מי שבמקרה מצא את עצמו ער ומגשש בפייסבוק בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי האחרון, נתקל בידיעות מרעישות שלא הותירו מקום לספק: משהו דרמטי במיוחד קרה ב"האנטומיה של גריי".



מדובר בסדרה שתרחישים דרמטיים כמו התרסקות מטוס, מות דמויות אהובות ותפניות עלילתיות בלתי־הגיוניות־אך־מטלטלות עושים בה שמות על בסיס שבועי, מזה עשור ויותר, כך שזה לא אמור היה להיות מפתיע או מרעיש במיוחד; אך הפעם היה ברור שמדובר באירוע מהסוג שיהיה קשה להתאושש ממנו. איש לא ניסה אפילו לטשטש את מה שקרה, לטובת הצופים הבינלאומיים שנאלצו לצפות בפרק המדובר כשהספוילר האימתני מרחף מעל ראשיהם ומחרב כל אפשרות להפתעה או לשוק: ד"ר דרק שפרד, הידוע בכינויו הנצחי מק'דרימי, הלך לעולמו בטרם עת. פטריק דמפסי, השחקן שגילם אותו, עזב את הסדרה.



חלק מהצופים הגיבו בתדהמה מוחלטת, שלא לומר בזעם שמצא את פורקנו בעיקר ברשתות החברתיות. רבים האשימו את יוצרת הסדרה, שונדה ריימס, בעריפת ראשים מוגזמת וגידפו אותה על נטייתה להרוג דמויות אהובות, כפי שעשתה לא פעם בעבר. אחרים כעסו על הדרך שבה מק'דרימי מצא את מותו, וטענו שהעלילה הייתה מופרכת ושהגיע לו - להם - יותר מזה. אפשר היה לצפות שהדאגה המרכזית של צופי הסדרה תהיה מה יעלה בגורלה של מרדית' גריי, הדמות המרכזית שמגלמת אלן פומפאו, והחצי השני של צמד מר־דר (חיבור אווילי של מרדית' ודרק), אבל זה לא מה שבאמת מטריד את המעריצים. והאיום המרכזי של הצופים - נכון



לעכשיו זה שמייצר חשש רציני עבור רשת ABC, ביתה של הסדרה – הוא שהם לא מתכוונים להמשיך לצפות. "זו לא סתם סדרת טלוויזיה!", כתבה בפייסבוק צופה אחת בכעס, בתגובה שזכתה לאלפי לייקים. "עשר שנים שהדמות הזו הייתה חלק מהחיים שלי! אין לי שום כוונה לבזבז עוד שנים על הסדרה הזו".



החלום נגוז



האם מותו של ד"ר דרק שפרד באמת עלול להביא למותה של "האנטומיה של גריי", שבעוד שבועות אחדים תסתיים עונתה ה־11? לא בטוח. הסדרה כבר איבדה דמויות מרכזיות לאורך שנותיה: מג'ורג' אומאלי (טי אר נייט), שמצא את מותו בנסיבות טרגיות במיוחד אחרי שאוטובוס דרס אותו, ואיזי סטיבנס (קתרין הייגל) שעזבה (בעודה בחיים) בעונה השישית – שניים שהיוו חלק מציר הדמויות המרכזי בארבע העונות הראשונות (ויש שיאמרו, המוצלחות יותר) של הסדרה; דרך מארק סלואן (אריק דיין) ולקסי גריי (קיילר לי), שמצאו את מותם בהתרסקות המטוס בסוף העונה השמינית; ועד כריסטינה יאנג (סנדרה או) שעזבה את סיאטל גריי־מרסי ווסט לטובת ג'וב יוקרתי באירופה. למרות כל השינויים, נתוני הרייטינג נותרו יציבים באופן יחסי: הם אומנם לא פגשו את השיאים של העונות הראשונות, שהגיעו לממוצע של 18־19 מיליון צופים לפרק, אבל שמרו על ממוצע של 12 מיליון צופים בעונה האחרונה - עלייה מרשימה לעומת 10־11 מיליון צופים "בלבד" לפרק בעונות הקודמות.



ובכל זאת, אף על פי שדמויות מרכזיות כבר עזבו, כל אחת בנסיבותיה שלה, עושה רושם שלקהל יהיה קשה במיוחד להתגבר על מותו של דרק שפרד, שהיה גורם משמעותי לא רק במצבת הדמויות הכוללת של הסדרה אלא גם בעלילותיה של מרדית' גריי שהיא, כאמור, הדמות שעליה מבוססת הסדרה כולה. "שפרד הוא דמות אהובה, אנשים לא רוצים לאבד אותו", הסביר דמפסי בראיון ל"אינטרטיינמט וויקלי", שפורסם למחרת שידור הפרק. "הוא היה חלק מחייהם יותר מעשר שנים". אלא שלדמפסי לא הייתה קביעה בעניין. "הדברים קרו מאוד במהירות. כולנו היינו כזה 'אוקיי, אז לשם זה הולך'. אני חושב שהצופים יהיו בשוק, במיוחד מהדרך שבה זה קורה. אני חרד לראות מה יהיו התגובות".




"ניצבים בפני פרק חדש". ריימס. צילום: רויטרס



בשלב הזה דמפסי כבר יודע מה אופי התגובות: את רוב המעריצים פחות מכעיסה העובדה ששפרד נהרג, ויותר הדרך שבה זה קרה. בשנים האחרונות נעשה יותר ויותר מקובל "להרוג" דמויות מרכזיות בסדרות פופולריות, מתוך ידיעה שהסדרה תשרוד את השינוי. ראינו את זה קורה ב"האישה הטובה" בעונה הקודמת, כשוויל גרנדר מצא את מותו, וגם ב"אחוזת דאונטאון" עם מותו של מת'יו קרולי. בשני המקרים הדמויות נהרגו לאחר שהחוזים של השחקנים שגילמו אותן נגמרו, והם ביקשו לעזוב. גם עזיבתו של דמפסי את הסדרה לא הגיעה כהפתעה מוחלטת, וזה אפילו שהחוזה שלו חודש בשנה שעברה לשנתיים, והוא היה אמור להמשיך עם הסדרה גם בשנת 2016. שמועות על התנהגות נוטפת מניירות של דיווה ותיעוב כללי מצד הצוות לוו בהיעדרו משישה פרקים בעונה הנוכחית – לאחר שנכח כמעט בכל הפרקים בעשור האחרון. אבל כאמור איש לא חשב שריימס "תהרוג אותו החוצה" באופן סופי ומוחלט.



לריימס נדרשו יומיים כדי לשחרר הצהרה לקהל הזועם. "דרק שפרד תמיד יהיה דמות חשובה להחריד", אמרה ל"אינטרטיינמט וויקלי". "בשביל מרדית', בשבילי ובשביל המעריצים. מעולם לא דמיינתי שנצטרך להיפרד ממק'דרימי שלנו. הופעתו של פטריק דמפסי עיצבה את דרק בדרך מופתית, שכולנו מקווים שהפכה לדוגמה משמעותית עבור נשים, מה לדרוש מאהבה מודרנית: שמח, עצוב, רומנטי, כואב ותמיד מלא כנות. האובדן שלו יורגש אצל כולנו. עכשיו, מרדית' וכל משפחת 'האנטומיה של גריי' עומדים להיכנס לטריטוריה לא מוכרת, כשאנו ניצבים בפני פרק חדש בחייה (של מרדית'). האפשרויות הן אינסופיות. כמו שאליס גריי הייתה אומרת: 'הקרוסלה לא מפסיקה להסתובב'".