"גם אם תושג הסכמה בין מפלגות גוש השינוי על הקמת ממשלה, בכל מקרה לא ניתן יהיה להקים ממשלה כזאת לפני יום שלישי בחצות, כלומר, עד לאחר שהמנדט של נתניהו יפוג ויועבר אלינו. עד אז כל הדיבורים הם תיאורטיים" - כך אמר אתמול גורם בכיר בגוש השינוי למעריב.

במקביל, גורמים ביש עתיד, בעבודה ובמרצ חוששים עדיין מפני האפשרות שיו"ר כחול לבן, בני גנץ, ממשיך לפלרטט עם נתניהו אף על פי שחזר ביממה האחרונה כמה פעמים על כך ש"אין היתכנות" להצטרפות שלו לממשלה עם נתניהו.

במקביל חוששים בגוש מפני אפשרות שיו"ר ימינה נפתלי בנט יחליט בסופו של דבר על אופציה של ממשלת "ימין מלא" אם יקבל מנתניהו הצעה להיות ראשון ברוטציה, מהלך שעשוי להביא בעקבותיו גם את גדעון סער. 

מאידך, בליכוד נכנסים לישורת האחרונה בתחושת חוסר ודאות, כאשר מחד נמשכים המגעים עם הצוותים של ימינה ושל כחול לבן, אף על פי שלא נרשמה התקדמות באף אחד מהמסלולים. לדברי גורמים בימין, בעוד שבמו"מ בגוש השינוי דורש בנט את תיק המשפטים עבור איילת שקד, בשיחות עם הליכוד מדובר על תיק החוץ עבורה.

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

במקביל, נמשכים המגעים בין נציגי הליכוד לבין אנשי כחול לבן. הוויתור של נתניהו על תיק המשפטים עבור גנץ "הרגיע את האווירה", טוענים גורמים בליכוד.

בין היתר, שמעו נציגי הליכוד ממקורבי גנץ כי כדי שתיבנה מערכת אמון שתגרום לגנץ להאמין שהפעם הסכם הרוטציה יכובד ויקויים, על נתניהו להתחייב כי יתפטר מתפקיד ראש ממשלת המעבר מיד עם חתימת ההסכם ויו"ר כחול לבן ימונה לתפקיד ראש הממשלה הזמני.

רק לאחר מכן, כשההסכמים הקואליציוניים החדשים ייכנסו לתוקף, גנץ יושבע לראש הממשלה הראשון ברוטציה, בעוד נתניהו יושבע לרה"מ החליפי. “הזמן אוזל והולך", אומרים בדאגה בגוש תומכי נתניהו.

כך או כך, לדברי גורמים המעורבים בשיחות של צוותי המשא ומתן של ימינה, תקווה חדשה ויש עתיד, שהחלו אתמול בבוקר, המגעים הם אינטנסיביים, אך לדבריהם ישנה עדיין כברת דרך ארוכה עד להסכמים.

אחד התיקים שבמחלוקת הוא תיק הביטחון. בגוש ימינה -תקווה חדשה דורשים לתת את התיק לגדעון סער, בעוד שר הביטחון הנוכחי, בני גנץ, עומד בתוקף על קבלת התיק גם בממשלת שינוי, אם תוקם.

בכחול לבן הבהירו ביממה האחרונה שהם דורשים לקבל לידיהם גם את תיק המשפטים, שבו מחזיק כעת גנץ. גם במפלגת העבודה לוטשים עיניים לתיק המשפטים.

במפלגת העבודה העבירו לצוותי המשא ומתן את דרישתם לקבל לידיהם בעדיפות ראשונה את תיק המשפטים או את תיק האוצר ובעדיפות שנייה את תיק הפנים או החינוך. "העמדה שלנו היא ששבעת המנדטים שלנו לא שווים פחות משבעה מנדטים של כל מפלגה אחרת", אמרו בעבודה.

ואילו במפלגת השמאל מרצ העבירו ללפיד את דרישתם לשני תיקים בממשלה – תיק החינוך ותיק איכות הסביבה. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר אתמול כי מפלגתו מבקשת לקדם בקואליציה שתקום את חוק הפונדקאות ונישואים אזרחיים.

יו”ר תע”ל, ח”כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), התייחס אתמול למגעים שקיים השבוע עם לפיד ואמר כי אם יו”ר יש עתיד יקים ממשלה, הרשימה המשותפת תדרוש הסכם חתום שיענה על הצרכים של הציבור הערבי בתחומים כגון מאבק בפשיעה והכרה בכפרים הלא מוכרים.

יאיר לפיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לדבריו, "כל מרכיבי הרשימה המשותפת מסכימים שצריך להביא הישגים לציבור הערבי מצד אחד, ולבלום את סמוטריץ', בן גביר והאידיאולוגיה שצריך לסלק את הערבים מהצד שני".

בתוך כך אמורה הממשלה בישיבתה ביום ראשון לאשר את מינוי יתר השרים במשרדים החסרים או שנמצאים במילוי מקום, כפי שהתחייב נתניהו לבג”ץ. מדובר במשרדי התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים, ההשכלה הגבוהה ושוויון חברתי.