שרת התרבות והספורט מירי רגב קוראת לבחון את העלאת ההצגה 'פלסטין שנת אפס' בפסטיבל עכו. בהודעה מטעם משרדה של השרה נמסר היום (חמישי) כי "על רקע הטענות כי ההצגה 'פלסטין שנת אפס' המועלית בפסטיבל מעבירה מסרים החותרים לכאורה תחת המדינה, סיכמה שרת התרבות והספורט עם ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, כי העירייה תבצע בחינה מחודשת של ההצגה הצפויה לעלות במסגרת הפסטיבל. כמו כן השרה הנחתה את ראשת מינהל התרבות לצפות בהצגה ולבחון אם אכן יש בה תכנים מסיתים הפוגעים במדינה ובסמליה".



במשרד ביקשו להדגיש כי הם תומכים בפסטיבל לתאטרון אחר ומסרו כי הוא "מביא לידי ביטוי ייחודי פעילות בין מגזרית יהודית וערבית כאחד". עם זאת, מסרה השרה כי "כפי שאמרתי בעבר יש אבחנה ברורה בין חופש ביטוי לחופש מימון. אף מדינה, גם מדינת ישראל לא תממן מופעים החותרים תחת קיומה".



השרה רגב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סערת אלמידאן והסכם הפשרה שנכפה על רגב


רק בחודש מרץ האחרון הושגה פשרה בין המדינה לתאטרון אלמידאן, לאחר סערה שחוללה ההצגה "הזמן המקביל" שנכתבה אודותיו של מחבל פלסטיני שרצח את החייל משה תמם ז"ל. על פי ההסכם שהושג, תמשיך המדינה לספק תמיכה תקציבית לתאטרון החיפאי וכי מאחר שהמדינה אינה מתערבת בתכני תרבות, ההצגה השנויה במחלוקת תוכל להימשך.



הסכם הפשרה נכפה על השרה רגב מידי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. עמדתו של היועץ היא כי מאחר שמדובר בסוגיה הקשורה לחופש הביטוי והאומנות, יש למצוא פתרון מעשי, שימנע את הצורך בהתדיינות משפטיות. לפיכך, הכריע כי על שרת התרבות לפעול על מנת להגיע לפשרה עם התאטרון בהתאם למתווה שגובש מולו.



כאמור, השרה התנגדה בעבר להסכם פשרה עם התאטרון. רגב אמרה אז כי היא "מסרבת להגיע לפשרה עם מוסד שמתיימר להיות מוסד תרבות ושהצטברו עדויות רבות על היותו מפר חוק" והוסיפה כי "הצעת הפשרה שהגיעה לפתחי רק הוכיחה שצדקתי בטענותיי לאורך כל הדרך ומדובר בגוף שעיקר פעילותו איננה תאטרון. מדובר בכסף ציבורי, יש לנו אחריות לחלק אותו על פי מנהל תקין".



הסערה סביב תאטרון אלמידאן החלה בעקבות ההצגה "הזמן המקביל", שנכתבה בהשראת סיפורו של האסיר ואליד דקה, חבר בחולייה שעינתה ורצחה את החייל משה תמם ז"ל. בני משפחתו של תמם פתחה במאבק נגד ההצגה ונגד מימון ציבורי לתאטרון, אליה הצטרפו רגב וארגון אלמגור.