עולם התרבות ואנשי הציבור נפרדים מרונית אלקבץ, השחקנית והיוצרת פורצת הדרך שהלכה הבוקר (שלישי) לעולמה לאחר מאבק במחלת הסרטן. אלקבץ שנפטרה בגיל 51, הייתה שחקנית, במאית ותסריטאית מוערכת, זוכת שלושה פרסי אופיר. אלקבץ ניהלה קריירה קולנועית מצליחה גם מעבר לים וזכתה להצלחה בחו"ל. היא ביימה וכתבה את הטרילוגיה עטורת השבחים "ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט", אשר זכתה לביקורות מצליחות גם בחו"ל. כיכבה בסרטים המוערכים "ביקור התזמורת" ו"חתונה מאוחרת". אלקבץ, ילידת שכונה ד' בבאר שבע, שיחקה רבות גם בתיאטרון. היא הייתה נשיאת ארגון "אחותי", תנועה חברתית פמניסטית-מזרחית. 
השחקן משה איבגי, שכיכב לצדה ב"שבעה" התראיין לגל"צ ואמר: "אני מכיר את רונית אלקבץ הרבה מאוד שנים. אני בשוק, לא ידענו על המחלה. זו אבדה גדולה, טרגדיה, הן כאדם והן כאמן. היא הייתה נוף חריג, הביאה משהו אחר - היא הייתה מין 'דיווה'. במשחק שלה היה משהו שונה לחלוטין, הייתה לה נוכחות יוצאת דופן. משהו אחר לגמרי ממה שאנחנו מכירים. היא היתה אישה אמיצה ומשחק שלה היה בשביל כמו מן קודש".  

"אישה אמיצה".רונית אלקבץ. צילום: אריק סולטן


"מעריצים אותך על מי שהיית"

הבמאי עמוס גיתאי, שעבד עם אלקבץ, התייחס גם הוא למותה של היוצרת וסיפר לגל"צ: "היא דמות יצאת דופן, לא פלא שהיא זכתה בכל ההכרה ובעולם מאוד אהבו אותה. היא מצחיקה, היא כיפית, אתה יכול לבקש ממנה לעשות המון דברים. היא פשוט ספקטקולרית. גם פוליטית - ידעה לומר דברים שצריכים היו להיאמר. שחקנית מאוד אינטליגנטית, אתה יכול לתת לה מה שאתה רוצה, אתה יכול לאתגר אותה. קשה לי לחשוב שהיא איננה".

השחקן ששון גבאי סיפר על העבודה המשותפת איתה: "היא ההוכחה שרק באמונה אפשר לפרוש כנפיים ולהגיע למקומות נפלאים, כמו כוכב בשמיים. עשינו ביחד סרט לפני הרבה שנים ועבדנו ב'ביקור התזמורת', היה תענוג לעבוד איתה, כשחקנית הערצתי אותה, כיוצרת היא לקחה סיפורים ,אג'נדה פוליטית עדתית וידעה להפוך את זה למשהו אישי. היא אבדה גדולה".

עוד סיפר גבאי על המקרה בו עזבה את האולפן של ערוץ 2, כשנשאלה על פרשת משה איבגי: "לאחרונה סימסתי לה אחרי שהיא עזבה בכעס את האולפן כשראיינו אותה ורצו לשאול אותה על איבגי, הערכתי מאוד שהיא סירבה לשתף פעולה עם הרכלנות הזו וזו הייתה הפעם האחרונה שהיינו קשר. אני אוהב אותך ומעריך אותך, את כוכב שחור בגלקסיה שלנו ואת הוכחה שאפשר ואני מקווה שתישארי בזיכרון שלנו כדמות שאפשר להעריץ אותה ושתתני למשפחה שלך, לילדים שלך מהמקום שבו את נמצאת אהבה".

רונית ושלומי אלקבץ זוכים בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר. צילום: איציק בירן


השחקנית אסתי זקהיים סיפרה על ההיכרות עמה: "היה היה, כשחזרתי מלונדון, פגשתי ציפור רבת יופי, מסתורית מוזרה ומוכשרת בטירוף, לפני 20 שנה בערך, הייתי שותפה למלאכת הקאסטינג הכי תמוהה ומדליקה שחוויתי. יגאל עזרתי ביים את 'המלך ליר' ורונית אלקבץ הייתה אחותי הגדולה. הבכורה. ימים חשבתי איך אני והיא יכולות לעבור כמשפחה? כלכך שונות בכל פרמטר, ואני גילמתי את ריגן האחות האמצעית. שנים אחר כך עוד צחקתי לעצמי על השעות שביליתי עוקבת אחריה, מחקה תנועות צל קטנות, עוויתות, חצאי חיוך, מנסה לפענח את הקצב הפנימי שלה, - כדי ליצור מאיתנו משפחה. בסיום החזרות, כבר היינו אחיות. אני הערצתי אותה אהבתי אותה וקנאתי- ממש כמו אחות קטנה.  מאד נפגשנו בקטנה, על הסט של "מבול" ו"עדות" . תמיד נשאר לי המבט האוהב\מעריץ של אחות קטנה. רונית ,כואב לי מותך . נוחי בשלום . אהבתיך".


"נגעה בנושאים שנחשבו טאבו ביצירה הישראלית"

ממשרד התרבות נמסר עם מותה של השחקנית: "משרד התרבות מביע צער עמוק על פטירתה בטרם עת של היוצרת המוערכת רונית אלקבץ, שחקנית, תסריטאית ובימאית מעמודי התווך של הקולנוע הישראלי. סרטיה של אלקבץ הביאו לתודעה הישראלית מגוון תרבותי חדש שטרם נראה כמותו בישראל, על כך זכתה להערכה ולפרסים בארץ ובעולם, לרבות הזמנה לכהן כשופטת בפסטיבל קאן היוקרתי, בכך תרמה למיצובה של מדינת ישראל בקהיליית הקולנוע הבינלאומי".
"בסגנונה הייחודי ופורץ הדרך, הביאה אלקבץ אל המסך את נפשה הבוערת, באש המאבק החברתי, בעיקר על מקומה של האישה בחברה הישראלית - האישה המזרחית החזקה ועד למעמד האישה מול הממסד הרבני בארץ, נושאים שנחשבו לטאבו ביצירה הישראלית. לא אחת הביעה את עמדותיה מחוץ למסך, ונאבקה באופן פעיל למען יצירת חברה צודקת ומתוקנת", נמסר ממשרד התרבות.
שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, הוסיפה: "פטירתה של רונית אלקבץ הכתה את כולנו בתדהמה וכאב. אשה צעירה, פורצת דרך, אבן שואבת לעולם התרבות בכלל ולנשים בפרט. היצירה הייתה עבורה שליחות, היא הוותה דוגמא ומצפן חברתי בסוגיות הכואבות והרגישות של החברה הישראלית והיהודית. זו אבדה ענקית לעולם הקולנוע ולתרבות הישראלית. אני משתתפת באבלה של המשפחה, דמותה ומהותה ילוו את עולם התרבות והחברה בישראל לעד. בימים הקרובים נדון בקיום אירוע מיוחד לזכרה בפסטיבל קאן הקרב".