אז מה היה לנו אתמול בגמר אקס פקטור? איך אפשר לסכם גמר כל כך לא מלהיב, לא מרשים ולא מרגש, שנראה כמו העתק הדבק ממסיבת הסיום בתיכון שלי שנערכה אי שם בניינטיז, כשפירוטכניקה היתה האקססוריז הכי נחשק שהציעו חברות ההפקה. נראה כי קיצוץ בתקציבי הפריים טיים לאור פיצול הערוצים לשבעה ימים בשבוע, מראים את אותותיהם וזכיינית רשת תאלץ לשקול מחדש את המשך הפורמט שמיצה את עצמו בשלב כה מוקדם.



תוסיפו לזה את האאוטפיט ההזוי והמחוויר שלבשה בר רפאלי העונה, מין שמלת קצפת נוראית לא ברורה, לא מחמיאה, ובטח שלא הולמת את מעמד הגמר ולא אף מעמד בכלל. אומנם מדובר בבר רפאלי וגם אם היא תלבש ג'ינס וטי שירט היא תהיה האישה הכי יפה שנצפתה על המסך הישראלי שלנו, אבל מסתבר שזה לא מספיק, כי נדרשים כריזמה וכישורי במה שהם מעבר ליופי וחן. הודות לרגע ההכרזה ורגע לפני שנפרדנו סופסוף מהעונה המעיקה הזאת, המנחה והטופ מודל הצילה את כבודה האבוד מהמפגע האופנתי כשהחליפה לשמלת מיני קצרצרה שחורה ומנצנצת, שמכבדת את המעמד של מנחת הגמר, והותירה טעם של עוד, אחרי שכבר אבדה תקוותנו.



סוף טוב לעונה מעיקה. צילום: אבשלום ששוני
סוף טוב לעונה מעיקה. צילום: אבשלום ששוני



היריבות מבליטה את חסרונותיה הרבים של אקס פקטור



לא ברור אם הוחלט מראש על החלפה של שני אאוטפיטים שונים כמו כלה ביום חתונתה, או שמא ההערות שקיבלה בלייב מחברותיה הטלפוניות גרמו לה להרים את אחורי הקלעים על הרגליים בחיפושים אחר אאוטפיט חדש. לעומתה שירי מימון הייתה לגמרי בשיאה, היא לא יכלה להיות יותר יפה ומהפנטת. נראה כי התחרות האמיתית שהתרחשה אתמול בערב לא הייתה בין המתמודדים ויכולתיהם הווקאליות והפרפורמיות, וגם לא בין השופטים ומעריציהם, אלא בין המנחה היפהפיה והשופטת המוכשרת. בעוד עונה שלמה, רפאלי העפילה על מימון, בחיוך הכובש ובצ'ארם הבלתי מתפשר, בערב הגמר הגיעה תפנית בעלילה וכוכבת הברודווי לקחה אותו בענק. זה הריגוש היחיד שלקחתי מהעונה הזאת, המהפך.



העונה החלה בקול תרועה רמה והסתיימה בקול ענות חלושה. חוץ מהריונות, לוקים כובשים של בר רפאלי, שיער מאפיר של משה פרץ ועוינות מבויימת בין עברי לידר לסאבלימנאל, זכינו לעונה משמימה עד אימה, בה אף אחד מהמתמודדים לא הצליח לרגש אותנו, וחווית הצפייה הרגישה מתוסרטת, לא אותנטית ומקובעת בסטנדרטים של פורמט שמיצה את עצמו. לאקס פקטור כבר אין אין האקס פקטור הנדרש, התחרות עם האלטרנטיבה מנגד "הכוכב הבא לארוויזיון" שמצליחה להעפיל בנתוני הרייטינג ובניסיונותיו לחדש ולרגש מבליטה עוד יותר את החסרונות הרבים של אקס פקטור.



בר רפאלי החווירה, ושירי מימון זהרה. צילום: אבשלום ששוני
בר רפאלי החווירה, ושירי מימון זהרה. צילום: אבשלום ששוני



שלל תוכניות הריאליטי המאיסו עצמן עלינו



הגמר נפתח בביצוע של כל הפיינליסטים ל ל"Unstoppable" של סיה, והמשיך בדואטים של המתמודדים עם שופט שהוא לא מנטור שלהם. לצד שלל שבחים והשתפכות דביקה ובלתי נגמרת מצד השופטים האחרים שתיכף יגיע גם תורם. הפזמון החוזר במהלך העונה של הטקסטים הקבועים מצד השופטים כבר תקועים לי עמוק בגרון, גם אני יכולה בין רגע להפוך למומחית ולשבת בכיסא השופטים. תסריט הזכייה של עדן אלינה במקום הראשון היה ידוע מראש, גם רגע ההכרזה היה מצועצע לא מרגש, והרגיש כמו תאונת מסך קשה.



מחווית הצפייה האישית שלי, פיצול הערוצים מאפיק 22 לשני ערוצים מתחרים של הזכייניות רשת וקשת, גרם לתופעה בה קשה להתחייב לתוכנית אחת, אף אחד מהצופים לא רואה תוכנית מתחילתה ועד סופה, והזיפזופ בין הערוצים לאלטרנטיבות שונות הופך את זה ללא מרגש, לא מחייב ובטח שלא מרתק את הצופים בבית. שלל תוכניות הריאלטי המוזיקליות מיצו והמאיסו את עצמן עלינו, שחררו ותנו לנו טלוויזיה טובה במהרה עוד קצת מאילנה דיין, אפילו מנחם הורביץ יותר מנחם, עד כמה אפשר לזלזל באינטליגנציה של הצופים. או שמא הפריים טיים הפך להיות מכוון יעד תכנים לבני נוער וצעירים והקהל המבוגר נאלץ לפנות לאפיקים כמו נשיונל גיאוגרפיק. תודה שנגמר