חילופי גברי בעולם התיאטרון: מנכ"ל תיאטרון הקאמרי נעם סמל פורש מתפקידו אחרי 25 שנות כהונה. "לקראת יום הולדתי השבעים, הנני מודיע למועצת הנאמנות של התיאטרון הקאמרי, כי ברצוני לסיים את כהונתי כמנכ"ל התיאטרון הקאמרי, במועד שייקבע ויוסכם מול מועצת הנאמנות והוועד המנהל", כתב היום (ראשון) סמל בעמוד הפייסבוק של התיאטרון.



"אכהן עד למציאתו של מנכ"ל חדש ותקופת חפיפה ככל שיידרש, ובתקופה זו אמשיך לשרת את התיאטרון הקאמרי במלוא הנאמנות וההתמסרות", הוסיף. 



עוד כתב סמל: "עדיין לא באה העת לסיכומים ולאירועי פרידה, אך אני מבקש להוסיף מילה אישית: "הייתה ועדיין זו זכות גדולה לכהן כמנכ"ל התיאטרון הקאמרי של תל אביב שהינו כיום גוף תרבותי מוביל רוח ובעל תרומה עצומה לחיי התרבות והחברה של ישראל, גוף אשר מציב רף גבוה בפני העושים במלאכה והצופים כאחד.



"אני מבקש להודות לכם, שחקנים, עובדים, יוצרים, חברי הועד המנהל, חברי מועצת הנאמנות, אגודת הידידים, ועדת הביקורת, הנהלת אנסמבל עתים, מכון חנוך לוין למחזאות ישראלית, הנהלת המשכן לאמנויות הבמה, אנשי משרד התרבות, וכל שאר השותפים לדרך האמנותית והניהולית בקאמרי".



"25 שנים הם פרק חיים נכבד ואני אסיר תודה על ההצגה הגדולה שבה ניתן לי לתת את הנשמה, כי אין הצגה בלי נשמה. "האמן הוא האיש שעומד על ראשו, לכן הוא רואה את השמיים מתחת", אמר המחזאי גיאורג ביכנר".



"זו לא תקופה קלה לתיאטרון הישראלי ולתרבות בכלל. מאתגרים את קיומנו מדי יום ביומו ויש המבקשים שלא נראה את השמיים בכלל. עמדתי איתכם על ראשי במשך 25 שנים. הייתי אתכם בבית הספר לבכי וצחוק, כך מגדיר פֶדֶרִיקוֹ גַרְסִיַיה לוֹרְקָה את התיאטרון".



"אני אמשיך לצחוק ולבכות אתכם גם בהיותי בתפקיד חשוב לא פחות – הקהל".




סמל מכהן כמנכ"ל הקאמרי מ־92', כשתוך זמן לא רב הצטרף אליו כמנהל אמנותי עמרי ניצן, מי שפעל איתו בחיפה. בראיון למעריב השבוע  אמר סמל. "באתי לשלוש־ארבע שנים ונשארתי, כשבכל פעם האריכו לי את החוזה", הוא אומר ומתאר את המעבר של התיאטרון ממשכנו הישן בדיזנגוף למשכן לאמנויות הבמה כאחת מגולות הכותרת בפעילותו שם. "עמרי ואני הרכב מנצח. צריך לדעת לבחור שותף לדרך". 



הוא התייחס לדרישה של שרת התרבות מירי רגב לשנות את שדרת הניהול בתיאטראות השונים ואמר: "זה לגיטימי לדרוש. אבל כשדורשים לרענן, זה לא אמור לקרות על רקע של גיל כמו על רקע של תפיסת עולם. לא חייבים לשפוך את המים עם התינוק. אשר אלי, אין לי כוונה להיות מנכ"ל לנצח. בסוף אוקטובר אהיה בן 70 ונראה איך, כמה ואם בכלל אמשיך. עוד לא החלטתי".


לפני שהיה מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, היה סמל קונסול התרבות של ישראל בארצות הברית ועוד לפני כן כיהן כמנכ"ל תיאטרון חיפה.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אמרה בתגובה להתפטרותו של סמל: "סמל הודיע לי באופן אישי טרם הודעתו הפומבית, שעם הגעתו לגיל 70 הוא פורש, כמקובל, מניהול התיאטרון. אני מודה לו על הודעתו האישית, שיש בה כדי לסמל את נועם והיחסים בינינו".

"נעם תרם רבות וטובות לתיאטרון הקאמרי והצליח למצב אותו כאחד התיאטראות הטובים ביותר במדינה", ציינה עוד רגב בהודעתה והזכירה שסמל מנהל את התיאטרון משנת 92'. "בתקופת ניהולו הוא שם דגש על מחזאות ישראלית מקורית ועל התמודדות עם נושאים בוערים בחברה הישראלית", אמרה עוד רגב, "אני מאמינה כי לנועם יש עוד הרבה מה לתרום לעולם התרבות הישראלית גם בעתיד".

בסיום תגובתה הבהירה רגב שהיא תומכת בתקופת כהונה קצובה למנהלי מוסדות תרבות. "בתפיסת עולמי יש ליצור תחלופה בהתנהלות מוסדות התרבות. תוך מתן מקום לדור חדש של מנהלים להמשיך ולהוביל, באופן שיכבד את מורשתו של הדור הקודם ובד בבד, יצור כיווני התפתחות חדשים וחדשניים", היא הסבירה.

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר: "נעם סמל והקאמרי, עבורי הם כמעט מילה נרדפת. ב-24 השנים האחרונות נעם הצעיד את התיאטרון להישגים בלתי רגילים וזכה להערכה אומנותית בארץ ובעולם. תודתנו והערכתנו ובהצלחה בעתיד".