"במציאות שלנו הרוח נושבת היום חזק ימינה, כדי לעוף עם הרוח מספיק להיות גרגיר אבק, לא צריך להיות בן אדם", כך אמר היום (רביעי) המחזאי יהושע סובול במכללה האקדמית גליל מערבי ביום עיון בנושא "ערבים ויהודים בתיאטרון ובמחול הישראלי".



במסגרת פסטיבל עכו ציין סובול כי "כדי ללכת נגד הרוח או לעמוד בה אתה צריך להיות נטוע עמוק בתוך ערכים שהם מעבר לרוח הזמן ומעבר לרוח התקופה. זה בעצם אומר ללכת מול כל מה שהיום מקובל בחברה הישראלית".



"הבעיה העיקרית שלנו היא המצפון ובהבעת הדמות של הפלסטיני. יש הרבה אנשים שלפני שהם אומרים משהו הם מנסים להקשיב לקול הפח של שבשבת הרוחות על גג המבצר, כדי לדעת מה להגיד ואז קולותיהם הם קולות של פח", הוסיף סובול.



הקול האחר



יום העיון שערך החוג ללימודי תיאטרון במכללה האקדמית גליל מערבי היווה הזדמנות ליוצרים ולאנשי תיאטרון ערבים להשמיע את קולם האומנותי לצד קולם של מחזאים, במאים, שחקנים ואנשי תאטרון יהודים.



במהלך פאנל העוסק בליהוק שחקנים ערבים בתיאטרון הישראלי התייחסו הדוברים לקשיים איתם מתמודדים שחקנים ערבים. יוסף אבו ורדה (הבורר, גמר גביע) אמר כי "הבנתי בשלב מוקדם שאני אגלם בתיאטרון או בקולנוע את המיעוט, את הגיבורים "השחורים" יותר. אני אף פעם לא יודע מה אני יותר – ערבי או מוכשר" .



הישאם סולימאן, במאי ומנהלה האומנותי של תאטרון הפרינג' בנצרת התייחס לאפליה שהוא חש שהתבקש לחתום על חוזה פרילאנסר בתיאטרון: "בכיתי והבטחתי לעצמי שאני לא חוזר להצגות יותר ומאז התרחקתי מהבמה. אני לא זוכר מתי שחקתי בהצגת תאטרון, רק בטלוויזיה וקולנוע".