אחרי שביקרה כאן בשנה שעברה, חוזרת להקת הבלט של סנט פטרסבורג לישראל בחודש הבא להופעות בתל אביב. הפעם היא מגיעה אלינו עם קלאסיקה, אולי הגדולה ביותר של עולם הבלט, 'אגם הברבורים' של צ'ייקובסקי, ועם עוד יצירה מפורסמת 'היפהפייה הנרדמת'.  המופעים מלווים בתזמורת חיה שתנגן תזמורת סימפונט רעננה.

סנט פטרסבורג נחשבת למקום הולדתו של הבלט הרוסי. בשנת 1738 נפתחה בעיר האקדמיה הראשונה ללימודי בלט קלאסי ומאז ועד היום היא נחשבת לאקדמיה המובילה בעולם. משימתו המרכזית של תיאטרון הבלט, כך הם אומרים, היא שימור הרוח הייחודית והמסורת של הבלט הרוסי, וההפקות שלהם משמרות את הביצועים של תיאטרון מרינסקי, מתוך נאמנות והקפדה על הכוריאוגרפיה המקורית.
 
"הייחודיות שלנו כלהקה," אומרים בראיון משותף סולני הלהקה אנה ואלכסנדר וויטין, "טמונה בשמירה קפדנית על המסורת הקלאסית. אנו מעלים מופעים אותנטיים, עם עיצוב במה מקורי ומרשים ועם תלבושות מפוארות. במופעים שלנו הצופה מרגיש את כל היופי וההדר של הבלט הרוסי.


אנחנו רוצים לשמר את היצירה של הכוריאוגרפים הגדולים לטובת הדורות הבאים. אנו שמחים להפיק מופעים קלאסיים אמיתיים כי הקהל מרגיש התרוממות רוח כשהוא חווה אותם. כמו כן, חשוב להראות את האמנות הזו לדור הצעיר שרק מתחיל להכיר את עולם התרבות."
כלומר, אתם בכוונה הולכים נגד הטרנד שמנסה להציג מחול קלאסי אבל פוסט מודרני?
"כן בהחלט. בתקופה האחרונה במאים וכוריאוגרפים רבים מנסים להכניס שינויים ביצירות הקלאסיות, כדי למשוך תשומת לב ולבדר את הקהל. ההפקות האלה מלאות בקטעים פרובוקטיביים. לדעתנו הציבור מתעייף לאט לאט מהוולגריות. אנו מרגישים שהעניין בהפקות הקלאסיות שלנו רק מתגבר והצופים מספרים שהם עברו חוויה יוצאת דופן."
אתם לא חוששים להפוך ללא רלוונטיים?
"להיפך, הבלט ממשיך להיות אחד מהתחומים המבוקשים ביותר בתחום האמנות. המדינה משתדלת לתמוך במיזמי תרבות, אולם אנו פועלים כמפעל פרטי, ושומרים על רמה גבוהה כדי להיות טובים יותר מהתיאטראות הממלכתיים. אם רוצים למשוך קהל, עלינו לשמור על רמה מקצועית גבוהה, לעבוד על עיצוב חדשני ולטפח את חברי הלהקה בשיתוף פעולה עם מיטב המורים. אלה דברים שאנו עושים.

רקדני הבלט עובדים קשה במשך שנים, אם ברצונם להפוך למקצוענים אמיתיים. גם כשהם הופכים לסולנים, עליהם להמשיך להתפתח ולהתאמן ללא הרף. חברי הלהקה שלנו מתאמנים כל יום במשך כמה שעות. מדובר באורח חיים שכולנו בחרנו בו."
האם אתם שמחים לחזור לישראל?
"הקהל הישראלי מקבל אותנו בחום ובהתלהבות, ואנחנו אוהבים לבוא אליכם. הקהל פה משתוקק לחוות את אמנות הבלט הרוסי הקלאסי, ובכלל יש בישראל עניין בתרבות המחול. אנו מכירים גם את מסורת המחול שלכם שמשלבת ריקוד עממי ולאומי עם יצירות מודרניות. הלהקות הישראליות מצליחות מאוד בפסטיבלים בינלאומיים. אנו שמחים בהצלחת העמיתים הישראליים שלנו ומביאים אליכם את אמנות הבלט הרוסי במיטבה."

16-21/9 במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.