קים דוטקום הוא האקר גרמני שהעניק לעולם את תוכנת שיתוף הקבצים Megaupload. כבר חמש שנים הוא נאבק בחצי ניו זילנד, שמתעקשת להסגיר אותו לאמריקה. כל מי שמעולם לא הוריד מהרשת סרט או שיר או תוכנה באופן פיראטי, שירים את ידו. תורידו את היד, שקרנים. אין אחד בעולם שהקפיד כל חייו לשלם ולא להוריד באופן בלתי חוקי תוכנה שמתגוללת על הארץ כחול אשר על פני הרשת.



קים דוטקום (נולד כקים שמיץ ושינה את שמו באופן רשמי לקים דוטקום) היה בין הראשונים שאפשרו לכם לבצע את העבירה על החוק. הוא בן 43, יליד גרמניה, האקר מחשבים עוד מנערותו, הסתבך בעקבות כך עם החוק ולאחר שנידון לשנתיים מאסר על תנאי החליט לעזוב את מולדתו. הוא היגר להונג קונג, שם פיתח את תוכנת שיתוף הקבצים שהפכה אותו למולטי מיליונר ואתכם לעבריינים: Megaupload. מהונג קונג המשיך דוטקום הענק (עב בשר בגובה 2 מ') לניו זילנד, התחתן, הקים משפחה, התמקם באחת האחוזות המפוארות בארץ, חי באופן ראוותני - מסיבות, יאכטות, מסוקים - עד שדווקא מאמריקה הגיעה בקשת הסגרה ועצרה את החגיגה הגדולה.



בעלי זכויות היוצרים של מוזיקה ובעיקר סרטים הם הלובי החזק ביותר בהוליווד. תורמים משמעותיים למסע בחירות של כל נשיא. איומים מפורשים מפיהם לסגירת הברז דרבנו את הנשיא דאז, ברק אובמה, להרפות קצת מעיסוקיו החשובים פחות, כמו רפורמת הבריאות למשל, ולהפעיל את משרד המשפטים האמריקאי מול ניו זילנד בענייני זכויות יוצרים.



ארצות הברית תבעה את הסגרתו של דוטקום, כשהיה ברור כי הוא צפוי לעשרות שנות מאסר. הניו־זילנדים התנהגו כבובות אמריקאיות לכל דבר, פשטו עם כוחות קומנדו על האחוזה, שם ישנו דוטקום, רעייתו והילדים, ועצרו את אב המשפחה. מאז, במשך חמש שנים, מנהל דוטקום מאבק נגד הסגרתו לארצות הברית. נישואיו התפרקו, והאתר המפורסם שלו נסגר.





במהלך משפטו נחשפו לציבור הניו־זילנדי פרטים קשים שמראים עד כמה השירותים החשאיים של מדינתם צייתו לאמריקאים. הם מילאו כל בקשה, כולל האזנות בלתי חוקיות לדוטקום ולתושבים ואזרחים אחרים.



יש היתממות גדולה כמובן בטענה של דוטקום שבתוכנה שלו יש הערה שאין להשתמש בה באופן שפוגע בזכויות יוצרים של אחרים, ושהיא בסך הכל משמשת "צינור טיפש" להעברת מידע. למעשה התוכנה שימשה כמעט רק להעברת נתונים באופן שפוגע בזכויות יוצרים של אחרים. אפשר להאשים אותה בהאשמות נוספות, טיפשות בוודאי שלא הייתה בה.



ההתגייסות השלטונית להפלת דוטקום, עד דרגת ראש הממשלה, עוררה זעם מצד אזרחים רבים בניו זילנד והפכה את הבחירות הבאות במדינה השלווה בדרך כלל לאירוע פרוע, המזכיר מערכת בחירות, נגיד, בארץ כלשהי במזרח התיכון.



למרות אורכו המרתיע בתחילה, "קים דוטקום: נתפס ברשת" מחזיק את הצופה היטב במשך 107 דקותיו. הנגיעה האישית של כל אחד ואחת מאיתנו לנושא ההורדות ברשת וכמובן דמותו המרתקת של דוטקום - נפחו העצום, גובהו, אורח חייו המוחצן, גאוניותו כאיש מחשבים ואיש שיווק. וגם סיפור התנהגותם המעצבן של ניו זילנד הקטנה ושל הבוס הגדול מאמריקה תורם את חלקו. לאמריקה נמשיך לסגוד לעד: הם הרי המציאו את הבלאק פריידיי. עם ניו זילנד יש בעיה: לפתע היא מצטיירת קסומה פחות משהורגלנו לראות אותה.



"קים דוטקום: נתפס ברשת", 8.12, יס דוקו, יס VOD