פסטיבל מ.ארט, הפסטיבל הגדול לתרבות רוסית עכשווית המתקיים בסוף פברואר תחילת מרץ, ייפתח עם ההצגה זוכת הפרסים "השיכורים", בביצוע תיאטרון טובסטונוגוב מסנט פטרבורג. 

זו אחת מהצגות התיאטרון הבולטות בתיאטרון הרוסי, בשנת 2016 זכתה ההפקה בפרס "מסכת הזהב" על עבודת הבימוי הטובה ביותר לבמאי אנדריי מוגוצ'י. ובפרס חבר השופטים לעבודת המשחק של צוות השחקנים. כמו כן זכתה ההצגה בפרסי, הצופים חובבי התיאטרון" בסנט פטרבורג. 

"השיכורים" מתבססת על מחזה מאת הבמאי והמחזאי העכשווי איוואן וירפייב. המסר שהיא מעבירה שכל אחד מאיתנו יכול ללמוד לחיות ללא פחד. יכול לאהוב, לסלוח ולשנות את העולם סביבו. זו דרמה קומית. 

על רקע שיריו של המשורר הפרסי עומר כיאם, מתרחשת העלילה. כיאם אמר "כל מה שאתה רואה הוא רק צורה חיצונית, אל תנסה להבין את מה שבתוכה, שב בצד ושתה יין". 

השיכורים (צילום: Stas Levshin)
השיכורים (צילום: Stas Levshin)

במאי ההצגה אומר "אדם במצב רגיל כביכול יישן, ואינו מודע לעולם הרוחני. כאשר האדם שותה יין, הוא מגלה את החיים האמיתיים והאהבה במובן הרחב. וההצגה עוסקת במטמורפוזה הזו. ומראה לצופה שכל אחד יכול לשנות את חייו". 

המחזאי איוואן וירפייב אומר על יצירתו "כאשר כתבתי את "השיכורים" הרגשתי שכתבתי מחזה ראוי, שלב חדש בהתפתחות האמנותית שלי והצופה יחליט האם המחזה מרתק או לא, בכל מקרה "השיכורים" עוסק באהבת החיים". 

התיאטרון על שם טובסטונוגוב מסנט פטרבורג נחשב לאחד התיאטראות הטובים ביותר הפועלים ברוסיה. והוא נקרא על שם הבמאי גאורגי טובסטונוגוב שניהל אותו אמנותית שנים רבות. החל מ-2013  מנהלו האמנותי הוא הבמאי אנדריי מוגוצ'י. 

מימי הקמתו עמדו מאחוריו ארבעה אנשים בהם הסופר והמחזאי מקסים גורקי ורעייתו השחקנית מריה אנדרייבה. התיאטרון הוקם במטרה להעלות מחזות קלאסיים. לאחר המהפכה הועלו מחזות של מחזאים סובייטים ולאחר כמה עונות מלאות תהפוכות מנהלתיות מונה ב- 1956 הבמאי גאורגי טובסטונוגוב שניהל את התיאטרון במשך 33 שנים. הוא נחשב לאחד הבמאים הטובים ביותר באירופה ואחד הטובים בברית המועצות. 

לאחר כהונות של כמה מנהלים נוספים במהלכן נחנך גם אולם נוסך לתיאטרון מונה אנדריי מוגוצ'י למנהל האמנותי כשמטרתו להחיות את התיאטרון ולהביא קהל נוסף וצעיר, התפוסה בעונת 2016 הוכפלה לעומת עונת 2013. 

איוואן ויריפייב הוא מחזאי, במאי, תסריטאי ובמאי קולנוע ושחקן. בן 45 ונחשב לאחת הדמויות המרכזיות בדרמה הרוסית החדשה. הוא יצא להגנתו של היוצר קיריל סרברניקוב, מקים תיאטרון גוגול וקרא לכל האמנים הרוסיים להימנע מתמיכה בפוטין. 

פסטיבל מ.ארט M.ART מציג השיכורים התיאטרון הלאומי הבימה יום חמישי 20.2 בשעה 20:00 יום שישי 21.2 בשעה 13:00