האופרה הישראלית תסיים את עונת ה-30 עם פסטיבל האופרה בעכו העתיקה המתקיים זו השנה השנייה באולמות האבירים של עתיקות עכו. מופעי הפסטיבל יתקיימו בסוף השבוע הבא, 10-11.9.



במהלך הפסטיבל יתקיימו אירועים אופראיים מגוונים, ובשיאם תועלה האופרה 'נישואי פיגרו' מאת מוצרט בבימויו של איתי טיראן, שזו לו עבודת הבימוי הראשונה באופרה, בניצוחו של המנצח הישראלי בינלאומי דניאל כהן ועם תזמורת הקאמרטה הישראלית - ירושלים.



האופרה תועלה בחצר המצודה בעכו העתיקה, תחת כיפת השמיים, וכל הסולנים יהיו ישראלים, דבר שהוא כשלעצמו נדיר ומרגש.



אחת מהם היא סולנית האופרה הישראלית הבכירה הילה בג'יו, שתשיר את התפקיד הראשי. "האופרה נישואי פיגרו היא אחת מהאופרות המפורסמות והמוצלחות ברפרטואר האופראי." אומרת בג'יו, "היא שזורה באריות ודואטים מוכרים וכן הפתיחה המפורסמת שמנוגנת לעיתים קרובות בקונצרטים תזמורתיים. מצד אחד האופרה הזאת היא קומדיית מצבים וטעויות מוצלחת מבית היוצר של הליברטיסט דה פונטה שמבוססת על מחזה של בומרשה. העלילה מסובכת ומלאה בתחבולות ומערכות יחסים בחצר הרוזן כשבמרכזה פיגרו וסוזנה המשרתים העומדים להינשא בעוד שהרוזן רוצה לממש את זכות 'הלילה הראשון' עם סוזנה. אבל מצד שני, באופרה הזאת באים לידי ביטוי הבדלי המעמדות וישנה אמירה נוקבת וביקורתית על מעמד האצולה."



אז אפשר לומר שיש פה התייחסות פוליטית חברתית?
"בהפקה שתועלה בעכו ההתייחסות הפוליטית כמעט ואינה קיימת למרבה הפלא, ועדיין ישנו רובד שלם שעומד בפני עצמו באופרה גם ללא האמירה הפוליטית. הבמאי איתי טיראן לקח את הדמויות והעביר אותן למאה ה-21 כשבאור הזרקורים באות לידי ביטוי מערכות היחסים הסבוכות ולעיתים הלא ריאליות בין הדמויות. הקהל נכנס לחדר המיטות של חצר הרוזן שמתגלה כמקום שבו הכל מותר והקינקיות חוגגת."




כל הסולנים ישראלים. הילה בג'יו. צילום: יוסי צבקר


מה לגבי הדמות שלך באופרה?
"הדמות שלי הינה סוזנה המשרתת. אמנם לאופרה קוראים 'נישואי פיגרו' אבל התפקיד העיקרי שם הוא דווקא של סוזנה. אפשר להגיד שהיא לא סותמת את הפה בכל ארבע המערכות באופרה. הכל סובב סביבה והיא החוט המקשר בין כולם. דמותה מפולפלת, מלאת חיים, פיקחית, שקולה והיא מצליחה לנהל את כולם מסביב ולייצר תחבולות. בכלל, הנשים באופרה הן אלה שמנהלות את העניינים והן אלה שמנצחות בסופה."



איך היה לעבוד עם איתי טיראן כבמאי?
"בניגוד לבימוי המסורתי באופרה, טיראן לוקח את האופרה ממקום שמרני לעולם המודרני. הוא משלב הקרנות וידיאו, שמשקפות את מה שעובר במוחן של הדמויות, ועוד הפתעות שלא אגלה. אני כל כך מאושרת שנפל בחלקי לעבוד עם איתי. הוא כישרון יוצא דופן, פנומן אמיתי וכל דבר שהוא מדגים יוצא מושלם וכל כך טבעי. כשהתחלנו את החזרות סיננתי לעצמי: 'אם יש משהו שאני שונאת, זה רצ’יטטיבים (דיבור תוך כדי מוזיקה-י.א.) ואיתי הבטיח 'אני אגרום לך לאהוב אותם', והוא צדק. תהליך העבודה קשה ומאתגר וישנו דגש חזק על המשחק והיחסים בין הדמויות. יחד עם המנצח דניאל כהן, שהוא פנומן בפני עצמו, וקאסט מדהים, שכולו זמרים ישראלים צעירים ומוכשרים, נוצר שילוב מנצח. אמנם לא הופעתי בעכו בעבר, אבל לפי מה שהבנתי האווירה קסומה והחלל של חצרות האבירים הינו תפאורה בפני עצמה, ואפילו שירת המואזין שנשמעת לעתים ברקע מוסיפה לאווירה. ומעל כל זה המוזיקה של מוצרט במלוא הדרה... כך שאני בטוחה שהקהל יישבה בקיסמה של האופרה במקום המיוחד הזה."



במסגרת החגיגה בעכו, יתקיים גם קונצרט חגיגי של 'שלושת הטנורים' הבינלאומיים: גסטון ריברו (אורוגוואי), דומיניק מניני )איטליה( וסלבטורה קורדלה )איטליה), בליווי תזמורת סימפונט רעננה. הקונצרט יתקיים בחצר המצודה בעכו העתיקה והתוכנית כוללת כמה מאריות הטנור האהובות ביותר


מתוך 'ריגולטו', 'לה בוהם' ו'לה טרוויאטה', לצד שירים נפוליטנים ועוד.



בנוסף, עבור הילדים תועלה האופרה 'סינדרלה' בגרסה מיוחדת ובתרגום לעברית של דוד זבה. זוהי הפקה ססגונית בעברית בלווי פסנתר, בביצוע זמרת המצו סופרן ענת צ'רני (סינדרלה) וזמרי 'מיתר אופרה סטודיו' של האופרה הישראלית.



פסטיבל האופרה בעכו העתיקה 10-12.9