חופשת הקיץ היא הזדמנות מצוינת לשתף את הילדים בחגיגה קולינרית במקום הכי מדליק בבית. כשילדי היו קטנים נהגתי לעבוד איתם במטבח בתקופה הזאת. יצרתי מעין חוג בישול בבית, והחזרה על הרעיון בכל שנה רק המחישה עד כמה הוא הצליח וגרם אושר וסיפוק לילדים ולי. מחופשה לחופשה הילדים הפכו לעצמאיים יותר. הם עבדו נכון, העזו עוד ועוד והכינו מנות מורכבות. התוצאות הדהימו את כולנו, ואת הארוחות שהם הכינו בעצמם, הילדים לא ישכחו לעולם.

לא רק את ארוחת הצהריים והערב הכנו יחד, גם עוגות ועוגיות, מטעמים מתוקים ויצירתיים מבצק. זה עזר לנו להעביר שעות בכיף והפך לבילוי משותף, טעים ומעניין שכולנו אוהבים.
בחרתי להשתמש בבצק פריך, שהוא קל להכנה והכי קל לעבודה. הבצק מורכב בדרך כלל מקמח, מנוזלים (ביצים, מים, חלב ותחליפיו) ומשומן (חמאה, מרגרינה ושמן). סוג השומן והנוזל שבהם משתמשים קובע את מרקם הבצק, מידת פריכותו ואיכותו. זהו בצק גמיש ורך, שממנו אפשר הכין סוגים שונים של עוגיות, ובעיקר אפשר להתייחס אליו כאל בצק פלסטלינה, שממנו קורצים הילדים צורות ודמויות.

לפורטל הקולינרי של פסקל

הבצק מקבל ומחבק לתוכו צבעי מאכל – רצוי להשתמש בצבעים טבעיים – כמו גם תערובות תבלין, קקאו, סוכריות עדשים, סוכריות מזרה, נטיפי שוקולד, טופי ותוספות כמו חמאת בוטנים, חמאת לוז ועוד.
בעוד החופש הגדול בעיצומו ולקראת סיום הקייטנות, הנה אופציה נפלאה לבילוי עם הילדים, בגילי 8 ומעלה.
עוגיות זכוכית צבעוניות/ויטריניות
החומרים: (לכ-35 עוגיות, תלוי בגודל ובצורה)
1 חבילה (200 גרם) מרגרינה, מחמאה או חמה, רכה, חתוכה לקוביות
1 כוס אבקת סוכר
1 שקית סוכר וניל
1 כפית מיץ לימון
½2 כוסות קמח תופח מאליו מנופה
סוכריות חמוצות צבעוניות קשות (בגוונים: ירוק, אדום, כתום, צהוב) – כ-4-3 סוכריות מכל גוון
אופן ההכנה:
מניחים בקערה רחבה את המרגרינה/חמאה, אבקת הסוכר, סוכר הווניל, מיץ הלימון והקמח. לשים בידיים עד לקבלת בצק אחיד. עוטפים את הבצק ביריעת ניילון נצמד ומכניסים למקרר ל-20 דקות.
מקמחים משטח עבודה. מרדדים את הבצק לעלה בעובי ½ ס"מ. בעזרת חותכני בצק קורצים ממנו צורות שונות.
אפשר להשתמש גם בגלגלת משוננת ולחתוך את הבצק לריבועים בגודל שווה. מסדרים את כל פיסות הבצק ברווחים שווים בתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה.
נוטלים חותכן עגול חלק וקטן (או פקקים קטנים כמו זה של בקבוק תמצית וניל) ויוצרים מספר עיגולים, כמו חלונות, במרכז העוגיות לפי בחירתכם ובהתאם לגודל העוגייה.
מרסקים את הסוכריות הצבעוניות בעזרת עלי ומכתש ומסדרים אותן על מגש רחב ברווחים זה מזה בהתאם לצבע.
ממלאים את החורים בעוגיות בפירורי הסוכריות הצבעוניות הכתושות. אופי בתנור שחומם מראש לחום בינוני (170-160 מעלות) במשך כ-15 דקות. מוציאים מהתנור ומצננים היטב על רשת. כשהעוגיות קרות לגמרי אפשר להוציאן מהתבנית.

עוגיות אבטיח
החומרים (לכ-50 עוגיות, תלוי בגודל)
1 חבילה (200 גרם) מרגרינה/מחמאה או חמאה
½ כוס סוכר
1 שקית סוכר וניל
½ כפית אבקת אפייה
½ כפית רום או ליקר (לא הכרחי)
1 ביצה
3 כוסות קמח מנופה
צבעי מאכל אדום וירוק
1 כוס נטיפי שוקולד קטנים
אופן ההכנה:
מניחים בקערה רחבה את המרגרינה/חמאה, אבקת הסוכר, סוכר ווניל, מיץ הלימון והקמח. לשים בידיים עד לקבלת בצק אחיד. מחלקים את הבצק לשלושה חלקים שווים. עוטפים חלק אחד של בצק ביריעת ניילון נצמדת. מניחים בשתי קערות את שני חלקי הבצק הנותרים.
מוסיפים 2-1 טיפות של גוון אדום לקערה אחת ו-2-1 טיפות של גוון ירוק לקערה השנייה. לשים כל גוש בצק בנפרד, ובמידת הצורך מוסיפים עוד טיפה או שתיים מצבע המאכל לקבלת גוונים של ירוק ואדום, המזכירים אבטיח. עוטפים כל גוש בצק ביריעת ניילון נצמד ומכניסים את שלושת החלקים למקרר לשעתיים.
מקמחים משטח עבודה ומרדדים את הבצק הירוק לעלה מלבני בעובי ½ ס"מ. מרדדים את הבצק ללא צבע המאכל ומניחים אותו על העלה הירוק. מעצבים את הבצק האדום לצורת גליל ומניחים אותו על עלה הבצק, בצד הקרוב אליכם. מגלגלים הכל יחד ומעצבים יפה לגליל אחיד.
פורסים לפרוסות את גליל הבצק המשולב וחותכים כל פרוסה לשניים, לקבלת צורה של פלח אבטיח. מסדרים את "פלחי האבטיח" ברווחים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה.
נוטלים את נטיפי השוקולד ודוחסים במרכז כל "פלח אבטיח" מספר נטיפים, ליצירת מראה הגרעינים באבטיח. (אם הנטיפים גדולים מדי אפשר לחצות אותם לשניים).
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180-170 מעלות) במשך כ-20-15 דקות. מוציאים מהתנור ומצננים על רשת. שומרים בקופסה שניתנת לסגירה הרמטית.
עוגיות על מקל
החומרים:
לגוון הבהיר:
½ חבילה (100 גרם) מרגרינה/מחמאה או חמאה
¼ כוס אבקת סוכר
1 שקית סוכר וניל
½ כפית אבקת אפייה
2 כפות מיץ תפוזים/חלב/חלב סוהי
½1 כוסות קמח מנופה
לגוון החום:
½ חבילה (100 גרם) מרגרינה/מחמאה או חמאה
1/3 כוס אבקת סוכר
1 שקית סוכר וניל
½ כפית אבקת אפייה
2 כפות מיץ תפוזים/חלב/חלב סויה
2 כפות אבקת קקאו או שוקולית (אם משתמשים בשוקולית אפשר להפחית את כמו הסוכר. הגוון המתקבל בהיר יותר מקקאו)
½1 כוסות קמח מנופה
לעיטור:
סוכריות צבעוניות וסוכריות עדשים קטנות
לעוגיות בצורת דובי יש צורך במעט ציפוי שוקולד
מקלות של סוכריות על מקל
אופן ההכנה:
מניחים בקערה רחבה את המרגרינה, אבקת הסוכר, סוכר הווניל, מיץ הלימון והקמח. לשים בידיים עד לקבלת בצק אחיד. עוטפים את הבצק ביריעת ניילון נצמד ומאחסנים שעה במקרר. מכינים באותה הדרך את הבצק הכהה ושומרים במקרר.
מכאן עוברים לעבודה בסגנון "חופשי": מקמחים משטח עבודה ומרדדים את הבצק לעולה בעובי ½ ס"מ.
בעזרת חותכני בצק קורצים צורות שונות. ניתן למשל לקרוץ צורה גדולה, לחלץ מתוכה צורה קטנה כמו כוכב או לב, ולמלא אותה באותה צורה בגוון אחר (ראו תמונה).
אפשר לעצב צורה של פני דובי ולהצמיד לפנים אוזניים בגוון אחר. מצמידים כל דוגמת עוגייה לקצה מקל ומסדרים ברווחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה. אופים בתנור שחומם מראש בחום בינוני (180 מעלות) למשך כ-25 דקות. מצננים. בעזרת ציפוי שוקולד משלימים את הקישוטים המתאימים.





 
טיפסקל לטיפול בבצק פריך:

יש ללוש את הבצק עד שכל החומרים מתאחדים, ולהניח במקרר כדי שהשומן ייצב את הבצק.
רצוי לא ללוש יתר על המידה, היות שחום הידיים ממס את השומן ומקנה תחושה שיש להוסיף קמח. עם הוספתו הבצק הופך לנוקשה מדי.
הבצק הפריך ניתן להקפאה. לקראת השימוש מעבירים אותו למקרר לצורך הפשרה הדרגתית.
אם משתמשים בקמח רגיל, אפשר להוסיף ¼-½  כפית אבקת אפייה.