במשכן הכנסת הוגשו הרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת ה־24. הרשימות הוגשו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, לסגניו ולמנכ"לית הוועדה עו"ד אורלי עדס.

הצגת הרשימות נעשתה לפי התור אליו נרשמו נציגי המפלגות באוהל בכניסה לכנסת. כל משלחת התייצבה בפני השופט והגישה את הרשימה. השופט, מצדו, שאל איזה אותיות המפלגה מבקשת, במידה ואין להם אות מובטחת, מבין 9 אותיות פניות.

יש עתיד בראשות יאיר לפיד הגישה את רשימתה לכנסת, כשבצמרת המפלגה תעמוד שנייה, האלופה במיל' אורנה ברביבאי, ואחריה יעמדו מאיר כהן, קארין אלהרר, מירב כהן ויואל רזבוזוב. הרכש החדש של המפלגה, מרב בן ארי, הוצבה במקום התשיעי. המפלגה נרשמה ראשונה, כדי להבטיח לעצמה את האותיות "פה" אתם היא רצה מאז 2012. היא ביקשו להיות ראשונים מחשש שמפלגת כחול לבן תדרוש לעצמה את האותיות. ח"כ ברביבאי, נציגת יש עתיד שהגישה את הרשימה, אמרה לאחר מכן כי "יש עתיד היא המפלגה היציבה ביותר שעמדה בכל התחייבויות שנתנה לציבור. הנבחרת המצוינת שלנו מייצגת מגוון רחב מהאוכלוסייה בישראל".

רשימת יש עתיד לכנסת ה-24 (צילום: באדיבות יש עתיד)
רשימת יש עתיד לכנסת ה-24 (צילום: באדיבות יש עתיד)

השופט עוזי פוגלמן, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24, השיב לדרברי ברביאי ורזבוזוב, ואמר כי "אנו מאוד מקווים שאתם תהיו אקורד פתיחה למערכת בחירות טובה מתוקנת שקטה רגועה ובריאה תוך שמירה מלאה גם על בריאות הציבור גם על טוהר הבחירות".

כמו כן, מפלגת ימינה הגישה גם היא את רשימתה. ח"כ מתן כהנא ביקש את האות י'. בראשות המפלגה יעמוד נפתלי בנט, ואחריו יוצבו איילת שקד, אלון דוידי, מתן כהנא ועמיחי שיקלי. כזכור, אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, הצטרף למפלגה בשבוע שעבר. שיקלי הוא איש חינוך, מייסד מכינת "תבור" וראש המדרשה למנהיגות ציונית בגליל.

השלישית שהגישה את רשימתה היא מפלגת חוסן לישראל-כחול לבן. ח"כ פנינה תמנו-שטה ביקשה בשם המפלגה את האותיות "כן" לפתק. רשימת המפלגה תורכב מבני גנץ, פנינה תמנו-שטה, חילי טרופר, מיכאל ביטון, אורית פרקש הכהן ואלון שוסטר.על פתק ההצבעה של המפלגה יהיה כתוב כחול לבן בראשות בני גנץ. 

אחריה הגישו בקשה לאותיות הללו גם המפלגה הדמוקרטית וגם מפלגת רפא - רק בריאות אך סביר כי מי שביקש ראשון את האותיות יקבל. בכל אופן, תשובה סופית תינתן רק מחר בערב. 

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בהמשך להגשת הרשימה כי "כחול לבן צועדת מאוחדת וחזקה, ברשימה של נבחרי ציבור ישרים, מסורים ונחושים. 
אחרי הבחירות נוודא שתקום כאן ממשלה שתורכב מאנשים ישרים שישקמו את הכלכלה ואת החברה מנזקי הקורונה וביבי".

מופיד מרעי, בן העדה הדרוזית שהוצב במקום התשיעי ברשימה הוא אחיו של אל"מ נביה מרעי שנפל בקרב בעזה בשנת 1996. מתגורר בחורפיש, והוא דמות מאוד מכובדת בעדה הדרוזית. אלהאם חאזן, שהוצבה במקום ה-11 היא אשת העסקים הערביה שהגישה את התמודדותה לתפקיד נשיאת המדינה לפני מספר חודשים.

רשימת כחול לבן לכנסת ה-24 (צילום: באדיבות כחול לבן)
רשימת כחול לבן לכנסת ה-24 (צילום: באדיבות כחול לבן)

מפלגת ישראל ביתנו הגישה את הרשימה לכנסת ה-24 באמצעות יו״ר הסיעה ח״כ עודד פורר, מנכ״לית המפלגה ומנהל הסיעה בכנסת. אביגדור ליברמן, יו"ר המפלגה, הציג אתמול את רשימת המפלגה לכנסת שתורכב ממנו, עודד פורר, יבגני סובה, אלי אבידר, ח״כ יוליה מלינובסקי, חמד עמאר, אלכסנדר קושניר ופרופ' יוסי שיין. 

עודד פורר אמר לאחר הגשת רשימה כי "לא צריך לעשות סטופ לחרדים אלא למפלגות החרדיות. צריך שכל ילד ילמד מתמטקיה אנגלית מדעים ומחשב. צריך שכל אזרח יעשה או שרות צבאי או שרות לאומי".

ישראל ביתנו בעת הגשת הרשימה לכנסת (צילום: דוברות ישראל ביתנו)
ישראל ביתנו בעת הגשת הרשימה לכנסת (צילום: דוברות ישראל ביתנו)

גם מפלגת תקווה חדשה הגישה את רשימתה. מטעמה, הגיעו חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, חה"כ יועז הנדל ועופר ברקוביץ' הביאו לוועדת הבחירות המרכזית את הרשימה, וביקשו את האות ת'.

במקום הראשון ניצב גדעון סער, אחריו יפעת שאשא ביטון. במקום השלישי ניצב זאב אלקין וברביעי ד"ר יועז הנדל, שרן השכל במקום החמישי ובני בגין במקום השישי. ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי במקום השביעי, וצבי האוזר במקום השמיני. במקום התשיעי מיכל שיר, הילה שי וזאן במקום העשירי. במקום ה-11 דני דיין, מישל בוסקילה במקום ה-12, עופר ברקוביץ' במקום ה-13 ואבי גנון במקום ה-14. מיכל דיאמנט, נכדתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר במקום ה-15.

יו"ר תקווה חדשה ומועמדה לראשות הממשלה גדעון סער: "אני גאה ונרגש הערב עם הגשת רשימת "תקווה חדשה", רשימה לאומית מאוחדת שמשתקפות בה הפנים המגוונות של ישראל. זהו הפסיפס של החברה הישראלית, מגדרי, גיאוגרפי, גילאי, תרבותי וחברתי. כפי שחיברנו את רשימת 'תקווה חדשה' על מועמדיה המצוינים כך נחבר את ישראל ונוביל אותה לעתיד של יציבות ואחדות".

דני יתום פרש, לריסה טרימבובלר מצטרפת

על רקע הגשת הרשימות, יו"ר מפלגת ותיקי ישראל, דני יתום, הודיע על פרישתו מהתמודדות בבחירות, וקרא "לכל מחנה גוש השמאל לחבור תחת מנהיגותו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד".

טרם ברור האם מפלגת העבודה, בראשות מרב מיכאלי, תתחבר עם מפלגה נוספת בגוש המרכז-שמאל. בכל אופן, רשימתה, כפי שנבחרה בפריימריז מורכבת ממיכאלי, עמר בר-לב, אמילי מואטי, גלעד קריב, אפרת רייטן ורם שפע.

המפלגה הדמוקרטית, בראשות ברק כהן, שהוקמה בעקבות מחאת בלפור, הגישה את רשימתה לבחירות גם כן. בנוסף לאותיות "כן" ככתוב מעלה, המפלגה ביקשה גם את האותיות "רק", ונציגתה חנאן אלסענא סיפרה לשופט פוגלמן כי התפקדו כ-6,000 אנשים למפלגתם.

מי שעוד הגישה את רשימתה ולרוץ לכנסת היא מפלגת "צדק לשחרור יגאל עמיר" בראשות לריסה טרימבובלר, אשתו של רוצח ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין, וביקשה את האותיות "קץ". אמו של הרוצח עמיר, גאולה, הוצבה במקום השישי. השופט אמר כי יתקיים דיון לגבי השם שאותו מבקשת המפלגה לרשום על הפתק, "רפורמרה בבתי המשפט ולשחרור יגאל עמיר".

בנוסף, מפלגת רפא - רק בריאות בראשותו של ד"ר אריה אבני, שידוע כמתנגד עקבי לחיסונים בכלל ולחיסון הקורונה בפרט, הגישה גם היא את רשימתה, וביקשה את האות "ר". אבני נשא דברים בעת הגשת רשימתו ואמר כי "כעת לנוכח המצב הקיים בארץ ישראל מצב שהוא כפיה והתנגדות לא הוגנת כלפי אזרחי ישראל. אני בא להלחם על הזכות לחיות חיים מאושרים ללא כפיה וללא סגרים. הקורונה היא וירוס קטן ומסכן. אל תפחדו מהנגיף".

רשימת הפועלים הדמוקרטית דע"ם הגישה גם היא את רשימתה לכנסת, המציעה תכנית סדורה שתתמודד שלשיטתה עם המצב הכלכלי, המדיני ועם משבר האקלים, ומכנים אותה "גרין ניו דיל ישראלי-פלסטיני".

גם מפלגת נשות אמבש הגישה את מועמדותה. נשות המפלגה הסבירו לשופט כי מטרתן לתקן את "סתימת הפיות בתקשורת", ויצאו נגד רביב דרוקר ואברי גלעד.

מפלגת עולם חדש שנרשמה גם היא, הציגה את חה"כ מש"ס לשעבר יאיר פרץ שהורשע בעבר בקבלת תואר אקדמי במרמה כמועמד במקום השני ברשימה.

אורנה ברביבאי ויואל רזבוזוב  (צילום: באדיבות יש עתיד)
אורנה ברביבאי ויואל רזבוזוב (צילום: באדיבות יש עתיד)

בגוש הימין, מסתמן כי מפלגות הבית היהודי בראשותה של חגית משה, יחד עם מפלגת הציונות הדתית בראשותו של בצלאל סמוטריץ', הגיעו להסכמה עקרונית על ריצה משותפת. בראש המפלגה צפוי לעמוד סמוטריץ', לאחריו משה, עו"ד שמחה רוטמן, דוידי בן ציון, אופיר סופר, וקותי תנעמי (סגן ראש עיריית גדרה).

ביממה האחרונה הקדימו נציגים של 13 רשימות להירשם בתור, באוהל שהכנסת הקימה בפתח המשכן, כדי להבטיח לעצמם אותיות ממאגר האותיות הפנויות.

מי שעוד נרשמו אתמול הם הישראלים בראשות רון חולדאי, כחול לבן,  הגוש התנ"כי, אני ואתה - מפלגת העם הישראלית, הכלכלית החדשה, תקווה חדשה, האיחוד הלאומי, ומפלגת עלה ירוק.

בתוך כך, מפלגת הפיראטים לא תגיש את רשימתה לכנסת ה-24 בשל סגירת נתב"ג.  יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן דחה את בקשתו של יו"ר המפלגה להגיש את רשימת המועמדים באמצעות האינטרנט בטענה כי יש לבצע זאת תוך הגעה פיזית של נציג ועם טפסים ספציפיים.

רשימת האותיות הפנויות העומדות לרשות רשימות חדשות המבקשות להתמודד בבחירות מצומצמת וכוללת רק את: ז, י, כ, נ, צ, ק, ר, ך, ן, ף, ץ​. שאר האותיות או צירוף שלהן תפוס בידי מפלגות ותיקות.