תחילת עונת התפוזים, 2016: "אנחנו מחזירים לתוקפה את התקופה", אמר הערב (רביעי) שלום חנוך כשהוא נרגש במסיבת עיתונאים בה הכריזו חברי "תמוז" על מופע האיחוד של הלהקה. ב-15 בספטמבר, קצת יותר מ-40 שנה אחרי ההופעה האחרונה, יעלו חנוך, אריאל זילבר, איתן גדרון, יהודה עדר ומאיר ישראל על הבמה של ה'לייב פארק' בראשון לציון.



האיחוד ההיסטורי התאפשר בהופעה של יהודה עדר שהתקיימה לפני מספר חודשים, בה עלו חברי הלהקה לנגן מספר שירים יחד. "הרגשנו שזה משהו אמיתי", אומר עדר, "היה לנו רצון לעבוד יחד". "החיבור בינינו הוא המוזיקה", הבהיר חנוך כשהוא הודף בעדינות עוד שאלה שנוגעת בסיבות לפירוק הלהקה בזמנו, "זה הכי פשוט שיש".



חברי להקת 'תמוז' במסיבת העיתונאים, היום. צילום: אבשלום ששוני
חברי להקת 'תמוז' במסיבת העיתונאים, היום. צילום: אבשלום ששוני



'תמוז' הייתה להקה ישראלית משפיעה שפעלה בשנות ה-70 בסך הכל לפרק זמן קצר של שנתיים, אך הניבה כמה מהשירים היפים ביותר שידעה המוזיקה הישראלית, בהם "סוף עונת התפוזים", "הולך בטל" ועוד. מהשנתיים שהיו יחד הם זוכרים בעיקר את ההופעות. "היה לנו את אותו קהל, 400 איש שהלכו איתנו מהופעה להופעה", משחזר זילבר, "זו הייתה תקופה חופשית, עשינו מה שבראש שלנו".



להקת 'תמוז' במסיבת העיתונאים, היום. צילום: אבשלום ששוני
להקת 'תמוז' במסיבת העיתונאים, היום. צילום: אבשלום ששוני



בחלק הראשון של הערב המתוכנן יעלה חנוך עם מופע לרגל אלבומו החדש. נכון לכרגע לא מתוכננים שירים חדשים של 'תמוז' - "זו שאלה שאנחנו דנים בה עכשיו", אמר זילבר ספק ברצינות ספק בצחוק, "אנחנו עם רגל אחת בקבר, צריך להתעורר". בשלב זה מתוכננת הופעה אחת, אולם כפי שהצהיר חנוך "אם יהיה ביקוש נכנע ללחץ".



מי שיהיה נוכח בהיעדרו במופע הוא אריק איינשטיין ז"ל, מי ששמור לו מקום של כבוד בהיסטוריה כזה שהוביל לייסוד הלהקה וזה שנתן לה את שמה, לאחר שהשם הראשון שהציע, 'אולימפיאדה', נפסל ברוב קולות.