את טבילת האש בעולם המשחק הוא עשה כבר בסוף שנות ה־70, אבל רק כעת רושם מאט דילון הופעת בכורה כשחקן ראשי בסדרת טלוויזיה. חשוב לו להבהיר שההמתנה הארוכה אינה נגזרת של יחסו למדיום, אלא מטעמי נוחות בלבד.



"מי שעובד בקולנוע, יכול לבחור את התפקידים שלו, לטוב או לרע, בהתאם לתסריטים שמוצעים לו. בטלוויזיה אין את הפריבלגיה הזאת, כי מדובר בסדרות. לכן העדפתי לשחק בסרטים, כדי להימנע ממחויבות למשהו שיכול לקחת ארבע שנים או יותר, ואין לך מושג מה יצא מזה. אבל מה שקרה בעשר השנים האחרונות הוא שהטלוויזיה הפכה למתוחכמת יותר, ובמקרים מסוימים לאלטרנטיבה טובה יותר מהקולנוע", אמר דילון ל"טורונטו סאן".



בשנות ה־80 וה־90 נחשב דילון (51) לאחד מנערי הזהב של הוליווד, וכיכב בשורה של סרטים מצליחים ומוערכים כמו "נערי הכרך" (1983), "רסטי ג׳יימס" (1983), "פלמינגו קיד" (1984), "המטרה" (1985), "דראגסטור קאובוי" (1989), "סינגלס" (1992), "פיתוי קטלני" (1995), "משתגעים על מרי" (1998) ועוד.



לפני 11 שנה היה מועמד לאוסקר על תפקידו ב"התרסקות" (2004), ובהמשך קצר הצלחה בקומדיה "אני, את והוא" (2006), אבל בסך הכל הקריירה שלו בעשור האחרון ידעה יותר מורדות מעליות.



בחושיו המחודדים קלט דילון שההצעה שהניח לפתחו הבמאי מ. נייט שאיאמאלן ("החוש השישי") - לככב בדרמת המתח הפסיכולוגית "עיירה ללא מוצא" -עשויה להתניע מחדש את הקריירה שלו. במרכז הסדרה, שהוזכרה על ידי מבקרים רבים כממשיכת דרכה של "טווין פיקס" המיתולוגית, ניצב סוכן השירות החשאי איתן ברוק (דילון), שנקלע לעיירה קטנה ומסתורית בשם וויוורד פיינז באיידהו, במהלך חיפושיו אחר שני סוכנים פדרליים נעדרים.



מהר מאוד מבין ברוק, בעזרת קאסט נפלא, הכולל בין היתר את טרנס הווארד ("אימפריה"), ג׳ולייט לואיס ("רוצחים מלידה"), מליסה ליאו ("אגם קפוא"), קרלה ג׳ונינו ("ספיי קידס") והופ דיוויס ("אמריקן ספלנדור"), כי מתחת לחזות הפסטורלית של העיירה, מסתתרת אמת מחרידה שממנה לא יוכל להימלט.



"אהבתי מאוד את התסריט, והחלטתי ללכת על הפרויקט גם בגלל הערכתי למ. נייט שאיאמאלן, קולנוען נפלא בעיני, שעשה סרטי ז׳אנר רבים", הוא אמר. "המשחק בהם היה פשוט מצוין, והדמויות שלו נטועות היטב בקרקע. כשהוא התקשר אלי, הבנתי שניתנה לי ההזדמנות לעשות משהו שונה וייחודי, במדיום שלא התנסיתי בו, וחבל יהיה לפספס את הצ׳אנס הזה. מה גם שהפורמט הזה של עשרה פרקים בלבד דומה בעיני יותר לספר מאשר לסדרה, כך שמדובר בפרספקטיבה אמנותית שונה לחלוטין".



אחרי שנים רבות וסוערות, שבמהלכן שבר לבבות של פיגורות כמו דיאן ליין, קמרון דיאז ועוד רשימה ארוכה ונכבדת של כוכבות הוליווד, דילון, שממעט לדבר על חייו הפרטיים, מבהיר כי הוא שמח בחלקו: "תהילה היא דבר מוזר. אף אחד לא יכול להכין אותך להתמודדות איתה, וכל אחד מתמודד איתה אחרת. אנונימיות היא מותרות. רוב האנשים לא יודעים להעריך אותה. יש לפרסום את היתרונות שלו, בעיקר בכל הנוגע להמתנה במסעדות, ובכך שאנשים מעריצים אותך. אבל הרבה יותר נעים לשוטט ברחובות בלי הפרעה, ולחיות את החיים האמיתיים, מאשר את הפסאדה שהתהילה כופה עליך". 



"עיירה ללא מוצא", ימי ראשון, מה־31.5, 22:45, yes Action HD