היועץ האסטרטגי ישראל בכר שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM, והתייחס לסקר המנדטים של "מעריב סופהשבוע" שפורסם. בכר ניתח את תוצאות הסקר, את משמעות המנדטים של גוש נתניהו וקבע: "הבחירות האלו הן בחירות בערבית, מה שיקרה במגזר הוא יותר חשוב מאשר כמות המנדטים של איילת שקד".

סקר מנדטים: האם שקד והנדל עוברים את אחוז החסימה, ומהי תמונת הגושים? 

מירי רגב: זה התנאי לצירוף שקד והנדל לממשלה הבאה בראשות נתניהו | האזינו

"לשיטתי, הבחירות האלה הן בחירות בערבית, לא בעברית. לדעתי, מה שיקרה במגזר הערבי, הרבה יותר חשוב מ-אם איילת שקד עם 4 – כן או לא", פתח היועץ האסטרטגי ומיד הוסיף: "4 מנדטים זה נחמד בהתחלה, זו משימה מאוד קשה להחזיק את זה לאורך כל הדרך. יהיה מאבק סמוי אלקטורלי בין כחול לבן לבין הרוח הציונית, ובואו נמתין קצת בסבלנות לראות לאן זה הולך. וגם בתוך הרוח הציונית, אני לא יודע מה ההחלטה הפנימית שלהם – כן נתניהו, לא נתניהו, אני לא בטוח שיש שם מקשה אחת בתוך העניין הזה".  

בהתייחסו לליכוד ובנימין נתניהו טען בכר כי "אני לא יודע אם יש לו כרגע 61 או לא, ואני לא חושב שמישהו כרגע יודע. למה? גם בסקרים הנוכחיים שכולנו רואים כרגע, אתם רואים מודל מנדטים שמשקלל בתוכו את כל המתלבטים. יש כרגע, נכון לפי הסקר של לזר, 13.7% מתלבטים, זה לא הרבה, אבל זה גם לא מעט, לכן כשאתה רואה מפלגה עם X זה לא אומר שכל המנדטים באמת שלה. יש שם מנדטים מאוד רכים שיכולים לנוע, שהיו בסקר בכלל כמתלבטים, אז דברים יזוזו, אז זה לא שיש לו 61 או אין לו 61 כרגע". 

לאחר מכן, הוא הסביר מדוע המגזר הערבי חשוב במיוחד בבחירות הקרובות: "מה שיכריע את הבחירות לשיטתי זה המגזר הערבי ונתוני האנשים שיבואו להצביע. אחוזי ההצבעה ישחקו משחק דרמטי. כל ה-61 כן, 61 לא, אנחנו מדברים על עוד 50 אלף מצביעים חדשים לימין, וזו בעצם המשימה הגדולה של הליכוד. אחוזי ההצבעה הם מה שיכריעו פה - וזה מתחבר לשני עולמות – אחד, המגזר הערבי, מה תהיה התוצאה שם מבחינת אחוזי ההצבעה, והאם רע"ם עוברת או לא. שתיים, האם באמת יבואו 50 או 70 אלף מצביעים חדשים מהימין שלא הצביעו פעם שעברה, והפעם הם יבואו להצביע". 

בנוסף, בכר ניסה להבהיר מדוע הירידה בסקרים בקרב "כחול לבן התקווה החדשה" לא אומרת דבר עד כה: "בניגוד לאמירה שאני שומע אותה קצת בחוץ, כביכול שהחיבור משרת רק צד אחד, אני לא מקבל את זה. אילולא החיבור של גנץ עם סער, גנץ היה צריך לנהל מאבק ביותר משלוש חזיתות, חזית אחת מול המפלגה של סער, חזית שנייה מול הרוח הציונית, חזית שלישית מול לפיד על הקולות וחזית רביעית גדולה מול ביבי. לולא החיבור הזה, לשיטתי, הוא גם היה יורד למספר חד ספרתי בסביבות ה-8-7 לאור כל הזירות האלה שהוא צריך להתמודד איתן. זה לא דבר קל, ולכן החיבור הזה מאפשר לו להיות במספר דו ספרתי יציב. נכון שהוא לא גבוה כרגע, אבל הוא יציב. הם צריכים כרגע לייצר את הקמפיין האמיתי שלהם להמשך הקמפיין. הם כרגע בזירת התמודדות אלקטורלית מול הרוח הציונית, מול לפיד שמתחזק". 

עם זאת, היועץ האסטרטגי הדגיש כי ליאיר לפיד אין ממשלה ממשית ללא הסתמכות על הרשימה המשותפת. "זו אמת מתמטית פשוטה. יש עוד אמת שכל הזמן מחביאים - אין ממשלה רחבה ללא הליכוד, לא קיים", אמר.

בנימין נתניהו ויאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו ויאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

על כך שמדובר במערכת חמישית בתוך שלוש וחצי שנים טען בכר כי "אני אישית מאמין שלא יהיו בחירות שישיות. אני חושב שהמערכת הפוליטית עייפה, שבעה, ותמצא את הדרך בשם מניעת הבחירות לשבת אחד עם השני". 

לסיום, הוא התייחס למגזר החרדי ונבחרי הציבור בו: "החרדים הם הגוש האלקטורלי הפוליטי הכי חשוב שינהל את המשחק, חד משמעית. הם יכולים לכפות על נתניהו רוטציה עם גנץ – ראשון או שני, או שהם יכולים להוות גשר גם לחיבורים מפתיעים אחרים, אני לא יודע מה יקרה עם לפיד פוסט בחירות, איזו החלטה אסטרטגית הוא יקבל. כשנבנתה אסטרטגיית הגוש לפני המון שנים, חלק מרכזי בבניית האסטרטגיה היה הבלוק החרדי. הוא יכול להמשיך לשחק כגשר או כמייצב ומשמר את הבלוק הימני. הם יכולים לשחק גם בבלוק והזה וגם כגשר, השאלה, מה הם יחליטו. אני מאמין שבראייה ארוכת טווח של תפיסת העולם שלהם, הם חייבים לשמר את הבלוק הימני לשיטתם, וזה מה שהם יעשו בסופו של יום, אבל הם יודעים להושיט יד".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103