הסערה סביב הסרטון שהעלה אתמול הקומיקאי נאור ציון לא שוכחת. יעל בן יפת, מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית הזדעזעה מהסרטון הבוקר (שני) אצל גבי גזית ב-103FM וטענה: "הסרטון הזה הוא גזעני, זהו חציית גבול. ניסיתי לדמיין איפה יעשו סרטון כזה במקום אחר בעולם. זהו סרטון אנטישמי המשווה אנשים לחיות, זהו משהו בלתי נתפס ואני בהלם שהסרטון עבר". לדבריה, "יש המון מופעי גזענות שאנחנו איננו מגיבים עליהם בגלל שאיננו רוצים למשוך את הצופים לראות את הסרטון ולהעלות לו את הרייטינג, אך זה סרטון שעבר את גבול הטעם הטוב ואי אפשר להתעלם ממנו".





את הסרטון העלה ציון לעמוד הפייסבוק של הסדרה שיצר "החברים של נאור". בסרטון, ״דה יזראלי ערסוות״ הוא מציג בקריינות בסגנון "נשיונל ג'אוגרפיק" צעירים ממוצא מזרחי בשלל סיטואציות בניהן כשהם גונבים אייפון, עוקבים ברכב אחרי נשים ברחוב וחוטפים מכות ממאבטחים במועדון. "ללא יוצא מן הכלל הם סוגדים לדבר אחד: אל המזרחית - זוהר ארגוב", אומר הקריין באנגלית במבטא בריטי אופייני לסרטי טבע, "בעוד הפרטים הצעירים יותר בשבט הערסוותים הרזים סוגדים לאלים הצעירים יותר - עומר אדם". עוד נראים בסרטון אותם "ערסוותים" כשהם שולפים סכינים, מתגודדים מאחורי כתבי חדשות ובורחים ממלווים בריבית.
 

בן יפת סיפרה כי היא וארגונה מתכוונים לפעול נגד ציון: "נאור ציון השווה את המזרחים לחיות בנשיונל ג'אוגרפיק. נאור השווה מזרחים לחיות, הנמיך וצחק על התרבות המזרחית באופן פוגע וגזעני. בעקבות מחאת האתיופים, מדינת ישראל לקחה על עצמה להיאבק בגזענות ולעצור מופעי גזענות. זהו מופע גזענות וזהו מבחן בשביל המדינה. זהו סרטון הסתה ואנו הולכים להגיש תלונה נגד נאור ציון למשרד המשפטים".

"הערסוואטים" של נאור ציון. צילום מסך
"הערסוואטים" של נאור ציון. צילום מסך


הסרטון צבר מעל 160 אלף צפיות, ולצד דברי שבח על אופן עשייתו, עורר גם תגובות נזעמות מצד הגולשים שטענו כי הוא מנציח סטריאוטיפים גזעניים: "רע מאוד וחבל שאתה עדיין רוכב על ההומור העלוב וממשיך להנציח את השד העדתי" כתב הגולש אבי הראל. "מה כל כך מצחיק ויש להתלהב מהסרטון הגזעני הזה? Shame on you נאור ציון", כתבה רחלי מימון. 

"יום אחד תשב עם עצמך, תחשוב איך אבא שלך ואנשים במשפחה שלך ברגע אחד יכולים להיכלל בקטגוריה הגזענית הזאת, ותתכווץ מבושה" הרחיב הגולש איתן טובול "אולי גם הילדים שלך, אם ישנם, יחונכו לגזענות הזאת וימשיכו בריצת האמוק, אבל לא (רק) מפני השוטרים כמו בסרטון שלך (בד"כ בגלל פרופיילינג גזעני ומעוות), אלא בעיקר מפני הסטריאוטיפ החולני הזה שאתה עוזר בשימורו".


 
"הוא טיפוס גזען וכל פעם הדמויות שלו מלעיגות, הוא לא מסוגל לייצר דמויות שיאתגרו, ישעשעו ויצחיקו, שהן לא על בסיס נלעג. זו פשוט גזענות ברמה הכי נמוכה. הוא כנראה לא מספיק מוכשר כדי לייצר משהו הומוריסטי שלא פוגע באף אחד", אמרה בתגובה סיגל הרוש-יונתן דוברת "הקשת המזרחית", "אנחנו חושבים שכל ביטוי של גזענות, לא משנה כלפי מי לא צריך להיות ברשת".