לאורך כל שנות המדינה אנשי צבא לקחו חלק משמעותי במערכת הפוליטית. שניים מהאחרונים שהצטרפו למאבק על מקום בכנסת, שנמשך הרבה מעבר למה שתכננו, הם סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' יאיר גולן מהעבודה-מרצ-גשר ואלוף משנה מתן כהנא מימינה. בראיון לאילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM הם מדברים על נוכחות הפוליטיקה בצבא ועל נוכחות אנשי הצבא בפוליטיקה האזרחית. 

שניכם שונים בתפיסות העולם שלכם ושניכם יצאתם מאותה מערכת צבאית. זה מחלחל לצבא לדעתכם?
יאיר גולן: "ב-99 אחוז מהמקרים לא מחלחל".

איך יכול להיות?
יאיר גולן: "בצבא מה שנוח זה שיש משימה ברורה ונוכח המשימה אתה שם את דעותייך בצד, אני יכול להגיד לך שרוב המשרתים, פקודיי, חבריי, לא ידעתי מה דעותיהם הפוליטיות ולא חשפתי את דעותיי שלי מעולם, עשיתי משימות שחלקן שנויות במחלוקת, גם היום שאני מסתכל עליהם במבט לאחור אני אומר לעצמי שאולי זה היה מיותר, או לא צריך, אבל עדיין יש את ערוץ הפיקוד ואתה פשוט מכניע את רצונך ורעיונותייך האישיים, כל עוד זה בעולם הערכי הסביר והמקובל אתה יודע לעשות את זה".

"אחרי שחשפת את הדעות הפוליטיות, הפקודים שלך אמרו לך הפתעת? לא ידענו?
יאיר גולן: "גדי אייזנקוט היה בטוח שאני איש ימין, מעולם לא נתתי לדברים להפריע למערכת שיקוליי המקצועיים. אני חייב להגיד שכשאתה מפקד איו"ש למעלה משנתיים, הדבר הזה הוא מאוד קשה ויש לו במידה מסוימת השפעה. אתה כל הזמן מחכך את הפוליטי עם המקצועי". 

כהנא: "אני רוצה להצטרף לדברי שיאיר אמר, אין עיסוק בפוליטיקה בכלל בצבא, בשבועות האחרונים מתגייסים כל מיני פעילי נוער שלנו לצבא ואני בברכת הדרך שאני אומר להם אני אומר – 'הייתם מאוד מעורבים ופעילים אבל בצבא אפס עיסוק בפוליטיקה, זה קריטי שהצבא יהיה נקי מהדברים האלה'. אני מסכים עם יאיר זה פשוט לא משפיע".

זה לא נאיבי? 
כהנא: "צריך לעשות הבחנה בין פוליטיקה פנים-ארגונית לפוליטיקה הכללית, כאלוף משנה זה לא הגיע אליי. בתור אל"מ בחיל האויר, היה אפס עיסוק בפוליטיקה, פשוט אפס".

יאיר גולן: "אני כעסתי בזמנו על פקודת היום של עופר וינטר, 'אנשים יוצאים להילחם את מלחמות ה'' (במהלך מבצע 'צוק איתן'), כי זה מיד לוקח את החיל הדרוזי, הבדואי והחילוני ושם אותם במקום לא נעים, לא נוח, שהם נתונים לשפה שהם לא מדברים או מבינים אותה. אמרתי לו גם בזמנו שלדעתי זו שגיאה חמורה".

איך הרגשתם במעבר בין הצבא לפוליטיקה?
יאיר גולן: "קודם כל צוברים ניסיון. אתה לא יכול לצבור ניסיון בלי להתנסות, קודם כל נכנסים, מתחככים, חוטפים ומחטיפים ולאט לאט צוברים ניסיון. ואיך אומרים? אם ירצה ה' גם נלמד את זה כמו שצריך".

מתן: "אני מתחיל עכשיו מלמטה בפוליטיקה, אנחנו רואים במיוחד בכחול לבן את שלושת הגנרלים, בטח השניים החדשים שאומץ הלב הצבאי שלהם ,שאני מעריך מאוד ויכול רק להלל ולשבח, לא מאפיין בשום דבר את הדרך הפוליטית שלהם. רואים את זה בדרך שלהם ובבריחה שלהם כל פעם שהם צריכים להתעמת עם דברים. כמו למשל בשבוע שעבר בכנסת כשנפתלי בנט עלה לדבר הם חמקו באלגנטיות מפחד לשמוע. אומץ לב צבאי לא אומר כלום על הדרך הפוליטית בהמשך".

יאיר גולן: "ימין או שמאל, תבחרו. ימין או שמאל תבחרו, או סיפוח או התנתקות".

גנרלים רגילים שמתיישרים לפי פקודות שלה, בפוליטיקה זה שונה. איך מתמודדים?
יאיר גולן: "זה מאוד משפיע איזה תפקידים עשית ואיפה כי הדברים מאוד שונים. כסגן רמטכ"ל עסקתי הרבה מאוד בתקציב, ולא יכולתי לומר 'תוציאו' כי הייתי ממונה על הקופה. אני מכיר את זה היטב, צריך לתכנן את זה מאוד ביסודיות והכסף אף פעם לא מספיק. אם אתה לא מבין בזמן שאתה יוצא מהצבא שאין מתחתייך מערכת, שאתה לא מעלה הגיג ויש מיד 10 אנשים שרצים לבצע, אז כנראה שאתה לא מתאים למערכת הפוליטית. גם בצה"ל יש הבדל בין מפקדים שנשארים מאחור ומצפים שיעבדו עבורם, למפקדים בכירים שמזיעים, הכוונה היא לא לרוץ על ג'בלאות אלא לכתוב מסמך בהצלחה. יש כאלה יודעים לעשות את זה ויש כאלה שעושים את זה פחות טוב".

יש טענות שאם אתם לא באמת בפנסיה, למה המדינה ממשיכה לשלם לכם את הכספים?
יאיר גולן: "אני גאה בזה שאני מקבל פנסיה, 38 שנות שירות מורכבות מצדיקות את זה. מה שנשאר לי מהשכר שלי בכנסת, זה 13 אלף שקל בחשבון בסוף, כל השאר הולך והרבה כסף לא נשאר מזה. אני מקבל עם הפנסיה, שהיא קצת פחות ממה שקיבלתי כאלוף, ועוד השכר בכנסת קצת יותר ממה שקיבלתי כאלוף, משכורת של קצין סדיר. לכן, אני חושב שלעומת מה שהציעו לי בחוץ והכספים הקלים שיכולתי לעשות בחוץ, וכמה שהיום אני צריך לחתת רגליים בפוליטיקה, אני לא חושב שאני צריך להתנצל על העניין הזה".

יצא לכם לעבוד ביחד בשירות הצבאי?
יאיר גולן: "מתן הגיע אליי כמה פעמים לאישורי תוכניות".

מתן כהנא: "יצא לי באמת להגיע כמה פעמים, אבל לא יכולים לספר".