אנחנו אוהבים לצחוק על "הישראלי המכוער" ולהגיד לעצמנו: "אוי אוי אוי, לא יכול להיות שהוא מאותו השבט שלנו". יכול להיות שזה כי בתוך כל אחד מאיתנו מסתתר איזה משהו מזה? כי כולנו קצת עצבניים, דוחפים, מקצרים, ומתקמבנים. ואז שונאים את מי שעושה את זה.  



אין דרך טובה יותר להדגים את הסתירה הזו, את יחסי האהבה-שנאה הללו, מלהיזכר בדמויות הטלוויזיוניות והקולנועיות של הישראלי המכוער שכולנו אוהבים. כי הם לא אנחנו וכל זה, אתם יודעים. אנחנו צוחקים מהם, אבל עמוק בפנים אנחנו צוחקים גם איתם. אז יאללה, נהיה מצ'עמם פה. שנה לטיסת השוקולד שהפכה לקאלט, קבלו את הרשימה של הישראלים שכולנו אוהבים לאהוב ולשנוא. 



פילוס וחבורתו, ארץ נהדרת 


פילוס, שימי ודיקלה (טוב, גם יפה) שיגעו את המדינה והפכו לקאלט בתוכנית "ארץ נהדרת" של קשת. במטוס, בבית הכנסת ובצימר, הפילוסים תמיד יעשו שמח, ובדרך יהרסו כל מה שזז. אז שימי בחייאת שימי, מצ'עמם פה!!!




פלדרמאוס, החמישיה הקאמרית 


גם 20 שנה אחרי ששודרה, קשה למצוא סאטירה שהגדירה כל כך טוב את הישראליות כמו "החמישייה הקאמרית". שילוב חד פעמי של שחקנים כמו קרן מור, מנשה נוי ושי אביבי, עם כותבים כמו אתגר קרת, עוזי וייל ומודי בראון, יצר צחוק מזוקק ובריא שהצליח להגדיר בצורה מושלמת את המקום המיוחד הזה. סדרת הקטעים של פלדמראוס הייתה רגע שיא גם יחסית לסדרת המופת הזו. 

כי מגיע לנו, אנחנו ישראלים, שרוצים פיצוי על השואה, הפוגרומים והשווארמה המקולקלת בטורקיה. דה ג'וייש פיפל סבל מספיק , ואנחנו וויט נו מור. 

 

חיים המובטל, הישראלים 


שלישיית "מה קשור", אסי, ציון ושלום, אלופה בחיקוי מדויק של הטיפוס הישראלי הנדחף, החוצפן והמקצר תורים. הסדרה "הישראלים" סיפקה שלל דמויות כאלו, אבל חיים, המובטל שרק רוצה לעבוד בתחום שלו (פילוסופיה של קאנט) בולט במיוחד. כי אנחנו לא ממש אוהבים לעבוד קשה, ולחתום בלשכה הרבה יותר מפנק. זה לא שלא רוצים לעבוד, אבל חווה, בחייאת חווה, רוצה לעבוד במקצוע שלי (מאלף אריות). 
 

תומר, "מסודרים" 


אולי זו הדמות הפחות מצחיקה ברשימה, אבל אחת המדויקות שבהן. הסיבה ש"מסודרים" כל כך הצליחה, מלבד כתיבה טובה ושחקנים כמו אסי כהן, מאור כהן וערן זרחוביץ', היא שהיא הצליחה לגעת בחלום הישראלי הגדול ביותר של שנות האלפיים: לעשות אקזיט ולהרביץ את המכה. אין קיצור דרך מושלם יותר לזה מסטארט-אפ, השאיפה האולטימטיבית שלנו. בתוך כל זה, תומר (אסי כהן הנפלא) הוא הישראלי המכוער המסוכן מכולם - זה שגם יש לו ימבה כסף, והוא חושב שבגלל זה כל העולם שייך לו. לא פלא שבסוף הוא הלך לפוליטיקה. אז ביבי, מאחוריך. 

 

חכם חנוכה, "חגיגה בסנוקר"


האחרון הוא גם החביב שברשימה. הצדעה לקולנוע הישראלי הבורקסי המפואר. ואם בורקס, אז זאב רווח האגדי בדמות הכי קורעת שלו, חכם חנוכה, השדכן מספר אחת בירושלים, שאין קומקום שלא סידר לו מכסה. הסרט הקאלטי, שדורות של ילדים ומבוגרים גדלו עליו ויודעים לצטט ממנו כל הגה ("בחייהם נכנסו, ככה חופשי?"). חכם חנוכה יעשה כל קומבינה אפשרית כדי לקבל את הצ'ק ולסגור את החוב, ובדרך יעשה כל טעות אפשרית ומצחיקה שיש. הרבה לפני שכל עבריין שם על עצמו כיפה,ורבנים בעיני עצמם בנו להם חצרות של מיליונים, אי אפשר שלא להתגעגע לתמימות של חכם חנוכה, ואם כבר אז גם לגברי, חכם חלפון וריקה המלצרית. כרמלה, אורחים נוספים הגיעו.