רקיעות הפלמנקו, המזג החם והחושניות שהוא מצריך, מתאימים לאופיו של הישראלי. בשנים האחרונות הפך הפלמנקו ליותר ויותר פופולארי בישראל, עדי כדי כך שהוא יצא מאולמות המופעים וכיום כמעט כל חדר כושר שמכבד את עצמו מציע לחבריו שיעור פלמנקו.
 
חגיגת הפלמנקו השנתית של קרן ‘עדי’, מביאה בכל פעם מופע פלמנקו מוביל וייחודי מספרד, לצד מופעים של אמני פלמנקו מקומיים שהקרן מטפחת לאורך השנים.
 
המופע המרכזי השנה, שיעלה בשלושת הערבים של הפסטיבל הוא El Baúl de los Flamencos (תיבת הפלמנקו). המופע בעצם פורש לפני הצופים את ההיסטוריה של הפלמנקו משורשי המסורת העממית, ועד לתיחכום של היוצרים במאה ה-21.

המופע אינו מסתפק רק בתנועות וחוקר את הקודים ואת הסמלים התרבותיים כפי שהם מופיעים בתלבושות לאורך השנים: מהכפרי לעירוני, הפופולרי לאצילי, הספרדי והמיובא - האנדלוסי והצועני. הוא בוחן מה מתרחש בין הכוריאוגרפיה הקפדנית לאילתור, בין החדש למסורתי ולספונטני. סולנית המופע, קונצ’ה חרניו, היא רקדנית מלאת חן וקסם ובעלת טכניקה מבריקה וחושנית, המשלבת  פלמנקו עכשיוי ומסורתי. 
 

כשהיא ללא האיפור והתלבושות, מספרת לי חרניו בספרדית מתגלגת מה חיבר אותה לראשונה לפלמנקו. “כשהייתי ילדה קטנה בתרבע או חמש שיחקתי על הספה ואז ראיתי בטלוויזיה רקדנית פלמנקו - ראיתי איך היא נעה, איך החצאית שלה נעה - זה עשה עליי רושם מאוד גדול. כשאני רוקדת, אני מרגישה חופשייה ובטוחה, יכול להיות שזו הסיבה לכך, שמאז שהתחלתי, מעולם לא הפסקתי". 

האם ניתן להביע את כל קשת הרגשות בפלמנקו למרות שהחוקים כל כך נוקשים? 
“אני לא חושבת שהפלמנקו אינו מאפשר לבטא את כל הרגשות האנושיים. למעשה, אם יש קושי האמן הוא זה שאינו לא מסוגל לעשות את זה. אולי זה מחסום אישי שלו, וזה לא בגלל פלמנקו. זה לא הפלמנקו שאינו מאפשר ביטוי אישי". 
 
על מה את חושבת כשאת על הבמה?
“בדרך כלל אני לא חושבת על שום דבר, אני פשוט נהנית מהרגע, אני נותנת לעצמי לזרום עם התחושות והרגשות שהשותפים שלי על הבמה מעבירים אליי.
פלמנקו זה לימוד תמידי, אתגרים חדשים שעוזרים לי כל הזמן לגדל להתבגר ולהתפתח. דרך הפלמנקו אני מכירה טוב יותר את מי שאני, כל אתגר שאני מציבה לעצמי מלמד אותי עוד ועוד".
 
הפלמנקו הפך למאוד פופולארי בישראל בשנים האחרונות, את יכולה להסביר זאת?
“מי שמגלה את הפלמנקו, יכול להחליט ליהנות ממנו ולגלות אותו יותר ויותר. פלמנקו הוא אמנות שנולדה מצרוף של כמה תרבויות, אני חושבת שבשל כך בחלקים רבים של העולם מרגישים אהדה והזדהות עם הפלמנקו".
 
האם ניתן ליהנות מהמחול המסוגנן הזה גם אם לא מכירים את כל הקודים והסמלים? 
“כל אדם יכול לרקוד וליהנות פלמנקו. עם זאת יש רמה עמוקה יותר כדי להבין את הדרך ואת האווירה שכל סגנון של פלמנקו דורש, יש צורך להכיר חלק מהתרבות שלנו".
 
את היצירה שתעלה כאן היא יצרה בזמן שהייתה בהיריון עם בנה. “המשכתי לרקוד  עד עשרה ימים לפני הלידה של בני אדריאן, אבל לא הופעתי. במהלך ההיריון ביצעתי כוריאוגרפיות לכמה להקות מחול ונתתי סדנאות בכל רחבי העולם. חזרתי לרקוד חודש וחצי לאחר הלידה.  עשיתי את זה לאט לאט. בכל יום הכושר שלי השתפר. עכשיו הבן שלי בן שישה חודשים והמופע החדש שלי, יצא בבכורה בפסטיבל הפלמנקו של חרז – וזכה לשבחים. הבכורה הבינלאומית תהיה בישראל." 
 
פסטיבל ימי הפלמנקו ה-21 מתקיים במרכז סוזן דלל ויימשך עד ליום ראשון.