הפרק האחרון של "הישרדות", רגע לפני הגמר, הביא איתו בשורה מעניינת כשנתי שדה הודח, ושלושת השורדים האחרונים, שאף אחד לא ממש הימר עליהם היו ענבר, מנגיסטו ומעיין. כאשר מנגיסטו שם את שמו של נתי בפתק, הוא אמר: "אתה לא יצאת סופרמן כמו שרצית, אלא האימא של גארפילד, תפסיק להתמסכן". הערה מיותרת, דווקא כאשר המשחק כבר הגיע לסיומו, וגם בגלל הילד של נתי, שאביו לא הפסיק להגיד לאורך העונה שהוא כל כך רוצה שבנו יהיה גאה בו.



אני כן חושבת שהייתה התמסכנות באופן ההתנהגות של נתי, הוא שידר אותה בכל פעם ששמו עלה להדחה, וגם הפעם, במועצת השבט האחרונה, הוא סיפר לגיא שכאשר הוא זכה בשרשרת החסינות וכל אחד מהשורדים רצה למשוך אותו לצידו, הוא שאל כל אחד מהם איך הם מציעים לעזור לו להגיע לגמר. משפט בעייתי שנשמע כמו מתחנן ומדגיש את התלות שלו באחרים, כפי שהיה נתמך על ידי ורד.



יחד עם זאת, לבחור אין עצם רעה בגוף, ודווקא בגלל טוב ליבו, רציתי שיהיה בשלישייה המנצחת, על אפם וחמתם של האחרים שלא ניסו אפילו להסתיר את הסתייגותם ממנו. ייתכן שהוא יכול היה להשיג אתמול את שרשרת החסינות, כי הוא התחיל את המשימה ברגל ימין ושכב שם על הקורה מכונס בתוך השקט של עצמו ובטוח שהוא מנצח, עד שמעיין ליגלגה על יכולתו לנצח. כמדומני, שבאותו רגע, ביטחונו העצמי התערער. מעיין ידעה בדיוק באיזו נקודה לגעת בו על מנת לגרום לו לאבד את שיווי משקלו. כך היה בעצם לאורך העונה. הוא תמיד חש מאוים וגם אמר זאת בקול ובעצם די תרם לכך שהוא הפך לחוליה החלשה ולמין שעיר לעזאזל. אם גיא היה צריך לסכם את הערב עם אחד ממשפטי הלקח שלו, הוא יכול היה להגיד: "הערב למדנו שבהישרדות, מי שמפגין חולשה ופגיעות, הופך לטרף קל".



גיא בחר לסכם את הערב אחרת והוא כינה את ארבעת השורדים כפי שהתורה דיברה על ארבעה בנים: חכם, תם, רשע וזה שאיננו יודע לשאול. למנגיסטו הוא קרא ה"תם", והוא טעה בגדול. ה"תם" היה נתי שהאמין להבטחות של אנשים שישמרו עליו, ולכן גם עשה את טעות חייו כאשר לא חבר ליוסי ומעיין שהציעו לו להיות איתם בברית. אילו היה עושה כן, ייתכן והשלישייה האחרונה הייתה היום נראית אחרת והוא היה בתוכה.



אף על פי כן, נתי שרד עד הלום ובנו יכול להתגאות בו לפחות בגלל העובדה שאביו תמיד הלך עם הלב והגיע למקום הרביעי והמכובד, לא באמצעות רוע, תחמונים, שקרים וצביעות שאותם שקיבלנו במנות גדושות לאורך כל העונה, מצד המתמודדים האחרים.



אפרופו צביעות ושקרים, אתמול הייתה שעתה היפה של מיכל, שמספסל המושבעים חבטה במילים קשות בענבר וקראה לה "בוגדת" והזהירה אותה שהיא עשתה צעד "טראגי" שיפגע בה קשות בהמשך. אולי לא הייתי נסחפת ומתייחסת לכל הסאגה הזאת כטרגדיה יוונית, אבל שבירת הברית מצידה של ענבר אך ורק על מנת להציל את מעיין, עלולה להיות בעוכריה כאשר המושבעים והקהל יצביעו עבור השורד האחרון שלהם.



בל נשלה את עצמנו. ענבר לא החליטה להגן על מעיין בגלל שבן לילה היא התאהבה בה, כפי שהיא מנסה להציג בצדקנות האופיינית לה. היא פשוט חשבה שרוב המושבעים לא יצביעו עבור מעיין, רגע לפני שמישהו קוטף את הכתר, וענבר רק תרוויח מכך. מנגיסטו פעל לפי אותה אסטרטגיה, אך לפחות הוא לא הסתיר את מניעיו.