"האמנים האלה מייצגים אולי צד אחד של התרבות שקיימת בארץ", קובע הזמר אביהו מדינה, בהתייחסו לאמנים ואנשי התרבות, שחתמו בימים האחרונים על עצומה נגד שרת התרבות מירי רגב בגין מה שהם מכנים שורה של צעדים אנטי דמוקרטיים.



והוא לא היחיד. במקביל למחאה הקולנית נגד רגב, קם בשקט בשקט גם כוח מגן לפעילותיה של השרה החדשה, שבין היתר החליטה להפסיק את המימון הממשלתי לתיאטרון ״אל-מידאן״ בשל הצגה על חייו של המחבל שרצח את חייל צה״ל משה תמם. יהורם גאון ואייל גולן כבר פרסמו ברשתות החברתיות דברי תמיכה ברגב. כנס תמיכה בה נערך אתמול אחר הצהריים תחת הכותרת ״תרבות מאחדת ולא מפלגת״. אמנים אחרים, שלא השתתפו בכנס, מביעים את הסתייגותם מ״נאום הבהמות״ של עודד קוטלר ומבהירים: אנחנו מאחורי השרה.



פירורים מהעוגה



״אולי זה לא הרוב? אולי זה מיעוט מקושר, צעקני ותקשורתי? לא בטוח שהם הרוב ולא בטוח שהם אלה שתמיד צריכים לקבוע", אומד מדינה על האמנים המוחים. ״יש גם נטיות תרבותיות אחרות וטעמים אחרים ממה שהיה עד עכשיו, דברים שלא קיבלו ביטוי בתקציבים. אולי הגיע הזמן לשנות סדרי עדיפויות״.



מדינה תומך בגישה של רגב ומזכיר כי ״יש הרבה נישות ומפעלים תרבותיים שהתמוטטו לאורך השנים כיוון שלא קיבלו תמיכה ציבורית. לא שמעתי את האמנים האלה צועקים על כך שהתזמורת המזרחית בר אילן התפרקה כי לא קיבלה תקציב. מדובר בהרכב של 35 נגנים. אם הייתי שומע אותם אז, הייתי אומר שהם צועקים עכשיו בשביל כולם״.




"הציבור רוצה דרך שונה". אביהו מדינה. צילום: יצחק הררי, פלאש 90



על צעדיה של רגב אומר מדינה כי ״לשם כך יש דמוקרטיה. מחליפים שלטון וכשבא שר חדש צריך להבין שיש לו מה להציע, אחרת לא היו מחליפים את מה שהיה. הציבור רוצה דרך שונה וחדשה. אנשים דמוקרטים צריכים לקבל את הדברים כמו שהם, גם אם לא תמיד זה לפי הטעם שלהם. גם להם מותר למחות, וזה בסדר״.



השאלה, לפי מדינה, היא ״מה יעשה הקהל. אם הוא יאהב את השינויים אז רגב תעשה עבודה טובה. אם הקהל יפגין נגדה אז כנראה שהיא לא עושה מה שהעם רוצה״.



״התרבות של תל אביב קצת ממהרת להסיק מסקנות״, אומר גם הזמר חיים אוליאל. ״רגב אמרה בסך הכל שהיא רוצה שגם אנחנו, בפריפריה ובמקומות אחרים, נוכל לזכות בתקציבים ולבטא את עצמנו. הגיע הזמן שגם אלינו, במקומות הקטנים, יתייחסו בצורה יפה ומכובדת״.



אוליאל, תושב שדרות, אומר כי ״עד עכשיו קיבלנו פירורים מעוגת הת־ קציב של התרבות. הגיע הזמן שזה ישתנה״.



מה דעתך על דבריו של קוטלר?
״אני מכיר את עודד טוב, עבדתי איתו בקאמרי. חבל שנאמרות אמירות כאלה. ממה שאני שומע, לא מאנ־ שי התרבות אלא מהעם, רבים מצדדים בשרת התרבות. אבל אלה שמגיעים לעיתונות זה אנשי התרבות. העם לעומתם חושב שמה שרגב אומרת זה נכון וחשוב״.



הזמר מזהה גזענות בבסיס ההתייחסות לרגב: ״ההתקפות בחלקן הן על רקע עדתי, למרות שיש חבר׳ה מהעדה שלה שתוקפים אותה. יש לנו שרה שבאה מהימין, שבאה מצפון אפריקה - יש סבירות שיתקפו אותה. שבועיים שרה ומראש תוקפים אותה. כך אני מרגיש, אבל מה אני יודע, אני מהפריפריה״.



״שני הצדדים טיפסו על עץ גבוה מאוד״, מנתח הסופר אלי עמיר. ״רגב התחילה במתקפה חזיתית ודחקה את האמנים לקיר. רגב לא מבינה שהיא שרת התרבות של כל עם ישראל, כולל ימנים ושמאלנים, ושהכסף שיש לה בתקציב אינו פרטי שלה. היא לא יכולה להעניש 49% מהאוכלוסייה. מצד שני, העלבונות כלפיה, בצורה כל כך חריפה, כמו שקוטלר אמר או שמייחסים לו, מיותרים ומתנשאים. שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ, לשבת במרתף קר ולדבר עניינית. יהיו דברים שהם יגיעו לעמק השווה ודברים שלא, אבל הכות־ רות האלה לא יביאו לשום דבר״.




"צריכים לרדת מהעץ". אלי עמיר. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90


אמנים פוחדים



אתמול כאמור התקיים ב״תמול שלשום״ בירושלים כנס אמנים כתגובה ל״אמנות ואמנים המדירים חלק מהחברה הישראלית״, לדבריהם. ״הגיע הזמן להשקיע יותר בתרבות יהודית־ישראלית, זה המסר שאנחנו מבקשים להעביר״, מסביר חגי לובר, מנהל התיאטרון הרפרטוארי היהודי אספקלריא. ״ראוי שיושקעו יותר כספים בתרבות יהודית, ישראלית, כזאת המדברת לכל חלקי העם. התרבות אינה יכולה לשמש כלי לניגוח בין קהלים במדינה״.



״נתקלנו בהרבה אמנים שפחדו להגיע״, מספר אחד ממארגני הכנס. ״אנשים מפחדים שתיפגע להם העבודה. לכן הכנס לא סקסי מבחינת שמות של אמנים שהשתתפו בו. יוצאת מאיתנו אמירה ברורה: התרבות שייכת לכולם, צריך להביא לאיזון תקציבי, צריך יותר תרבות יהודית־ציונית שלא מתנצלת״.



״הכנס עוסק בשני מישורים״, מסביר הזמר ישי לפידות. ״האחד, לומר את דברה של האמנות השקופה שהייתה מושתקת עד היום. זו שהתביישה להגיד 'אנחנו לפני הכל ישראלים ויהודים ואחר כך אמנים'. עכשיו אומרים 'אם אין אמנות - נמות, אבל אנחנו קודם ישראלים ולכן מקבלים מכל הלב את הצעדים החדשים'. מחזות שמשבחים את אויבי העם לא צריכים לקבל תקציב. אנחנו לא משתיקים את היצירה, אבל לממן מכספנו? זה חייב להיפסק״.



לפידות מסביר כי הצעד הנוסף הוא תגובה לדבריו של קוטלר. ״אנחנו אומרים לו שנמשיך לבוא להצגות שלו כמו שהמשכנו כשהוא החרים את היכל התרבות באריאל. הבהמות ימשיכו לממן בשמחה את שיפוץ תיאטרון הבימה. נמשיך לבוא למרות שחלק מהאמנים שם ממשילים את העם לבהמות״.



דווקא שרת התרבות, שעומדת במרכז הסערה, לא הוזמנה לאירוע. לפידות מסביר כי ״הנושא הוא לא מירי רגב. אני מצפה שהחלטה כמו שלה תבוא גם אם


שרת התרבות תהיה ציפי לבני. תרבות צריכה לדעת להגן על עצמה. גם לחופש הביטוי יש גבול. אם מישהו בא להשמיד אותנו, אין סיבה שנממן אותו. מישהו בשמאל אמר 'תארו לכם מדינה ללא תרבות, ללא ספרים'. זו דמגוגיה זולה. אף אחד לא קורא לשרוף ספרים. הבן שלי מתגייס בעוד חודש. זה פרדוקס שהוא ישכב במארבים ואני אממן מחזות שמדברים בשבח האויבים. זה לא הגיוני״.




"נמשיך לבוא להצגות של קוטלר". ישי לפידות. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


״מבחינה תרבותית, זה דיון שלא אמור להיות״, קובע כוכב הזמר הדתי יצחק מאיר. ״לשאלה מיהו אמן ומהי אמנות אמיתית אין ולא תהיה תשובה חד משמעית. למישהו יש תשובה אם פאר טסי הוא אמן פחות טוב משם טוב לוי?״.



אבל השאלה, לפי מאיר, היא של כספים, לא של אמנות. הוא משווה את משרד התרבות לוועד הבית ואומר כי ״סך הכל יש עוגה תקציבית שמי שאמון עליה זו מישהי ימנית, שלא מתביישת בכך. היא אומרת 'אני רוצה לחלק את העוגה למי שמשלם, משלם המסים הישראלי, ובעיני זה לא רק לגיטימי אלא חובה. לא לגיטימי שוועד הבית ייתן פריבילגיות למי שמתנגד לקיומם של דיירי הבניין. זה לא שמחוקקים חוק שאומר להכניס למעצר את מי שלא רוצה להופיע באריאל. אדם יכול להביע ביקורת, אבל שלא יצפה לקבל כסף ממך וממני. מה שכן, לא הייתי רוצה להגיע למצב שכל אחד בונה לעצמו טבלת אקסל עם האמנים מצד ימין והאמנים מצד שמאל. כאדם שמוציא דיסקים, אני לא רוצה להתב-כיין, אכלו לי שתו לי. אני מוציא שני דיסקים בשנה והם נמכרים. יש אמנים שמקבלים פי ארבעה ממני. הם גרים בתל אביב, מחזיקים בדעה הנכונה ומקבלים את התקציבים. אני יודע שהדיס-קים שלהם לא נמכרים באותן כמויות״.



את מירי רגב הוא אוהב מאוד, ״למרות שלא פגשתי אותה מעולם. אני עוקב אחריה ואני חושב שהיא מבטאת קו מאוד ישראלי, של האנשים שחיים פה וזכותם לקבל את התרבות שלהם״.



״אני בצד שלה ושל בנט״, מבשר גם הזמר שימי תבורי. ״בכסף של המדינה לא צריך לממן תרבות לאנשים שפוגעים ביהודים והופכים מחבל לגיבור. צריך לסדר את כל העניין הזה מחדש. לאן הולכים כל התקציבים הגדולים. השרה רגב? זה בסדר שהיא קצת צועקת. הציבור איתה. קוטלר ניבל את הפה שלו והוא לא היה צריך להתבטא כך. צריכים להרגיע את הרוחות״.