חלמתם פעם להיות משפחת מדיצ'י, המשפחה ששלטה בפירנצה במאה ה-14? אפשר להבין. מי לא היה רוצה כוח פוליטי עצום, בעלות על בנק, שליטה מלאה בעיר איטלקית מרהיבה ועוצמה חסרת פרופורציות? פרויקט ייחודי של "המשולש – חלל לאמנות", בשיתוף עם יריד האמנות "צבע טרי" מציע לכם להגשים את החלום. טוב, את חלקו.



כידוע, משפחת מדיצ'י הייתה זו ששימשה כפטרונית של גדולי האמנים בתקופת הרנסאנס - דה-וינצ'י, בוטיצ'לי ומיכאלאנג'לו, למשל, קיבלו מהם מימון מלא בתמורה לעבודות האמנות שלהם. שרי גולן, האישה שמאחורי "המשולש", מסבירה את הרציונל של הפרויקט החדש, ששמו "דייט עם אמנית": "החלטנו לקחת את הפטרונות צעד קדימה, אל המאה ה-21, באמצעות סוג של 'צעד אחורה' – חזרה אל המקורות, אל הקונספט הבסיסי של עבודה אישית של אמן עם ומול הפטרון שלו – מבלי לפגוע בחופש האמנותי מצד אחד ועם מתן משקל ניכר לרצונות, לצרכים ולמחשבות של הפטרון מצד שני".



הרעיון של "דייט עם אמנית" פשוט להפליא. במסגרת התערוכה שמקיים "המשולש – חלל לאמנות" ב"צבע טרי" מוצעות למכירה עבודות של חמש אמניות – יעל שחר, מרגו גראן (שתיהן כבר "נמכרו"), אילה נצר, נעה רז מלמד ודפנה אלון. העבודות יתבססו על המפגש בין כל אחת מהאמניות למי שירכוש את "הדייט" איתן, במטרה להביא לידי ביטוי את הדיאלוג האמנותי ואת הקונפליקט בין חופש היצירה לבין עבודה "מוזמנת".



"המפגש עם הרוכש או האספן יתקיים אצלו בבית או בסטודיו של האמנית שיבחר", מרחיבה האוצרת גולן. "חמש האמניות שמייצגות את 'המשולש' בפרויקט יוצרות תוך כדי תקשורת ייחודית עם הסביבה, לרבות בני האדם שבה, ולכן יהיה מעניין מאוד לראות את האינטראקציה בינן לבין אדם שייצא לדייט איתן ולמעשה ישפיע קצת יותר מהרגיל על כיוון עבודתן".



הצלמת יעל שחר, אחת האמניות המשתתפות, מסבירה: "פעולת היצירה שלי מתחילה מתגובה לבני אדם או חפץ של אותו אדם או כזה שנמצא בסביבתו. מה שמסעיר אותי בפרויקט הנוכחי הוא 'להיות מוזמנת' בשם האמנות. כלומר, להגיב או לייצר צילום בעקבות דברים שיש לאנשים כמיהה אליהם או איזושהי פנטזיה שמעולם לא הוגשמה וישנה אפשרות לתרגם אותם ליצירה אמנותית שתישאר שלהם לכל החיים".



וגולן מסכמת: "החלטנו לשבור קצת את הכללים. במקום לשחק את המשחק הרגיל – רוכש רואה עבודת אמנות מוכנה מראש, משלם ותולה אותה על הקיר – יש פה הזדמנות לתת לו להשתתף פיזית ומנטאלית בתהליך היצירה כולו – משיחת הרקע הראשונה עם האמנית, דרך השפעה במידה כזו או אחרת על עבודתה ועד הרגע שבו הוא יוכל לתלות על הקיר משהו ששייך לו ומחובר אליו באופן הרבה יותר אינטימי ועם ערך הרבה יותר גבוה".