חמישה עשורים של קריירה. כמה אמנים בישראל אתם יכולים להגיד עליהם את המשפט הזה. חמישה עשורים של מאבק להישאר בתודעה, ולכבוש את הישראלים אחד אחרי השני. לפני 40 שנה חבק שלמה ארצי את אלבומו "גבר הולך לאיבוד" שהפך לאחד מאלבומי המופת במוזיקה הישראלית והציג לעולם את ארצי הבוגר, האייקוני ובעיקר הכישרוני - שיודע, בדרכו שלו, להמציא עצמו בכל פעם מחדש. 

לפני 30 שנה, הקליט את האלבום "חום יולי אוגוסט" שהיה חלוצי בעיסוקו במשפחתיות, פוליטיקה וצלקות השואה ותקע את היתד הסופי בהיותו של ארצי "על זמני", מה שהוא לא לוקח כמובן מאליו עד היום וזה מתבטא היטב בצימאונו היצירתי. במוצ"ש האחרון נכחתי בפעם הראשונה בחיי בהופעתו האחרונה לעונה של שלמה ארצי במשכן שהפך לו ברבות השנים שם נרדף- "אמפי קיסריה", הרבה בטרם זה הפך מנת חלקם של לא מעט זמרים. 
 הפעם זה היה בעל חשיבות סימבולית עבורי בייחוד לאור העובדה שמדובר ב-40 ל"גבר הולך לאיבוד" ו-30 שנה ל"חום יולי אוגוסט", אלבומי המופת שתקעו יתד פורץ דרך בפסקול הישראלי והגדירה מחדש את המונח "סינגר-סונגרייטר" בישראל שארצי מנושאי דגלו המובהקים והחלוציים. 
שלמה ארצי מקדיש את "אחרי הכל את שיר" לזיו חג'בי ז"ל. צילום: דודי פטימר

 

נוכחתי לראות כי זה לא מובן מאליו כלל וכלל. ארצי בן ה-68 כבר מגיל 16 על הבמות, ועם זאת, האנרגיה שהפיץ במוצ"ש בקיסריה נותרה כשל בן 20: הוא רקד והתנועע ללא הרף בלהט וכריזמה, סיפר בדיחות, שמר על ספונטניות ואינטראקציה קולחת עם הקהל (ואף זרם לסלפי עם מעריצות), קרא רחשי ליבו בנונשלנטיות, אילתר והילך בין הקהל לאורך כל ההופעה ללא דיסטנס או מניירות של אגדה חיה מול צופה אלא כאחד האדם. ללא מאבטח אחד ארצי הסתובב בין האנשים, לחץ להם יד, העביר להם את המיקרופון לשיר בקולי קולות והשתעשע איתם. בצ'ארמריות שקשה לתארה במילים. אולי זו אחת המעלות שהפכו אותו לזמר לאומי. 

כל המופעים של ארצי היו "סולד אאוט" תוך זמן קצר מאד, מה שמאשש את המיתוס שיצר לעצמו, לא בגימיק או טרנד זמני, אלא בעבודה קשה שמתפרשת על פני חמישה עשורים וראויה להתפעלות ושבח בכל פעם מחדש. עומר אדם אמנם עושה את זה בצורה יפה גם כן, אבל אין ספק שארצי שולח מסר לכל הכוכבים החדשים - אני כאן, אני נשאר, ויש לכם עוד הרבה מה ללמוד ממני.
 
דבר נוסף שכל הזמן היה נוכח במופע היו הסיפורים והקוריוזים מאחורי השירים: הוא סיפר על נעוריו בימי מסיבות הסלון של יום שישי עם התקליטים של אלביס וקליף ריצ'ארד (ואפילו פיזם לקהל בספונטניות את Let's Twist Again של צ'אבי צ'קר, "ספידי גונזלס" של פאט בון, Sealed With A Kiss של בראיין היילנד ו-House Of The Rising Sun  של האנימלס), על אפיזודת האירוויזיון יצר בדיחה שלמה ועל דרכי יצירת השירים הגדולים. 
מגובה בלהקה המצוינת שלו שהעבירה ויברציות טובות ודגלה באימפרוביזציות, הגיש ארצי במשך כשלוש שעות (ללא מנוחה) את עשרות להיטיו מכל הזמנים (מ"שוטי ספינתי" ועד "קיץ עשה לי טוב", ולא אגזים ואומר שלפחות 80 שירים בוצעו בערב אם לא יותר) שעטו על עצמם עיבודים וביצועים מחודשים ומלהיבים ההולמים את רוח התקופה. 
הרגע המרגש היה שהקדיש את השיר  "אחרי הכל את שיר"  לזכרו של זיו חג'בי ז"ל שנרצח השבוע בפיגוע בברקן והיה צפוי לנכוח בהופעה זו ביום הולדתו. ארצי שר את השיר באקפלה עם הקהל כששלטים לזכר חג'בי ז"ל מונפים למרומים. בעוד לא מעט מהאמנים הוותיקים בני דורו מצויים במלחמת הישרדות כיום, ארצי מצליח בדרכו הייחודית והפשוטה להביס את מבחן הזמן ולשמור על רלוונטיות, עוצמה בימתית ומעמד רם, בעתות  שינויים מהותיים במפה המוזיקלית, ומוכיח לנו ובעיקר לעצמו כי הקסם עוד עובד וכי כל עוד זה תלוי בו - הוא לא עוזב את העיר.
ישראל קטורזה, שנכח במופע, סיכם זאת היטב כשאמר: "כל אחד מתחבר אליך כי כל שיר שלך נוגע ברגע, רגש וחוויה שהוא חווה באופן אישי. אתה מהות הפסקול הישראלי".