בוש את מדליית החירות הנשיאותית, עיטור הכבוד הגבוה ביותר בארה”ב.




ב־2008 היא דורגה על ידי המגזין “רולינג סטון” כזמרת הטובה בכל הזמנים, ושנה לאחר מכן הופיעה בטקס ההשבעה של הנשיא ברק אובמה. שש שנים מאוחר יותר, בטקס פרסי מרכז קנדי, אובמה הזיל דמעה כששמע אותה מבצעת את A Natural Woman.