הזמר והמלחין הצרפתי שארל אזנבור הלך היום (שני) לעולמו בגיל 94. אזנבור, שהיה מוזיקאי, שחקן קולנוע ופזמונאי צרפתי ממוצא ארמני, נולד בפריז להורים מהגרים והם אלה שהכירו לו את עולם התיאטרון מגיל צעיר. הוא התחיל להופיע בגיל תשע ופריצתו הגדולה הייתה כאשר אדית פיאף שמעה אותו שר ואירגנה לו סיבוב הופעות איתה בצרפת ובארצות הברית. הוא זכה לכינוי "פרנק סינטרה הצרפתי", ורוב שיריו עסקו באהבה.

מלהיטיו הגדולים ניתן למנות את Toi et Moi, She, Que C'est Triste Venise, Yesterday When I Was Young, La Bohème ועוד. בשנות ה-70 זכה אזנבור להצלחה בבריטניה בזכות שירו "She" שהגיע למקום הראשון במצעדים. בסך הכל מכר אזנבור למעלה מ-100 מיליון מתקליטיו ברחבי העולם, והופיע בכ-60 סרטים. בשנת 2011 קיבל את פרס סקופוס היוקרתי, המוענק מטעם אגודת הידידים של האוניברסיטה העברית בירושלים.


 

אזנבור המשיך להופיע גם בגילו המתקדם. הוא הופיע בישראל ב-23 בנובמבר 2013 בהיכל הספורט ביד אליהו בתל אביב. ב-15 במרץ 2014 הופיע פעם שנייה ביד אליהו, ויום לפני כן ערך טקס בר-מצווה לנכדו היהודי בכותל המערבי בירושלים. ב-28 באוקטובר בשנה שעברה חזר והופיע בהיכל מנורה מבטחים. אזנבור היה אמור להגיע להופעה נוספת בישראל בחודש יוני 2019, במסגרת סיבוב הופעות עולמי שהיה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-95.

צילום: AFP


צילום: AFP
 
צילום: AFP

 
כמה משיריו תורגמו או קיבלו נוסח עברי. אחד הבולטים שבהם הוא "Au printemps tu reviendras", שתורגם על ידי אבי קורן תחת השם "באביב את תשובי חזרה" ובוצע על ידי צוות הווי הנח"ל עם הסולנים אופירה גלוסקא וליאור עמירן, ולאחר מכן על ידי להקת הנח"ל. כמו כן, שירו "She" תורגם על ידי אהוד מנור ובוצע על ידי מתי כספי באלבומו "את האשה שלי" בשנת 2005. בנוסף, השיר "Comme ils disent" (המספר במקור הצרפתי על הומו בארון שמופיע בלילות כמלכת דראג) בוצע כפינאלה במופע הדראג "פאות קדושות" תחת השם "מהו גבר בשבילכם", ולאחר מכן במיני-סדרה "תמיד אותו חלום".



השיר בוצע גם תחת השם "מה תגידו", על ידי איתי טיראן בשנת 2002 בערב שנסונים "תחת שמי פריז" בבית הספר למשחק בית צבי. בשנת 1978 יצא אבי טולדנו במופע "לה בוהם" משיריו של אזנבור בגרסאות עבריות שכתבו יוצרים שונים כגון דודו טופז, אהוד מנור, נעמי שמר, דן אלמגור ואחרים.

כתבנו דודי פטימר צפה בהופעתו האחרונה בארץ, לפני כשנתיים:
"חמוש בלהקתו העשירה ושתי זמרות ליווי (בהן בתו היפה קטיה), שלייקס אדום, ידיים מעט רועדות ופנים מקומטות קמעה, המטיר אזנאבור בזה אחר זה את להיטיו הגדולים בביצועים מרגשים, נוגעים ומצמררים עם איכויות ווקאליות נהדרות ופרפורמנס שכלל תנועות גוף בולטות מלאות נוכחות בימתית איתנה ונראה למשך כשעה וחצי כבחור בן 30 ומשהו שסוחף קהל שלם, מרביתו מבוגר, בכנפי הנוסטלגיה אל ימים יפים יותר של תום, רומנטיקה ונאיביות.
 
בין הלהיטים שזכו לעיבודים מעולים ובוצעו בהופעה כשהם מספקים היטב את הסחורה ניתן היה למצוא את: Les Emigrants, She, Desormais Paris Au Mois D'aout , "אווה מריה", "שתי גיטרות" ובהדרן כמובן את "לה בוהם" ו- Emmenez Moi שהרטיטו את הקהל. לאורך המופע שר בצרפתית, אנגלית וספרדית. "אולי יום אחד אשיר גם בעברית", הוסיף. 
 
"ברוכים הבאים", פתח דבריו בעברית עם מבטא צרפתי כבד ומיד עבר לשפתו הטבעית: "בדרך כלל כשמגיעים לארץ חדשה שרים שירים חדשים, אני אשיר הערב שירים ישנים מאד שלא שרתי אולי 50 שנה. יש לי קול שנשבר לפעמים בגלל גילי הצעיר אבל מה שאני מציע לכם זה שירים בשפה הכי יפה בעולם והעיקר שאני זוכר את המילים, אה בעצם זה בזכות הפרומטר", אמר בהומור והלהיב את הקהל כשלפני כל שיר או 2 דואג לקטעי קישור בהם סיפר מה עומד מאחורי שיריו ויצירתו.
 
מי שהגיע להופעה לחגיגה צרפתית נוסטלגית, קיבל היטב את מבוקשו וכך גם מי שהגיע לחזות באגדה מוסיקלית חיה, מעוררת השראה, המוסרת נשמתה בנאמנות לקהל, ומרעיפה אהבה ווקאלית בשרמנטיות וכריזמה של דור שהיה ואולי לא ישוב".