עינת אדמוני בניו יורק, גיל אלעד בבורדו, גל בן משה בברלין, ראם הרץ בבלגרד, מני וקנין בניו ג'רסי, יוסי חדד בבוקרשט, חיה מולכו בווינה והצמד שרית פקר ואיתמר סרולוביץ' בלונדון - להלן תשעה שפים ישראלים, שעושים חיל בחו"ל וסיפור הצלחתם הקולינרי נפרש מדי רביעי ב"אנחנו על המפית": תוכניתו הטעימה של השף ברק יחזקאלי, המשודרת בכאן 11.



יחזקאלי הוא ג'ינג'י מזוקן, שממרומי 1.92 המטרים שלו עוטף בחום ובאהבה את עמיתיו למקצוע, שאת מטבחיהם יצא לתור בארצות הגויים, ומצליח להיכנס לנשמותיהם בדרכו הבלתי אמצעית, אגב טעימות סקרניות מתבשיליהם ובחינה מה עושה להם ההצלחה. ספוילר? לא חשוב כמה יצליחו מעבר לים, מעל לכל מרחף הגעגוע למולדתם האחת, שמתבטא במאכלים מעשי ידיהם.


"אנחנו על המפית", ברק יחזקאלי. צילום מסך
"אנחנו על המפית", ברק יחזקאלי. צילום מסך


"הם מביאים משהו מרענן ואוורירי. אולי גם את השמש הישראלית, במקומות שבהם הבישול התבסס על מאכלי תפוחי אדמה־כרוב־בשר מחממי גוף", סבור יחזקאלי, שמראה לנו איך בשורת החומוס־פלאפל־טחינה ומאכלים אחרים מישראל, גם אם לא הומצאו כאן, הפכה ללהיט אצל הסועדים בחו"ל, שם השפים שלנו מגלים תיאבון בריא. הם פותחים מסעדות בשרשרת, מקבלים תוכניות טלוויזיה ומוציאים ספרי בישול, כשהם מלווים במחמאות מפרגנות ממומחי אוכל מקומיים.

בסדרה שמונה פרקים בעלי מתכונת אחידה. "בהתחלה רואים אותי נפגש בארוחת הצוות עם עובדי המסעדה, שדרכם אני מכיר את השף הישראלי שלהם", מספר יחזקאלי.



"מהארוחה אנחנו עוברים לסיר הלחץ של המטבח. כן, ממש כך. תמיד חללים קטנים. חם מאוד, לא משנה כמה מיזוג ישימו, כי צפוף והתנורים פועלים ויש לחץ להוציא את המנות לסועדים. מחוץ למסעדה אני יוצא עם השפים למפגשים עם חבריהם, ואנחנו הולכים יחד לשווקים כדי להביא משם, ולא רק משם, את המוצרים למטבח".

מדוע ישנת אצל השפים על הספה בסלון? להפקה של תאגיד השידור לא היה כסף לבתי מלון?
"זה לא עניין של כסף, אלא אפשרות להתקרב אליהם יותר ולהתחבר איתם. כשהתלוויתי כמה ימים לכל אחד מהשפים, יכולתי להיווכח שלא הכל זוהר. יוסי חדד, לדוגמה, בעבר שף מלון 'המלך דוד' בירושלים, הוא היום כוכב־על ברומניה. יש לו מסעדות מפוארות עם אוכל מעוצב, שבהן הוא מסתובב כמו מלך. ואז, כשאתה מגיע איתו אליו הביתה, בדירת שיכון צנועה שבה הוא מגדל את בתו היחידה, אתה שומע ממנו את סיפורו הקורע לב, כשהוא משוכנע שלו היה נשאר בישראל עם הרפואה המתקדמת שבה, אשתו לא הייתה נפטרת ממחלה".





יחזקאלי (46), חיפאי במקור, הוא בעל שורשים כורדיים־ליטאיים־בוכריים. "אבא שלי, שאיתו הייתי הולך לדוג, לימד אותי לטפל בדגים ולבשל אותם", הוא מפליג אל ילדותו בנווה שאנן. "ממנו למדתי לבשל לחבר'ה, אבל זה לא היה מרכז חיי. למדתי הנדסת מכונות בטכניון, אם כי לא הגשתי עבודת גמר. לא למדתי בישול. טיילתי בעולם ואיפה שלא הייתי, מצאתי את עצמי מתעסק באוכל".

יש סיכוי שתעבור עם כישוריך הגסטרונומיים לחו"ל, כמו גיבורי סדרתך?
"אני מעדיף לנהל את קרבות ההישרדות שלי בארץ. לא נדלק בי משהו שיעביר אותי לחו"ל. אני קשור למקום שלי כאן. זאת המציאות שאני אוהב".

"אנחנו על המפית", ימי רביעי, 21:00, כאן 11 ובדיגיטל; "ליד המפית", ימי שישי, 19:30, כאן 11 ובדיגיטל