"את חושבת שאני לא יודע שלא תמיד אני נותן תנאים אופטימליים לשחקן? אני יודע, ואני שונא את עצמי על זה”, מפתיע המפיק יוני פארן מ”דורי מדיה הפקות”, אחת מחברות ההפקה הגדולות, הוותיקות והעסוקות בשוק הטלוויזיה הישראלי.



והשוק הזה מבעבע. נטפליקס היא השחקנית החדשה בשוק, שייתכן שגם תפיק הפקות מקור, אם כי היא לא חשפה עד כה פרטים על כך, וכן yes, הוט, ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2 רשת וקשת, שמגבירות את קצב ההפקות לקראת המעבר לשבעה ימי שידור בשבוע. התוצאה: עשרות הפקות מקור מצטלמות בו־זמנית, בהיקפים שגם ותיקי הטלוויזיה בישראל לא זוכרים.



אורי רשטיק (מימין), אסתי זקהיים ויריב הורוביץ בעת השבתת צילומי "נעלמים"
אורי רשטיק (מימין), אסתי זקהיים ויריב הורוביץ בעת השבתת צילומי "נעלמים"



“אנחנו בשנה הכי דרמטית מבחינה טלוויזיונית שהשוק המקומי חווה אי פעם”, אומר פארן. “עוד ילמדו על השנה הזו בבתי הספר לתקשורת”.


ביקורי פתע בסטים ריבוי הפלטפורמות, שמביא איתו עוד אפשרויות תעסוקה ליוצרים ולשחקנים ותוכן מגוון ועשיר לצופים, הוא כמובן בשורה חיובית לשוק הטלוויזיה הישראלי. אך אליה וקוץ בה: התחרות בין חברות ההפקה גורמת להוזלת עלויות הפקה, והנפגעים הראשונים מכך הם עובדי התעשייה: עוזרי ההפקה, אנשי הסאונד והשחקנים.



האחרונים שצוינו הם הראשונים להרים את קולם. לאחרונה הושבת סט הצילומים של סדרת הנוער “נעלמים” על ידי ארגון השחקנים הישראלי (שח”ם) במחאה על התנאים על הסט. “השבתת סט הצילומים של ‘נעלמים’ היא אומנם צעד חריף, שלא ננקט מאז 2008”, אומר מרכז הפעילות של שח"ם, אורי רשטיק, “אבל יש סבירות גבוהה לכך שנעשה בו יותר שימוש בתקופה הקרובה. זו החלטה אסטרטגית של שח”ם. זה לא עניין פרסונלי נגד חברת ADD, המפיקה את הסדרה”.



אורי רשטיק. צילום: יח"ץ
אורי רשטיק. צילום: יח"ץ



מה גרם לצעד החריג הזה?
“לפני כשנה קיבלנו החלטה אסטרטגית לעבות את הפיקוח על סטים של סדרות טלוויזיה וקולנוע ולבדוק את עמידתם בהסכמים שמסדירים את התנאים המינימליים שלהם זכאים השחקנים. בלי אכיפה אין שום משמעות להסכם. אנחנו מפעילים כמה מנגנוני אכיפה - עורכים ביקורי פתע בסטים ומפעילים קבוצות וואטסאפ של שחקנים שמדווחים מה קורה בשטח, אף על פי ששחקנים, מעצם היותם פרילנסרים, מפחדים פחד מוות מהמפיקים”.



למה?
"מפחדים שאם יתלוננו יפטרו אותם או שלא ילהקו אותם. לכן הם לא מתלוננים. שחקן שגוזלים לו את ההפסקה או לא מספקים לו אוכל ראוי, יעדיף לבלוע את זה ולהבליג, מאשר להתלונן. כשאתה פרילנס, עדיף לך לסתום את הפה. פה מגיע התפקיד של שח"ם, כמו במקרה של ADD".



מה היה שם?
"המבקרת שלנו על הסט גילתה שאין חלל מנוחה לשחקנים ושאין נערת מים, שתחלק על הסט שתייה חמה וקרה על פי ההסכם. פנינו אליהם והם דאגו לנושא חלל מנוחה, אבל נושא נערת המים לא טופל. כשפנינו אליהם, הם היתממו ואמרו 'מה פתאום? השחקנים לא התלוננו'. אז הגענו, אסתי זקהיים (יו"ר שח"ם - ר"ז) ואני לסט, התיישבנו מול המצלמה ואמרנו להם שעד שהם לא ידאגו לתנאים מינימליים לשחקנים, אנחנו לא זזים ולא נותנים להם לצלם. הם אומנם ניסו לאתר ולהאשים כל מיני שחקנים בהדלפה, רק שזו הייתה תלונה גורפת".



אסתי זקהיים בעת השבתת צילומי "נעלמים". צילום: באדיבות שח"ם
אסתי זקהיים בעת השבתת צילומי "נעלמים". צילום: באדיבות שח"ם



ממה נובע המצב הזה?
“התחרות בין המפיקים גדלה וכל גוף שידור מוריד עלויות ומגלגל את זה כלפי מטה - וחוסך בקטנות, למשל לא דואג למים ולאוכל ברמה סבירה, דוחף עשרה שחקנים על הסעה אחת כך שהפיזור לבתים בסיום יום צילומים אורך שעתיים, מקיים ימי עבודה ארוכים כי הוא מעדיף לשלם על שעות נוספות מאשר לקיים יום צילום נוסף. במצב זה, שח”ם הפך לרשות המבצעת, האוכפת והשופטת. במצב אופטימלי, צריכה להיות מערכת חוקי עבודה מסודרת, שמספקת תנאים נורמליים לשחקנים ולפרילנסרים. מי שאמורים לאכוף את החוקים האלה הם גופים כמו בית הדין לעבודה, התמ”ת או משרד הכלכלה. היום, במדינת ישראל זה לא קיים, ואף חוק לא מגן על תנאי העבודה של הפרינלסרים. זה כשלעצמו מצב הזוי”.



אתה חושב שצעד כמו השבתת סט באמת עוזר?
"זה צעד שכל התעשייה מדברת עליו. מפיק יחשוב היום פעמיים כשהוא מקבל טלפון משח"ם ומחליט לצפצף. אני לא צריך לאיים יותר".



יו”ר איגוד הבמאים, יריב הורוביץ, שמביים את הסדרה “נעלמים”, יוצא נגד הצעד שנקט שח”ם. “אני לא חושב שזו הפקה שונה מכל הפקה אחרת בארץ”, הוא אומר. “נכון שקשה כי חם, אבל יש אוכל ושתייה. אין מי שיגיש וחבל, כי זה חוסך זמן וזה נוח, אבל בואו ניכנס לפרופורציות ונשמור כוחות למלחמות האמיתיות. עם כל הכבוד, המלחמות הן לא אם יש או אין נערת מים על הסט, אלא על התקציבים הנמוכים, על זכויות יוצרים באינטרנט. באמת, בואו נתעשת, במקום לחפש בקטנות, כי אוטוטו לא יהיה בכלל כסף להפיק פה הפקות מקור”.



יריב הורוביץ. צילום: אריק סולטן
יריב הורוביץ. צילום: אריק סולטן



טל מוסרי, שחקן בסדרה “נעלמים”, שנכח על סט הצילומים כאשר פרצו אליו אנשי שח”ם, יוצא אף הוא נגד המהלך. “אני יכול לומר לך עם סימן קריאה גדול אחרי דבריי שהתנאים של השחקנים על הסט טובים”, הוא אומר. “יום צילום הוא דבר אינטנסיבי קשה, בטח ובטח בדרמה יומית, ובטח בקיץ. אני עד לכך שבסט היו מים, נערת מים, שוקולדים וקייטרינג. יש הרבה אנשים שהיו רוצים עבודה עם תנאים כאלה”.



אבל בשח”ם אומרים שהגיעו אליהם תלונות מהסט.
“אולי הם רוצים תנאים יותר טובים עבור השחקנים, אבל בסופו של דבר הם גרמו רק נזק. הם עצרו יום צילום בצורה ברוטלית. הייתה לי תחושה שהם באו לעשות תעלול יחצני. עובדה, הם עוד לא הספיקו להיכנס לאוטו וכבר עלה אייטם בוואלה. יש לי ניסיון, אני מבין מתי מישהו רוצה לעשות פעולה לטובת השחקנים, ומתי מישהו רוצה לעשות תרגיל יחצני. עובדה, כלום לא השתנה, התנאים הם אותם תנאים. זה הרע את המצב כי אחרי העיכוב היינו צריכים לעבוד יותר קשה ויותר מהר”.



אז הכל בסדר בעצם?
“לא, המקצוע שלנו בסכנה כי לנטפליקס, פרטנר TV וסלקום TV אין שום מחויבות להפקות מקור. ששח”ם יילחמו להשיג עוד הפקות. המלחמות על מים ושוקולד הן קשקוש. הם צריכים לדאוג שיהיו עוד הפקות מקור, עוד דרמות יומיות ועוד עבודה. אני אומר לשח”ם: אני איתכם במאבק, בתנאי שהמאבק אמיתי ולא יחצני, ושהוא יהיה למען עוד הפקות מקור”.



"טל מוסרי הוא שחקן טוב ומוערך, אבל חושש למעמדו המקצועי", אומר בתגובה לדברים מנכ"ל שח"ם אורי רשטיק. "הוא מיוצג של ADD, ויש חשש שהוא אמר את הדברים שאמר רק מתוך חשש למעמדו המקצועי. עם כל ההערכה לטל מוסרי, אנחנו נשענים על הרבה מאוד הודעות שקיבלנו משחקנים שונים על הסט, והכל מתועד. מוסרי הוא לא חבר שח"ם".



"לטל יש אינטרסים משלו", אומר גם זהר שטראוס, חבר הוועד המנהל של שח"ם. "אני לא רוצה להתעמת איתו, כנראה לא אכפת לו איך הוא יוצא. אני לא מייצג את עצמי, אני מייצג את כלל השחקנים, גם את האנונימיים והצעירים שאין להם חוזה טאלנט בערוצי הילדים כבר 100 שנה".



טל מוסרי. צילום רפי דלויה
טל מוסרי. צילום רפי דלויה



ההשבתה של סט "נעלמים" הייתה הכרחית?
"יש הסכמים וחייבים לעמוד בהם. תפקידנו כאיגוד השחקנים הוא לדאוג שההסכמים מיושמים. אני יודע שניסו להגיע להבנות עם חברת ההפקה - בטלפונים, בדיבורים ואפילו בצעקות, וזה לא עזר. זה היה מהלך שנבע מתסכול. מה, אנחנו נהנים להפריע לצילומים? המצוקה היא לא רק של השחקנים, אלא גם של כותבים, במאים, יוצרים ומפיקים. תעשייה שלמה נכנסה לסחרור".



למה בעצם?
"הפסיקו להשקיע בסדרות איכות כי הן יותר יקרות ואילצו את התעשייה כולה לעבוד במהירויות לא הגיוניות על מנת להתאים את הסדרה לתקציב. היום משקיעים בדקת שידור שליש זמן, ושחקנים צריכים ללמוד עשרות דפי תסריט בעל פה. זה לא אנושי. וכל זה, עם מעט מאד זמן לחזרות. התוצאה: ירידה ברמה. זה קורה בסדרות הכי מצליחות כמו 'זגורי אימפריה', 'מטומטמת', 'פולמון', 'גרעינים'. רוב הסדרות מצולמות בקצב שעובר את הגבול ופוגע במקצועיות. בגלל התקציב הנמוך, הפריימים חתוכים לא יפה, התאורה לא טובה, יש חורים בעלילה, המשחק פשטני ולא מעניין. לא תמיד, אבל הרוח נושבת לשם. כולם סובלים מזה, חוץ מהזכיינים שסופרים את הכסף. שכר היוצרים והצוות נשחק בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, כי אנחנו מקבלים שכר פר ימי צילום. פחות ימי צילום זה פחות כסף".



אתה עובד גם בחו"ל. איך זה שם?
"הייתי לאחרונה בצילומים באיטליה לסרט ההוליוודי 'מריה מגדלנה' עם חואקין פיניקס. שם יש ריספקט לעבודה המקצועית של השחקן. זה לא קשור לתקציבים, כי עשיתי גם סרט בפולין לפני שנה וחצי, גם שם התעשייה נאבקת והתקציבים מוגבלים, אבל לא שוכחים לשמור על איכות ותנאים מקצועיים בסיסיים לשחקן. כשאין תקציב אין כבוד מקצועי, ואז האיכות נפגעת".



זהר שטראוס. צילום: אריק סולטן
זהר שטראוס. צילום: אריק סולטן



ראש מעל המים
המפיק יוני פארן מ"דורי מדיה הפקות", מודה, כאמור, כי התנאים הניתנים לשחקנים אינם אידיאליים. “אנחנו מתמודדים עם מורכבויות שונות ומשתנות: מתקציבים מקוצצים ועד לחצים יצירתיים", הוא אומר. "קורה שבמסגרת המירוץ הזה, בסופו של דבר המענה שאנחנו מוצאים לא מספק ב־100%. אני מודע לזה ומודה בזה. היו לנו שיחות עם שח"ם שהעלו טענות כלפינו, שאותן באמת ניסינו לפתור. האינטרס שלי הוא שהשחקנים ירגישו יותר טוב, כמו האינטרס של שח"ם, כי אחרת זה ניכר על המסך. אני לא רואה פה שני צדדים מנוגדים, אנחנו יחד בזה".



לשח"ם יש הרבה טענות כלפי חברות ההפקה.
"אנחנו בשנה הכי דרמטית בתעשייה ולפריחה הזו יש כל מיני תופעות לוואי, לא כולן נעימות. הטלוויזיה הרב־ערוצית משנה את פניה והשוק צר מלהכיל. זה עומד להתפרק לנו מול העיניים. התעשייה מתפרקת. אני יודע שאני פוגע בשחקנים ושונא את עצמי על זה, אבל אני בדיוק כמוהם – שורד. אני יודע, זה לא תירוץ. הלוואי שיכולתי אחרת, אני עושה כל מה שאני יכול ומודה שאני לא מצליח ב־100%. בהפקה כמו 'מטומטמת' אתה רץ בין לוקיישנים, ואין חדר מנוחה סביר. אבל השמיכה קצרה. צריך קצת איפוק, אני לא אומר לוותר אלא להתאזר בסבלנות ולהחזיק את הראש מעל המים. השנה הזו קריטית, ואני מאמין שבתוך שנה ניכנס למסלול יותר שפוי. אנחנו צריכים להילחם יחד נגד כל הרעות החולות".



יוני פארן, צילום: שוקה כהן
יוני פארן, צילום: שוקה כהן



מ־ADD נמסר בתגובה: “ADD דוחה את כל טענות שח"ם כלפיה. ADD מספקת כיום, ותמשיך לספק בעתיד, תנאי עבודה מצוינים לשחקנים בהפקותיה, לרבות ב'נעלמים', מעל ומעבר לנדרש בהסכמים שבין שח"ם לגופי השידור, ויעידו על כך מאות השחקנים ואנשי הצוות שנטלו עד היום חלק בהפקות של ADD. ההתפרצות של שח"ם לסט הצילומים של 'נעלמים', מעבר להיותה צעד אלים, בלתי מוצדק וחסר תוחלת, היא פעולה יחצנית נטו שמטרתה היחידה היא ניסיון לזכות בהון פוליטי ותקשורתי על גב המפיקים והשחקנים ואין לה שום קשר לקידום מעמד השחקן או כל אינטרס אחר ששח"ם מתיימרת לייצג. חבל שארגון כל כך רציני וחשוב מוצא לנכון להוציא הודעות שקריות לתקשורת מיד לאחר עזיבתו את הסט, ולא לשבת עמנו ולדבר על הדברים. בתקופה זו של כניסת פלטפורמות שידור חדשות לשוק שאינן מחויבות להשקעה בהפקות מקור, ראוי שבמקום לנקוט בפרובוקציות זולות, שח"ם תפנה את מאמציה לקרבות החשובים באמת על עתידו של השחקן הישראלי".



בתגובה לטענות אלו אמר רשטיק: "הלכנו לסט בידיעה שאנו מתכוונים לפרסם את הידיעה בתקשורת למען יראו וייראו. הפעולה אכן עשתה את שלה: כל התעשייה מדברת על הצעד הזה, קיבלנו מאות תגובות ובתוך יומיים הצטרפו 30 שחקנים לשח"ם. אנחנו גאים ושלמים עם המהלך שעשינו".


“חשוב לציין”, הוא מוסיף, “שבימים אלו נחתם הסכם חדש בין שח”ם לאיגוד המפיקים המשפר את תנאי השחקנים על הסט. שני הצדדים מודעים לכך שההסכם אינו סוף פסוק ויש להמשיך לשפר את התנאים בתעשייה לטובת כל הגורמים העובדים בה”.