"עצוב שהדור הצעיר היום יודע כל כך מעט על ה"סיפור ההרואי" של יציאת יהדות ברית המועצות", כך אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטקס מיוחד שנערך ביום ב' בטרקלין שאגאל בכנסת.



באירוע לציון 25 שנים מאז "פתיחת השערים" בברית המועצות לשעבר השתתפו כ-350 איש, רבים מהם מסורבי עלייה.  באירוע נאמו אסירי ציון לשעבר, לרבות יו"ר הסוכנות היהודית לישראל נתן שרנסקי ואדלשטיין, כמו גם זר הקליטה זאב אלקין ויו"ר ועדת ההיגוי הבינלאומית של לימוד FSU, מת'יו ברונפמן.
"אני רואה חשיבות רבה בציון המאבק למען העלייה למדינת ישראל," אמר אדלשטיין, תוך שהוא מוקיר את גיבורי תנועת היהדות הסובייטית.  "לדור הצעיר אין בכלל מושג מה היה מעבר למסך הברזל ומה התרחש שם ולכן אירוע כזה הוא מחויב המציאות."
 

אדלשטיין, אשר הגדיר זאת כאירוע עצוב ושמח כאחד, סיפר שבשנים האחרונות, מסורבי עלייה רבים נפגשו בהלוויות של חבריהם מתקופת המאבק של היהדות הסובייטית לפני שלושה עשורים ואמר שחשוב למצוא דרך לשמר את הזיכרון שלהם.
 
"צריך לחשוב ביחד איך משמרים את התקופה ההרואית והמכוננת הזו," הוא אמר.  "מה עוד יש לעשות כל עוד לא יהיה מאוחר מידי?"  אלקין, שסיפר כי הוא עלה לארץ מברית המועצות לשעבר לפני 25 שנה, הודה לגיבורים היהודים שסיכנו את חייהם וחלקם ישבו בכלא על מנת לאפשר ליותר ממיליון בני עמם לעבור למדינה היהודית "ולשנות את פניה של מדינת ישראל."
 
"אני נחתתי בישראל בלילה בו הגיעו 11 או 12 מטוסים ובהם 4,000 עולים," אמר אלקין. "אני מקווה כי, כשר לקליטת העלייה, אוכל לחוות עוד לילה שכזה". השר הציע שהממשלה תפעל בדרך כלשהי, כגון הקמת מוזיאון, להנצחת המאבק של היהדות הסובייטית.
  
"יולי (אדלשטיין) שאל איך אנו משמרים את הזיכרונות ומעבירים אותם לדור הצעיר," אמר אלקין.  "עליי לומר שעד כה, לא ממש הצטיינו בזה... הגיע הזמן שהנושא ייכלל בתוכנית הלימודים ושנעשה משהו רציני כדי לספר את הסיפור, אולי באמצעות מוזיאון ייעוד.  אין ספק שהגיע הזמן לעשות משהו."
אלקין התחייב כי, במהלך כהונתו כשר לקליטת עלייה, ימצא דרך "להנציח ולשמר את הסיפור עבור הדורות הבאים."
 
יו"ר הסוכנות היהודית לישראל, נתן שרנסקי, אשר ישב בכלא הסובייטי במשך תשע שנים על הנהגת תנועה של מסורבי עלייה, אמר שהוא שמח לראות בקהל כל כך הרבה מ"חבריו לנשק".
 
"בסוכנות היהודית אנחנו עוסקים יום יום באיך לעניין את הצעירים ברחבי העולם בזהות היהודית שלהם," אמר שרנסקי.  "כפי שאמרו הדוברים האחרים, חבל שהדור הצעיר אינו מכיר את הסיפורים של מסורבי העלייה ואסירי הציון."
 
שרנסקי הודה לארגון לימוד FSU על פועלו בישראל ובחו"ל לשימור הזהות היהודית של יהודים דוברי רוסית.  לציון האירוע, לימוד FSU והג'רוזלם פוסט הציגו בכנסת 50 תמונות היסטוריות מהאקסודוס של יהודי ברית המועצות.
 
ברונפמן, שלאביו, אדגר ברונפמן ז"ל, היה תפקיד מרכזי במאבק עבור היהדות הסובייטית כאשר כיהן כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, אמר ש"כבוד" עבורו לדבר בכנסת אחרי "שלושת הגיבורים האלה."
 
"כולנו עומדים על כתפיכם," אמר ברונפמן לאסירי הציון ומסורבי העלייה לשעבר.  "אנו מתבססים על העבודה שעשיתם ועל ההרואיות שהפגנתם במהלך הקריירה שלכם.  היותי כאן אתכם, יו"ר הכנסת, ראש הסוכנות היהודית לישראל והשר לקליטת העלייה, היא עדות אמיתית לכל מי שנלחם עבור יהדות ברית המועצות והוכחה כי תנועת היהדות בברית המועצות שינתה, לא רק את פניה של מדינת ישראל, אלא של העם היהודי כולו."
 
ברונפמן, שהורי הוריו היגרו ממולדובה לקנדה, אמר ש"הישיבה על ברכי אביו" כאשר הוא ואחרים נלחמו עבור יהדות ברית המועצות לימדה אותו שיעור חשוב שממשיך להדהד אצלו ולכן קיבל לפני עשור את ההצעה של מייסד לימוד FSU, חיים צ'סלר, להיות מעורב בארגון.
 
צ'סלר, אשר ארגן את האירוע, נטל חלק ב"הנצחת המאבק ההרואי של אסירי ציון", דיון מרתק בפאנל אשר כלל את אפרים חולמיאנסקי, מנהיג התנועה הלאומית היהודית של ברית המועצות, ואת מסורבי העלייה הבולטים, רבי יוסף מנדלביץ' וסילווה זלמנסון, ממתכנני חטיפת המטוס על ידי יהודים סובייטיים בשנת 1970 – הידוע כמשפט לנינגרד הראשון.
 
זלמנסון סיפרה לג'רוזלם פוסט שבתה, ענת קוזנצוב-זלמנסון, מפיקה סרט על האופן שבו היא ובעלה, יחד עם מנדלביץ' ואחרים, ביצעו את מה שהיום מכונה מבצע החתונה שנכשל.  כולם נעצרו וקיבלו עונשים כבדים, אך מאוחר יותר שוחררו על ידי הרשויות הסובייטיות במסגרת  הסכמי החלפת אסירים.
בסיום האירוע, צפה הקהל ב-50 התמונות ההיסטוריות של המאבק של יהודי ברית המועצות שנאספו על ידי האוצר, אשר וייל.
 
 התערוכה כוללת תמונה של שרנסקי ואשתו אביטל במפגש עם נשיא ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, לאחר שחרורו מהכלא בפברואר 1986.  שרנסקי, 67, הוא אסיר הציון המפורסם ביותר והאסיר הפוליטי הראשון ששוחרר על ידי גורבצ'וב.
 
הוא סיפר איך שכן שלו בירושלים, עולה חדש מניו יורק, אמר לו פעם שהעם היהודי אף פעם לא היה מאוחד כמו במאבק שלהם עבור יהודי ברית המועצות כאשר הוא היה בכלא.
 
"אז אתה רוצה שאני אחזור לכלא?" אמר שרנסקי. בנימה יותר רצינית, הוא אמר ש"חייבים למצוא את הדרך להלהיב את היהודים בתפוצות ולאחד אותם באותה צורה שהייתה בתקופתנו מאחורי מסך הברזל".