פסל מוזהב בגובה ארבעה מטרים הנושא את דיוקנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כקיסר סיני, הוצב הבוקר (שלישי) בכיכר רבין בתל אביב ועורר המולה רבה. למקום הגיעו עוברי אורח, חלקם כדי להזדהות ורובם מתוך סקרנות כיוון שהפסל, העשוי מקרטונים ופולימרים, נראה נוצץ למרחקים. האמן עצמו, איתי זליאט, בן 37 מתל אביב, הסביר בשיחה עם כתב "מעריב-אונליין": "רציתי לעורר בפסל כמה דברים - קודם כל לדעת מה מותר להגיד בישראל בשנת 2016 ומה אסור".



לדבריו של זליאט, "אם הפסל יעלה - יגידו לי להזיז אותו או שהוא יגרור סנקציות ומאסר? קורים המון דברים במדינה הזו, הפסל נראה כעת כקוריוז אבל אולי הוא גם חוזה את העתיד הצפוי לנו. הרי מי האמין לפני שנתיים שדונלד טראמפ יהיה נשיא ארצות הברית?".


חוזה את העתיד? האמן איתי זליאט, שיצר את הפסל. צילום: אבשלום ששוני




"פרובוקציה זולה"



לאחר כשעה מהצבת הפסל הגיעו למקום פקחים של עיריית תל אביב ומסרו לזליאט הודעת דרישה להסיר אותו לאלתר, בטענה כי הוא מהווה "מכשול במקום ציבורי". העירייה הציבה אולטימטום לאמן עד לשעה 12:00 וציינה כי במידה והוא לא יסיר את הפסל, הוא יוסר על ידה. 



בין הנוכחים והסקרנים שהגיעו למקום וחייכו למראה הפסל הייתה גם סגנית ראש העירייה ממרצ, מיטל להבי. בשיחה עם מעריב מסרה להבי: "זו תל אביב, עיר שמביאים בה גם מחאות. משאית הגיעה באישון לילה והורידה את הפסל אך העירייה חייבת לשמור על הסדר הציבורי ולכן האיש שרצה להביע את המחאה נדרש להסיר את הפסל". 



המשנה לראש עיריית תל אביב יפו, ארנון גלעדי, מסר כי "מדובר בפרובוקציה זולה וחסרת טעם של אנשים אשר אינם מוכנים לקבל את הכרעת הבוחר. אותם אמנים תמיד דואגים לדבר גבוהה גבוהה אודות חופש הביטוי, אך רק כאשר זה נוגע לעמדה הפוליטית בה הם מצדדים". גם שרת התרבות מירי רגב

התייחסה לפסל ותקפה את יוצרו: "עד כמה אמן יכול להיות מנותק מהמציאות? ישראל היא דמוקרטיה, זכויות פרט, זכויות אזרחיות, רגישות מוסרית, בית משפט אקטיביסטי, תקשורת חופשית ובקיצור, אחת המדינות הסופר חופשיות - אבל האומנות מנותקת, שעגל הזהב היחיד שלה הוא שנאת נתניהו".
 
הפסל כבר מעורר התעניינות, ובעל גלריה תל אביבית ביקש להציב אותו בחלון הראווה שלו.

סקרנים הבוקר בכיכר ליד הפסל של נתניהו. צילום: אבשלום ששוני


 


צילום: אבשלום ששוני



צילום: אבשלום ששוני



הפסל של בנימין נתניהו בכיכר רבין, העירייה דורשת הסרתו. צילום: אבשלום ששוני