ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה רובי ריבלין בירכו היום (שבת) על הסרת מגבלות תנאי השחרור של המרגל היהודי-אמריקאי, יונתן פולארד, ששוחרר מהכלא לפני כחמש שנים. זאת, לאחר שהדד ליין לחידושן עבר, ולא הוחלט אחרת. על פי ההערכות, ימריא בקרוב המרגל לשעבר לישראל יחד עם רעייתו. 

במשרד המשפטים האמריקאי הבהירו כי להערכתם "לא סביר שפולארד יפר שוב את החוק, ועל כן הוא רשאי לעבור לכל מקום שיבחר, כולל ישראל". עורכי דינו של פולארד מסרו כי פגו תנאי השחרור המגבילים שלו, והוא רשאי לעזוב את ניו יורק וארה"ב. 

"אני מברך על כך שהוסרו המגבלות מעל ג'ונתן פולארד", מסר נתניהו. "תודה לשגריר ישראל בארה"ב רון דרמר שניהל את המגעים באחריות וברגישות מול הממשל האמריקני. אני מצפה שג'ונתן פולארד יגיע בקרוב לישראל ומבקש לחזק אותו ואת אסתר, יחד עם כל אזרחי ישראל".

"לאורך כל השנים כאבנו את כאבו וחשנו אחריות ומחויבות להביא לשחרורו של ג'ונתן פולארד, וכעת ניתן לברך בפה מלא ״ברוך מתיר אסורים", מסר הנשיא ריבלין. "אחרי שנות מאסר ארוכות וקשות שלאחריהן שנים תחת מגבלות. אנו מחכים לו ולמשפחתו בבית, לחיים חדשים בבריאות ושלווה".

כזכור, פולארד הורשע בריגול לטובת ישראל ושוחרר בתנאים מגבילים מאוד, שכללו איסור יציאה מארצות הברית, מגבלות תנועה באיזור מגוריו בניו יורק, חיוב לענוד צמיד קרסול GPS אלקטרוני בכל עת ובנוסף, היה נתון לניטור ובדיקה בלתי מוגבלים של המחשבים שברשותו.

מוקדם יותר היום, מקורבו הרב פסח לרנר, סיפר לגל"צ על כוונתו של פולארד לעלות לישראל יחד עם אשתו: "הוא רוצה להגיע לארץ, אבל צריך לסדר את זה. אשתו מקבלת טיפול כימותרפי עבור הסרטן, אז הוא לא יכול לקחת את עצמו וללכת. זה יקח זמן. הוא היה צריך לסדר את זה מוקדם יותר, אבל אי אפשר לסדר משהו, אם לא ידוע דבר בעניין".

המגבלות האלו לא מוסרות אוטומטית, צריך שמשרד המשפטים יעשה משהו? זה תלוי בכם?
"לא היה כלל צורך במגבלות, אך יש שני קריטריונים: איך הוא התנהג במשך השנים, והוא התנהג מצוין בכלא ומחוץ לו, והדבר השני האם ישנה אפשרות שהוא יהיה ירגל עוד פעם. לפני חמש שנים הוא אמר שזה לא יקרה. בדרך כלל אם מישהו יוצא מהכלא לאחר המשפט, אומרים לו אחרי שבוע שבועיים מה השינויים".

אתם בקשר עם גורם רשמי בישראל?
"אינני מוכן לדבר על הכל".