אתמול שלחה חברת הכנסת מהליכוד שרן השכל, מכתב לשרת החינוך מירי רגב בו היא קוראת לבדוק טענות להסתה ובחינת המימון הניתן לתאטרון יפו, בעקבות מה שהיא מכנה "הצגות הקוראות באופן פומבי ופרובוקטיבי להסתה כנגד יהודים וכנגד מדינת ישראל", עוד כותבת השכל, "מפניה שהתקבלה בלשכתי עולה כי התבצעה פניה למשרד התרבות בנושא הצגות בתאטרון יפו על חיי מחבלים ותמיכה בהם, עוד הובא לידיעתי כי בחודש הקרוב תעלה הצגה נוספת בנושא".



המכתב של ח"כ שרן השכל. צילום מסך
המכתב של ח"כ שרן השכל. צילום מסך



המכתב מגיע בעקבות אירוע תמיכה אותו ארגנה השחקנית ואשת התרבות עינת ויצמן שיתקיים בתאטרון, העוסק במשוררת דארין טרטור, שנעצרה באוקטובר 2015, על ידי משטרת ישראל בפשיטת על בית הוריה ובנובמבר 2015 הוגש נגדה כתב אישום בגין הסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור, בעקבות פרסום השיר "הִתְקוֹמֵם, עַמִּי, הִתְקוֹמֵם נֶגְדָּם" וסטטוסים בפייסבוק, שכללו תמונת פרופיל עם הכיתוב הערבי "אני השהיד הבא".



עינת ויצמן בפייסבוק. צילום מסך
עינת ויצמן בפייסבוק. צילום מסך



בעבות מעצרה של טרטור, ביוני 2016 נערך בתל אביב אירוע מחאה בהשתתפות משוררים וסופרים, שטענו כי לא מדובר בהסתה אלא בקריאה מחאה ספרותית: "מדובר בסתימת פיות ופגיעה קשה בחופש הביטוי ובחופש המחאה, שלב חמור נוסף בהידרדרות זכויות האדם בישראל, והליך מביש אשר יאה למדינות טוטליטריות ואין לו מקום במשטר שמתיימר להיות דמוקרטי" כתבו מארגני האירוע.



מנגד, אחרים הביעו את תמיכתם בהפסקת המימון, פעיל הימין שי גליק, שביצע את הפניה הראשונית לחברת הכנסת שרן השכל מסר, מסר: "לא הגיוני שמקום יארח שוב ושוב אירועים בעד מחבלים ונגד מדינת ישראל. חופש הביטוי כן, חופש השיסוי לא".



עינת ויצמן התבטאה בעבר בתמיכה במשוררת ובשחרורה, והשתתפה באירועי ארגוני שמאל שהתקיימו בתאטרון, ביניהם אירוע תמיכה בח"כ באסל גטאס, וההצגה "מחברות הכלא" העוסקת בחיי מחבלים. בתיאטרון מסבירי כי האירוע אינו הצגה של התיאטרון ולכן לא ממומן מכספי המדינה.



עינת ויצמן בפייסבוק. צילום מסך
עינת ויצמן בפייסבוק. צילום מסך



"לא ידעתי שהתבצעה פניה כזו", אמרה ויצמן למעריב אונליין. "זו לא הצגה, אני מעלה ערב חד פעמי, סביב הרדיפה של דארין טאטור, משוררת פלסטינית, שישבה שלושה חודשים בכלא, בעקבות שיר שכתבה בפייסבוק, באירוע, תהיה קריאה מתוך הפרוטוקולים האבסורדיים לחלוטין של משפטה של דארין, מדובר בשירה ואין שם שום דבר שקשור להסתר".



מתיאטרון יפו נמסר: "כפי שהצהרנו בעבר כל האירועים שמתארחים בתיאטרון אינם הפקות של התיאטרון ולכן אינן ממומנות או מסובסדות על ידי המדינה!


הפקות התיאטרון עצמו מדווחות למינהל התרבות ולפיל"ת ואפשר לראותן באתר התיאטרון. בנוסף, אנחנו מארחים אירועים אמנותיים ללא הפעלת צנזורה וגובים מהם שכר אולם המכסה את עלויות הערב. אם מישהו מהאורחים האלה עובר על חוקי המדינה, אתם יכולים לתבוע אותו, בברכה, יגאל עזרתי – מנכ"ל.



ח״כ שרן השכל: ״מפניות ציבור שהגיעו ללשכתי עולה הטענה כי בתיאטרון יפו ישנן הצגות בעלות תוכן הקורא להסתה כנגד מדינת ישראל. פניתי למשרד התרבות בבקשה לבחון האם אכן זה המקרה ומדובר בתוכן שמכיל הסתה. הפניה התבצעה כחלק מנוהל רגיל לטיפול בפניות ציבור במסגרת שירותי לציבור, ובו כל פנייה ללשכתי מקבלת טיפול ומענה״.




מלשכתה של שרת התרבות מירי רגב טרם התקבלה תגובה.