"הזוג המוזר", "יומן חוף ברייטון", "יחפים בפארק" ו"אבודים ביונקרס" הם בין מחזות הלהיט שהניבה קרן השפע של המחזאי היהודי הניו-יורקי, חתן פרס פוליצר- ניל סיימון, שנפטר אתמול בגיל 91. אי אפשר לתאר את עולם התיאטרון ב-50 השנים האחרונות, בעולם וגם בישראל בלי מחזותיו הקלילים והשנונים, שקרצו אל הקופות לא על חשבון האיכות.



מרווין ניל סיימון נולד ב-4 ביולי 1927 ברובע ברונקס כבנו של איש מכירות בתקופת השפל הגדול בכלכלה האמריקאית. הקשיים שחווה מבית השליכו לימים על הכתיבה שלו, תחילה בתסריטים לרדיו ולטלוויזיה שחיבר יחד עם אחיו דני. סיד סיזר וג'רי לואיס היו בין הקומיקאים שנהנו מהברקותיהם של השניים.



עם הזמן נפרדו דרכיהם של האחים וסיימון החל את מירוץ כ-40 מחזותיו עם "לך תקע בחצוצרה", מחזה שובר קופות, שרץ לא פחות מ-700 פעם, מה שעד כה לא שכנע את התיאטראות הרפרטואריים בישראל להציג אותו. שנתיים לאחר שעלה על הבמה בניו-יורק הוסרט כסרט בכיכובו של פרנק סינטרה ומאז עברו רבים ממחזותיו של סיימון אל המסך הגדול.



הקהל הישראלי התוודע גם הוא למחזאות הסיימונית ב-65', כשהבמאית נולה צ'ילטון, אז עולה חדשה מארה"ב, ביימה בתיאטרונו של גיורא גודיק את ההצגה "יחפים בפארק", בכיכובם של דינה דורון ועודד תאומי, בתפקידים שג'יין פונדה ורוברט רדפורד גילמו בקולנוע.



בין המחזות האחרים של סיימון, עטור הפרסים, שהוצגו בתיאטרון הישראלי ניתן למנות את "הזוג המוזר" (כולל גרסה נשית מצליחה ביותר), "מלון פלזה", "פרק ב'", "יומן חוף ברייטון", "טירונות" ו"אבודים ביונקרס", שמין הסתם ימשיכו להיות מצרך מבוקש בארץ ובעולם.