המשורר אילן שיינפלד יודע שהשבוע הנוכחי הוא מבחנו הגדול. בשבת צפוי לרדת המסך על פרויקט הדסטארט שלו, שבו פנה אל הציבור בבקשה לסייע לו בהוצאת שלושה ספרי שירה פרי עטו. עד כה גייס פחות ממחצית סכום היעד - 45 אלף שקלים.


אילן שיינפלד, סופרים קוראים

השירה היא חלק בלתי נפרד ממהותו של שיינפלד. "הכתיבה היא לגבי כמו אוויר לנשימה", הוא אומר. "כמי שכותב לא רק שירה, אלא גם סיפורת ומחזות, אני חייב לכתוב באופן יומיומי. כשאני משכים מדי יום, אני חייב לכתוב את דפי הבוקר שלי. אחרי זה אני משתדל לכתוב מתי שמזדמן במהלך היום. כהורה לתאומים קטנים, זה קשה. לא תאמין, אבל בסדנאות הכתיבה שאני מעביר, כשהחבר'ה כותבים מה שאני מטיל עליהם, אני מנצל את הזמן כדי לכתוב את שלי. שירה היא משהו אינטימי וסוג של דיבור של אדם עם עצמו. לעומתה, בסיפורת ובדרמה אני יוצא אל העולם, אני יוצא החוצה. זה השוני, אבל לא חשוב מה שאני כותב, אצלי הכתיבה היא כמו פקידות ומחייבת התמדה, הגם שאני מחויב לשש סדנאות בשבוע שאני מעביר במקומות שונים. בנוסף, אני מרגיש מחויב לבלוג שבו אני מלווה את תהליך גידולם של התאומים בני הארבע שלי".

וזאת כבר אופרה אחרת אצלך.

"אם בפרוזה שלי אני מפליג לפרשיות יהודיות ממאות קודמות, כאן אני מתייחס למציאות העכשווית שבה אני שרוי".

 לא פרסמת ספרי שירה הרבה זמן. 
"את ספר השירה האחרון בחתימתי, 'המדריך לתייר', פרסמתי ב־2003 בהוצאת 'שופרא' שבבעלותי".

איך נוצר המעצור מאז?
"בתחילת שנות ה־90 הייתי בטיפול פסיכולוגי. בשלב מתקדם שלו, הצטרפו הורי לשתיים מהפגישות שם. הם סיפרו כמה קשה להם להתמודד עם השירה ההומוסקסואלית שלי, שהייתי מפרסם בעיתוני סוף השבוע. היה להם מאוד קשה, שבשעה שאבא שלי היה נערך ללכת לבית הכנסת, הציבור היה קורא שירה כזאת מאת הבן שלהם. ההחלטה, מאותו רגע, לא לפרסם שירה הומוסקסואלית, יצרה אצלי מעצור מאוד גדול, בעוד שקודם לכן היא הייתה הבסיס של הכתיבה שלי. הייתה עוד סיבה שלקחה אותי מפרסום ספרי שירה. ככל שספרי הפרוזה שלי הצליחו וגם עסקתי יותר בכתיבת דרמה, השירה, שכאמור תמיד הייתה, מבחינתי, לפני הכל, נדחקה אצלי הצדה. אם נוסיף סיבות כלכליות, נבין כיצד שנים לא הוצאתי ספר שירה חדש".

כלומר, מסיבות כלכליות?
"היה לי בנווה צדק עסק של בית קפה וחנות ספרים, שקראו לו 'תיאו' והוא קרס ודרדר אותי לחובות של מעל מיליון שקל וחצי. עד שאיכשהו התאוששתי מזה, השתנתה תעשיית המו"לות וספרי שירה נמכרים פחות. אומנם בניגוד לרוב הכותבים יש לי הוצאת ספרים משלי, 'שופרא', אבל מאיפה לוקחים את הכסף לפרסום הספרים בה? ככל שאני עובד כמו חמור, מה שאני מרוויח הולך קודם כל 
לפרנסת הבית".

כשאתה פונה לציבור, אתה מרגיש שהוא חייב לך?
"חס וחלילה. לא חייבים לי שום דבר. עם זאת, יש לי תחושה שהטבעתי חותם משלי בשירה הישראלית, ובו בזמן עזרתי לרבים להגדיר את זהותם המינית, אחרי שהייתי כאן מבין חלוצי היציאה מהארון. אני מקווה שיהיו מהם שירצו לגמול לי בסיוע בהוצאת ספרי".

הנושא שהעלית הוא הדגל שלך בכתיבה?
"אני כותב ולא רואה את עצמי כמשורר שמניף את הדגלים. במקביל אני עוסק בנושאים מגוונים אחרים, כמו מחאה פוליטית. כמשורר מאוד צעיר, הייתי אחד המשוררים המרכזיים שיצאו נגד מלחמת לבנון הראשונה. ככל שאני מתבטא נגד תופעות כאלה, הנושא הלהט"בי, שעדיין איננו מובן מאליו, עומד בראש מעייני".

השיר הראשון בחיי


כמה פרטים על אילן שיינפלד. הוא כמעט בן 56 וכותב שירה מגיל 14. "הייתי בן בכור לזוג ניצולי שואה", הוא משחזר את ההתחלה. "כשהייתי בן 6, סבתי, שלימדה אותי יידיש, נדרסה על ידי קטנוע בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב. לי סיפרו שסבתי האהובה עלתה לשמיים. עד שהייתי בן 14 הורי לא לקחו אותי לבית העלמין שבו נטמנה. כשהגעתי לשם לראשונה, הוכיתי בהלם. כשהגעתי הביתה נסער, הוצאתי מילקוט בית הספר מחברת ועיפרון – וכתבתי את השיר הראשון בחיי, לזכרה של סבתא שלי, ומאז לא הפסקתי".
 שיינפלד נחשב למשורר הכותב בלשון גבוהה. אבל תוכלו למצוא אצלו גם שירים מהסוג של "את הסוכר הוא גונב מתחנת הרכבת/ במחיר אספרסו אחד, ומחברות לשירים הוא לוקח באוניברסיטה/ את החשבון במכולת סגר, הוא קונה/ רק בשוק, שמונה לחמניות בעשר/ ועל תקציב הספרים ויתר לגמרי". כשאני מעיר על כך לשיינפלד, הוא מגיב בחיוך: "אני מודה שאני כותב גם דברים כאלה, אבל חלק מהכתיבה שלי הוא אכן בלשון גבוהה".
 עוד פרט מדהים לגבי שיינפלד: מסתבר שהוא מאחרוני המוהיקנים, הכותבים במכונת כתיבה, כמו פעם. "יש לי טכנאי מכונות כתיבה, מקצוע שכמעט נעלם מהעולם, שמלווה אותי מגיל 18, כפי שהוא מלווה את הכתיבה של נתן זך", הוא מספר. "אנחנו שני המשוגעים האחרונים שכותבים כך. הכתיבה במכונה מוציאה דברים אחרים מאשר הכתיבה במחשב, שההתעסקות בצד הטכני שלה נוטלת מהריכוז שבכתיבה וכפתור ה'דליט' הוא אסון לכותב. אסור למחוק, כי הרבה פעמים הזהב בתוך הטיוטות".
 
ולבסוף, ב־92', כששיינפלד היה איש יחסי ציבור צעיר, הוצג בתיאטרון הקאמרי "היי, רמונה", הקברט הסאטירי שיצר עם הבמאית ריבי פלדמסר-ירון. עם שינויים קלים, הקברט דאז נראה קורץ למציאות של היום. "לפי דעתי, כדאי לחדש את ההצגה", אומר שיינפלד. "המציאות כעת כל כך מטורפת, שהיא ממש קוראת לסאטירה".