פסטיבל  התחרותי הראשון לאומנויות הקרקס בישראל יתקיים באשדוד בשבוע הבא. בפסטיבל ייקחו חלק כ-40 מתחרים מעשר מדינות ברחבי העולם, בהן רוסיה, צרפת, הונגריה, צ'כיה, בלארוס ומדינות נוספות, ואליהם יצטרפו אמני הקרקס הטובים בישראל. 



"חשוב לי מאוד שהקרקס בארץ יעבור ממשהו שנמצא בנישה בועתית, שלרוב קשורה לבידור לילדים, להיות משהו ששייך לעולם האמנות." אומר שלומי נוסינסקי, מנהלו האמנותי של הפסטיבל והיוזם שלו. 
 
"בעולם היחס לקרקס הוא כאל אמנות לכל דבר." הוא ממשיך, "זוהי אמנות שלומדים ומתכוונים אליה מגיל צעיר, וממשיכים אחר כך גם בלימודים באקדמיה. אני מייחל לשינוי בתפיסה בנוגע לקרקס בישראל." 
 

נוסינסקי הקים באשדוד את קרקס 'דורטו'. "דורטו פועל כקרקס מקצועי לכל דבר ויש גם בית ספר שמכשיר אמני קרקס ומקבל ילדים מגיל שלוש." הוא מסביר. "זהו תחום שדורש אימון אינטנסיבי מגיל צעיר והכשרה רצינית."
 
קרקס דורטו משתתף בפסטיבלים רבים ברחבי העולם ובחלק מהם אף זכה במקום ראשון, משוויץ נוסינסקי: "אנחנו בהחלט נמצאים על מפת הקרקס העולמית, ובאופן טבעי, אנחנו רוצים גם לארח את אנשי הקרקס המובילים מהעולם. פסטיבל תחרותי כזה הוא מרכיב יסודי במדינה שמתייחסת ברצינות לאמנות הקרקס. מעבר לכך, יש חשיבות בקיום הפסטיבל לאמנים עצמם. המפגש והאינטראקציה עם אמני קרקס מקצועיים מהעולם מאפשר להם לראות את הפסגה בתחום שהם בחרו בו, ומסמן להם מטרה לעתיד."
 
הפסטיבל של אשדוד יתקיים, בדומה למתכונת של פסטיבלים בעולם, בשני שלבים. שלב התחרויות - שהינו בעצם מופעי קרקס לכל דבר, אך בנוסף לקהל הצופים נוכח בו גם צוות שופטים. שלב זה יתקיים בזירת הקרקס במתחם 'דורטו'. השלב השני הוא אירוע הגאלה, שיתקיים במשכן אמנויות הבמה באשדוד, שבסופו, יועלו 12 הקטעים אותם בחרו השופטים, ובסופו יוכרזו הזוכים בשלושת המקומות הראשונים. הזוכים יוזמנו להופיע בפסטיבלים בחו"ל ויהנו מפלטפורמה בינלאומית.
 
"אמני הקרקס הם כשמם, אמנים, שיצירותיהם מספקות בידור לקהל," אומר נוסינסקי. לדבריו אמנות הקרקס, שלא כמו אמנויות אחרות, לא השתנתה הרבה במאה השנים האחרונות. "אין הבדל גדול בין רמת הביצועים וסגנונם בין מה שנעשה כיום בעולם לבין מה שעשו אמני קרקס לפני מאה שנים. האקרובטיקה היא אותה אקרובטיקה. מה ששונה הוא הוא אופן הצגת הקרקס לקהל. כיום יש תפאורה יותר מושקעת, צבע, וגם העובדה שיש הרבה מאוד קרקסים שכל אחד מביא משהו אחר. 
 
"ברוסיה, למשל, יש כ- 100 קרקסים, ולכל אחד המבנה שלו. בימים עברו קרקסים היו נודדים משום שהקהל לא היה נייד, ולכן קרקסים הופיעו באוהלים. בעולם עדיין יש הרבה קרקסים שמופיעים באוהלי קרקס. בארץ זה לא מקובל בגלל שיקר לתחזק אוהלים כאלה ולקרר אותם בחום הישראלי.”
האם קשה להביא לכאן אמני קרקס מהעולם?
"בכלל לא הרגשנו את המצב הפוליטי בזירה הקרקסית. יגיעו לכאן מיטב אמני הקרקס העולמיים. אנשים ממעמד עולמי מאד גבוה ומיוחד שלא פשוט להביא אותם לשום מקום ובוודאי לא ביחד. זה כאילו שמדונה וברוס ספרינגסטין מגיעים לארץ, רק שבארץ לא מכירים אותם. בין השאר תגיע מנהלת האקדמיה לאמנות הקרקס ממוסקווה, שמשמשת בתפקיד כבר 20 שנה, יגיע סמנכ"ל של חברה שבבעלותה 60 (!) בתי קרקס, נשיא איגוד הקרקס האירופי וכד'. מרגש מאוד לחשוב שצמרת עולם הקרקס תשהה באשדוד במהלך ימי הקרקס. יהיו בפסטיבל שמונה שופטים שמגיעים מארצות שונות וזה מבטיח רמה גבוהה של שיפוט והכרה בישראל כמדינה שבה יש קרקס מקצועי. מעולם לא היה בארץ אירוע כזה שמשלב הופעות במסגרת תחרותית, עם מיטב אנשי המקצוע. אני מקווה שזו תהיה סנונית שתבשר על אירועים דומים בעתיד.”
 
נוסינסקי מקווה שלא מדובר באירוע חד-פעמי. "אנחנו מקווים שהפסטיבל השנה יהיה ראשון במסורת ארוכה של פסטיבלים תחרותיים. המטרה שלנו היא שהוא ימשוך אליו אמנים מקצועיים באופן קבוע."
 
כאמור אחת מהמטרותהיא לשכנע את הישראלים שקרקס זה לא רק לילדים: "אני הייתי שמח אם בערים נוספות בארץ היו פועלים בתי קרקס מקצועיים שבצידם בתי ספר שמכשירים אמנים וכמובן, שהחלום הכי גדול שלי הוא שהתחום יזכה גם להכרה אקדמית. ברמה המיידית, אני רוצה שאנשים בארץ ידעו שבאשדוד פועל קרקס שרמתו היא כשל רמת הקרקסים באירופה.” 
16-18.8, במתחם הספורט ובמשכן לאמנויות הבמה באשדוד