אחרי שפתחה עונה חזקה במיוחד עם טרילוגיית הילדים האבודים במרוקו, צופית גרנט לקחה על עצמה משימה שלא נופלת מקודמתה, ובפרק ששודר בשבוע שעבר היא נחלצה לעזרת זינאב, שנולדה בכפר בדרום לבנון וחוותה התעללות מצד אביה. בפרק שישודר היום (שני), גרנט ממשיכה את המסע עם זינאב מוסא שלא ראתה את אמה, פאוזיה, כבר 24 שנים, למרות שהן מתגוררות במרחק של 7 קילומטרים בלבד זו מזו, מהסיבה שגדרות, מחסומים וצבאות יצרו עם השנים, חייץ אלים, שהפריד ביניהן.



"אנא ממך, בואי, והביאי את אמא": "אבודים" מעבר לגבולות האויב

זינאב נולדה בכפר כילא בדרום לבנון ואולצה להתחתן עם גבר עשיר ונכה, המבוגר ממנה בשנים רבות. זינאב ברחה וחצתה את גדר הגבול ונמלטה אל שטח ישראל. זה קרה בתקופה שבה לא מעטים מאזרחי דרום לבנון השתלבו בצבא דרום לבנון ושיתפו פעולה עם צה''ל, תקופה שבה עברו לבנונים בקלות יחסית את הגבול אל עבר ערי ישראל.



"אנא ממך, בבקשה, בואי, והביאי איתך את אמא"


זינאב הייתה משוכנעת שתוכל לחזור מאוחר יותר לביתה ולאמה, אהובתה, אלא שאז נסוג צה''ל מדרום לבנון וצבא החיזבאללה הזדרז להשתלט על הכפרים ולהשליט בהם משטר דכאוני. הסיפורים שזינאב שמעה על לבנוניים שניסו לחזור מישראל לביתם בכפר כללו דיווחים על התעללות אכזרית במיוחד מצד פעילי חיזבאללה.



"אנא ממך, בבקשה, בואי, הביאי איתך את אמא וכל מי שרוצה לבוא. תראי, תראי את איסטנבול, היא יפה מאוד, אחותי. תראי את הים. זה המסגד. בואו לפגוש אותי, לב שלי, התגעגעתי אליכם מאוד", אומרת זינאב במסר שצילמה לאחותה מטורקיה, אליה הגיעה במסגרת המסע, בפרק שישודר הערב. "אל תחששו בכלל, אין שום דבר מפחיד. אני לא מתכננת שום דבר, חביבתי, חוץ מלראות אתכן ולראות את אמא היקרה".



סבך הזהויות הלבנוני-ישראלי


האתגר של "אבודים" בדרך אל אמה של זינאב בלבנון - שהפך למשימה רבת סיכונים הוביל, בסופו של דבר, לקרב מוחות מול פעילי חיזבאללה בדרום לבנון שפעלו בכל דרך כדי לסכל את המפגש שביקשה צופית ומערכת "אבודים" לייצר בין האם ובתה, והיו רגעים בהם זה היה נראה כאילו זה נגמר באסון. הפרק מאפשר להציץ אל סבך הזהות של ישראלים רבים שחיים בתוכנו, לבנונים נוצרים או מוסלמים שהפכו לישראלים (חלקם אף התגיירו). הם משלמים מחיר כבד נוכח חוסר קבלתם לחברה הישראלית, למרות יהדותם, וחרף העבודה שרבים מהם נלחמו, כתף אל כתף, לצד לוחמי צה"ל.



"אבודים" עם צופית גרנט, הערב (שני) בשעה 21:00, רשת 13