שנות ה־90 היו תור הזהב של הקומדיות השחורות. סדרות כמו ״אריזה משפחתית״, ״הנסיך המדליק מבל אייר״, ״הכדור חוזר לקופר״, ״מואישה״ וכמובן ״משפחת קוסבי״, שנתנה את הטון בין השנים 1984־1992, היוו מרכיב מרכזי בפריים טיים האמריקאי.
כל הניסיונות החוזרים ונשנים להחזיר עטרה ליושנה נחלו כשלון חרוץ. לכן גבות רבות הורמו בתעשייה כשבספטמבר האחרון הימרה רשת ABC על ״שחור כזה״ (״בלאקיש״), והציבה את הקומדיה החדשה במשבצת היוקרתית לאחר ״משפחה מודרנית״ עתירת הרייטינג. ההימור השתלם ומהר מאוד הזמינה הרשת עונה שנייה, עובדה שגרמה ליוצר וכוכב הסדרה, אנטוני אנדרסון, לצאת בהצהרה הבומבס-טית הבאה: ״אני מברך את ראשי ABC על עמידתם הנחושה והחלטתם לעמוד מאחורי התוכנית שלנו, ולאפשר את החזרת בני המיעוטים ללוח השידורים של הרשתות המרכזיות״.
״שחור כזה״ בוחנת בהומור את הדרך שבה מתייחסת אמריקה הלבנה לשחורים מצליחים, בעידן הנשיא האפרו-אמריקאי הראשון בהיסטוריה. אנדרסון (״המגן״ ו״חוק וסדר״) הוא אנדרה ׳דרה׳ ג׳ונסון, בכיר במשרד פרסום מצליח, המתגורר עם רעייתו הרופאה (טרייסי אליס רוס ״קטנות של אבא״ ובתה של הזמרת דיאנה רוס) וחמשת ילדיהם בשכונה לבנה ואמידה בלוס אנג׳לס. כשבנו הבכור מבקש ממנו לערוך לו בר מצווה כמו חבריו, דרה מתחיל לחשוש שמשפחתו מאבדת את זהותה ושורשיה, ומנסה למצוא דרכים יצירתיות כדי לשמור על הגחלת. את ההצגה גונב לורנס פישבורן (״מטריקס״, ״חניבעל״) ששוב ושוב לועג לבנו הלחוץ.

עוד לפני שהסדרה עלתה לאוויר, היא כבר עוררה סערה תקשורתית עזה בשל השם מעורר המחלוקת שלה, ומכיוון שהיא רחוקה מלשקף את המציאות האמיתית שעמה מתמודדת רוב הקהילה השחורה בארצות הברית.
״עוררנו תרעומת קשה ואני מבין היטב למה, אבל זה נעשה ללא כל קשר לתכנים ולמסרים שביקשנו להעביר, בלי שהציבור בכלל צפה בתוכנית. ברגע שהסדרה עלתה למרקע, ניתן לומר שכל רעשי הרקע נעלמו וצלחנו בהצלחה את המכשול העצום שניצב בפנינו״, מציין אנדרסון.
מבקרי הטלוויזיה אומנם לא יצאו מגדרם וטרם הכתירו את ״שחור כזה״ כיורשת של ״משפחת קוסבי״, אבל הסדרה בהחלט נחשבת לאחת הקומדיות היותר מרעננות ומוצלחות בעונת הטלוויזיה הנוכחית. ״המחמאה הכי גדולה שקיבלנו עד עכשיו היא שאנשים מחכים מדי שבוע לצפות בתוכנית השחורה כזה שלנו״, אומר אנדרסון. ״זה מאוד מחמיא לנו. בדיוק כמו שהדור לפנינו פתח עבורנו את הדלת, אני מאמין שאנחנו פותחים כעת את הדלת עבור הדור הבא של התוכניות. אני משוכנע שההצלחה של התוכנית שלנו, ׳קריסטלה׳ ועוד תוכניות שעוסקות בבני מיעוטים יקלו מאוד על הבציר הבא של תוכניות שכאלה לפרוץ קדימה״.
האם זה אומר שכתוצאה מכך אנדרסון חש את הלחץ על כתפיו? ״ממש לא. אין כל לחץ״, הוא מבהיר. ״זאת לא פיזיקה גרעינית. אנחנו בסך הכל מכייפים״.
"שחור־כזה", ימי רביעי, 23:00, yes קומדי ו-yes VOD.