דווקא כשהמחול הישראלי פורח וקוטף פרסים בארץ ובעולם, הוא נקלע לקשיים בעקבות ההחלטה להפסיק את התמיכה התקציבית בו. בצעד נואש פנתה עמותת הכוריאוגרפים לבג"ץ כדי למנוע את יישום הצעד, שעלול למוטט אותם. בראש העמותה שנאבקת על חייה עומדים רננה רז ועידו תדמור, שתי דמויות מוכרות, המוכנים לחרף את שמם המקצועי כדי להרים את הכפפה ולהילחם על מטה לחמם ועל אמנותם.



"תמיכת משרד התרבות היא חשובה מאוד לפעילות של חלק גדול מהיוצרים, וחשובה לעמותת היוצרים", אומר תדמור. "ללא תמיכת משרד התרבות, פעילות העמותה לא תוכל להימשך, ויוצרים רבים לא יוכלו להמשיך את דרכם בעולם המחול בישראל ובעולם. יוצרים רבים התחייבו להפקות, למופעים, לספקים ולקהל שלהם, ובלי תמיכה שוטפת של תקציב יעמדו במצב שבו מפעל חייהם יינזק קשות ורבים מהם ייאלצו לעזוב את עולם המחול או לנסות את מזלם בחו״ל. התקציבים הם בין אלפי שקלים למאות אלפי שקלים - ביחס ישיר לגודל הפעילות ולגודל הקבוצות שאותן הם מנהלים".
 
יש לך מושג למה ואיך החליט משרד התרבות להפסיק את התמיכה?

"משרד התרבות עצר את תזרים מקדמות התקציב ל־2016 בשל הוראה של שרת המשפטים, איילת שקד, שלדעתה העמותה לא עומדת במבחני התמיכה. ההוראה הונחתה ממשרד התרבות, לאחר שכבר נמסרו כל הגשות תקציב 2016, והשאירה את העמותה הלומה ופצועה, כשגזר דין מוות מרחף מעל ראשה".
 
יש קשר בין ההחלטה לבין עמדות פוליטיות?
"לא הייתי רוצה להיכנס לדיבור פוליטי כזה או אחר של ימין או שמאל, כדי לא לקחת את הדגש מעצם העיקרון של תזמון ההחלטה והתוצאה שלה. מה שכן, אני יכול להגיד שתחושתי היא שהממשלה הזאת שמה את התרבות במקום נמוך יותר בסולם ערכי החברה, והבנתה את חשיבות התרבות לוקה בחסר. עולם המחול הוא השגריר התרבותי הטוב ביותר שיש למדינת ישראל, והוא מאזן את התדמית המידרדרת של המדינה בעולם. לטענתי, ואני לא היחיד שחושב כך, למחול יש דרך לחבר, לגשר ולקרב עולמות, כשפה לא מילולית. בהופעותי הרבות ברחבי העולם אני נפעם ונדהם בכל פעם מחדש מהתגובות לעולם המחול הישראלי ומחשיבותו במפת התרבות העולמית".
 
מה התרחיש הכי גרוע מבחינתכם?
"אומר זאת בפשטות. עצירת פעילות העמותה היא גזר דין מוות והפסקת יצירה והתפתחות של תרבות ישראלית, במובן החמור ביותר. במילים אחרות, זה להחזיר את עולם המחול לתקופה שבה היו קיימות רק כשלוש־ארבע להקות ממסדיות גדולות". 
 
מה יקרה לעולם המחול אם ההחלטה תעבור גם בבג"ץ?
"בצורת מחולית ליוצרים, שתגרום לכך שגם לרקדנים לא תהיה עבודה. עולם המחול ילך וישקע למצולות, כשרק זיכרונות על פריצת דרך עולמית ייוותרו. נשמע דרמטי, אבל אמיתי לחלוטין".
 
איך אתם נערכים למלחמה?
"בשלב זה הוגשה עתירה לבג״ץ, הדורשת צו ביניים שיקדם את העברת מקדמות תקציב 2016. אם זה לא יעזור, אני משער שנפעל בדרכים נוספות על ידי גיוס המוסדות הגדולים יותר, שגם הם מבינים שהנזק ייגע בהם בהיעדר צמיחת יצירה ישראלית".
 
רננה רז: "הצוות המנהל את העמותה וכל היוצרים הפועלים באמצעותה הוכו ביגון ובתדהמה לנוכח התזמון המשפיל והלא מכבד, במיוחד מול התרומה 
הכבירה של המחול בארץ ובעולם. התמיכה מהווה כמעט שליש מהתקציב שלי, וכשאני מתכננת את פעילותי השנתית, בוודאי שאני נסמכת על הסכומים הללו. אני נתמכת בכ־200 אלף שקלים בשנה".
 
האם יש קשר בין ההחלטה לבין עמדות פוליטיות?
"לכאורה לא, כי זה דבר מנהלי. אבל ברור ששרת תרבות, שבאמת אכפת לה מהאמנים, הייתה מרימה קול זעקה ונלחמת עבורם. כשמירי רגב רוצה לעשות רעש, היא יודעת לייצר אותו. כיוון שהיא לא מזהה פה הון פוליטי שהיא יכולה לגרוף, לא שומעים ממנה בעניין. אני מצפה משרת התרבות שלי שתתייצב לצדי במאבק הזה ותשמיע את קולה הברור והחד. התרחיש הגרוע כבר מתממש. ביטול הופעות, צמצום פעילות. בעיקר בפריפריה, כיוון שכשיוצאים מאזור המרכז, יש יותר הוצאות תפעוליות".
 
מה יקרה בשדה המחול הישראלי אם תיושם ההחלטה?
"העמותה תומכת בכ־80% מהמחול העצמאי, אז המסקנה הברורה היא שתחום המחול פשוט יקרוס ויתמוטט. לא רק הכוריאוגרפים והרקדנים, אלא כל אנשי המקצוע שעובדים בתחום. תאורנים, טכנאים, מנהלי אולמות ואנשי שיווק.קיבלנו מכתב ב־30.12.15 שבו הודיעו לנו שבעוד יומיים תיפסק התמיכה בנו. מתברר שהייתה תכתובת של שנה וחצי בין המשרדים הממשלתיים, אבל אף אחד לא חשב ליידע אותנו. זה נחת עלינו כרעם ביום בהיר, דבר שמבהיר עוד יותר את האבסורד ואת התחושה שמשהו לא תקין מתרחש כאן". 

"שיקולים זרים"


ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "הכספים ממשרד התרבות  לא הועברו לעמותת הכוריאוגרפים, כיוון שמשרד המשפטים לא מאשר זאת, בטענה שמדובר בעמותת צינור שאסורה במימון על פי חוק.  משרד התרבות מגבה את עמותת הכוריאוגרפים ונאבק עבורה מול משרד המשפטים, במטרה לאשר את מימונה ולהעביר לה את הכספים בהקדם. שרת התרבות מירי רגב ומשרד התרבות עמדו מהרגע הראשון לצד עמותת הכוריאוגרפים ופעלו נמרצות מול משרד המשפטים, כדי לאפשר לאמנים מצד אחד להמשיך לזכות במימון, ומצד שני להסדיר את הסוגיה המשפטית לטווח הארוך. יתרה מכך, בימים האחרונים נוצר מתווה מוסכם שאליו הגיע משרד התרבות עם משרד המשפטים, והוא נותן מענה לסוגיה לטווח הקצר והארוך. מהסיבות הללו, ברור כי דברי האמנים, אם נאמרו, נובעים משיקולים זרים ואחרים, ואין בינם ובין הדאגה האמיתית לאמנים לא כלום".