הצלם דוד רובינגר, חתן פרס ישראל לתקשורת, הלך היום (חמישי) לעולמו, והוא בן 92. רובינגר תיעד את המדינה החל מיום הקמתה, ואחת התמונות המפורסמות ביותר שלו היא של הצנחנים מגיעים לכותל המערבי במלחמת ששת הימים. 



רובינגר נולד בווינה ב-1924. לאחר האנשלוס (סיפוח אוסטריה ע"י גרמניה), הוא סולק מבית הספר התיכון בשל יהדותו. אביו נכלא במחנה הריכוז דכאו והוא עבר עם אמו להתגורר ברובע היהודי. בסתיו 1939 הצליח לעלות לארץ ישראל כחבר תנועת "השומר הצעיר" בסיוע עליית הנוער והתגורר בקיבוץ בית זרע. עם הגיעו לגיל 18 התגייס לבריגדה היהודית ושירת בצפון אפריקה ואירופה (1942-45). שם הכיר עם תום המלחמה את אנני, ניצולת השואה, נשא אותה לאשה והביאה ארצה.



הוא החל לצלם ב-1946, לאחר שקיבל מצלמה במתנה ובחר להיות צלם עיתונות. כעבור שנים אחדות הפך לצלם מערכת בעיתון "העולם הזה" של אורי אבנרי. במהלך השנים ביצע עבודות צילום עובר המגזינים TIME ו-LIFE, עד שב-1970 הפך לחבר מערכת ב-TIME. 



כאמור, רובינגר צילם את כניסת הצנחנים לכותל המערבי, אולם היה שם ברגעים גדולים אחרים בתולדות המדינה. בין היתר הוא הנציח את נחיתתוו של נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל ב-1977, צילם את ראש הממשלה דוד בן גוריון כשהוא על אלונקה ומפונה לבית החולים בעקבות הפיגוע בכנסת ב-1957 ואת גולדה מאיר ביום התפטרותה מראשות הממשלה ב-1974.



התמונה הכי מפורסמת של רובינגר. הצנחנים נכנסים לכותל המערבי. צילום: דוד רובינגר, לע"מ
התמונה הכי מפורסמת של רובינגר. הצנחנים נכנסים לכותל המערבי. צילום: דוד רובינגר, לע"מ



לאחר מות רעייתו אנני בשנת 2000, היה רובינגר חברה לחיים של ציונה ספיבק, עובדת סוציאלית לשעבר אשר נרצחה על ידי גבר פלסטיני שעבד אצלה כגנן, לאחר שסירבה לשלם לו משכורת של 20,000 שקל. בנו הוא סופר הילדים והמאייר אמי רובינגר.



נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, התייחס הבוקר לפטירתו של רובינגר, ואמר כי "דוד רובינגר, ידיד יקר לנחמה ולי, נפרד מאיתנו הבוקר. יש הכותבים את דפי ההיסטוריה ויש היוצרים אותה בעדשת מצלמתם. דוד הנציח בצילומיו את ההיסטוריה כפי שזו תהיה חקוקה בנו תמיד. את יצירתו נמשיך לחוש מעיני הצנחנים הנושאים עיניהם אל הכותל, מתווי הפנים מלאי ההבעה של מנהיגי ישראל אותם לכד בשעות הקשות והמרוממות ביותר של חיינו".



"כשנכנסתי אל לשכת הנשיא, תליתי על הקיר את תמונתו של בן גוריון", הוסיף ריבלין. "דוד הגיע לבקר עם עותק מיוחד וחתום וסייע לי למקם אותה לצד תמונת ז'בוטינסקי שליוותה אותי לאורך השנים. אמשיך לשאת את דמותו המיוחדת איתי כשהוא חמוש במצלמה הוותיקה והנאמנה".



יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין ספד לרובינגר: "הצלם דוד רובינגר היה ויישאר גדול המתעדים של הישראליות. הוא היה שם תמיד כדי להנציח את רגעי התהילה והמלחמה, את האושר והכאב. הוא ליווה באופן צמוד עשרות שנים את הכנסת ואת ההוויה הפוליטית הישראלית של דור שלם וזכיתי לחנוך בכנסת תערוכה מתצלומיו. לא פחות משזכרו יישאר ברוך, יישארו מאות רבות של תמונותיו כסיפורה של ישראל ושל הנהגתה. דוד היה גם אישיות מיוחדת ונעימה, משכמו ומעלה. אני שולח תנחומים כנים למשפחתו ולכל אוהביו".



דוד רובינגר עם יו"ר הכנסת אדלשטיין במשכן הכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד רובינגר עם יו"ר הכנסת אדלשטיין במשכן הכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת