חגי תשרי מייצגים תקופה מיוחדת המציבה מולנו לא מעט אתגרים, אך אין ספק שאת מרב האנרגיות אנחנו משקיעים בהתמודדות מוצלחות עם הצומות. צום גדליה בתאריך ג' בתשרי וצום כיפור בתאריך י' בתשרי מחייבים אותנו להימנע מרצון מאכילה ושתייה לפרקי זמן ממושכים. אם לא נתכונן אליו בצורה נכונה, הצום עלול להתאפיין בתחושת רעב ותשישות, כאבי ראש ותופעות גופניות לא רצויות נוספות. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהמתח הפסיכולוגי שמלווה אותנו כבר כמה שעות לפני שהצום עצמו מתחיל.

כך תשמרו על רמות הסוכר בדם
מבחינה פיזיולוגית, בזמן הצום חלה ירידה ברמת הסוכר בדם. הסיבה לכך היא חוסר אספקת מזון לגוף ותגובות הישרדותיות אינסטנקטיביות. הסוכר הוא מקור האנרגיה העיקרי לגוף, לתאי המוח ולמערכת העצבים המרכזית. במהלך הצום הגוף נאלץ להשתמש בכל מאגרי הסוכרים בגוף - אך הם מוגבלים ומתדלדלים במהירות. במקביל, המוח מנסה להשתמש בשומן כמקור אנרגיה אך נתקל בתופעות לוואי כמו עצבנות, רגזנות וסחרחורות. 

כדי לשמור על רמות הסוכר בדם כדאי לאכול פחמימות מורכבות: לחם, קרקרים, אורז ופסטה. את המנות תנסו לצרוך בכמויות קטנות, במהלך היום כולו ועד שעת הצום. אל תסתמכו על הארוחה המפסקת ואל תתכוננו אליה בצורה מיוחדת. 
הטיפ בהקשר הזה הוא לא להימנע מאוכל עד הארוחה המפסקת, אלא להיפך: מלאו את מאגר הפחמימות המצוי בכבד ובשרירים בעזרת הפחמימות המורכבות ובארוחה המפסקת שלבו בין ירקות וסיבים תזונתיים. פחמימות מורכבות המועשרות בסיבים הם למשל אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה וכמובן לחם מחיטה מלאה. 
מה עושים עם הנוזלים?
היעדר נוזלים מביא לירידה בנפח הדם. המים מהווים 60% ממשקל הגוף ושינוי במאזנם בא לידי ביטוי במגוון רחב של תחושות, מהן לא ניתן להתעלם בלי קשר למשך הצום או לניסיון שיש לנו עם חגי תשרי. לאחר הפרה של מאזן נוזלים אנו צפויים לסבול מפגיעה משמעותית בתפקוד. 
העשירו את הארוחות ביום הצום בירקות וכך תגבירו את הסיבים התזונתיים בתפריט, אבל אל תישכחו לשתות הרבה מים. 8-10 כוסות מים במהלך היום שלפני הצום יכינו אתכם בצורה המרבית. חפשו בר מים נגיש והיצמדו אליו כדי להגיע במאזן נוזלים תקין. 
הטעות הנפוצה היא לשתות משקאות מוגזים או מרק עם הרבה מלח כתחליף למים. אלו נוזלים שלא ממלאים את המאגר שלכם וגורמים יותר נזק מתועלת. הימנעו גם מקפאין ותאופילין המצויים בתה רגיל, קפה, שוקו וקוקה קולה. אלו חומרים משתנים שמעודדים יציאה מוגברת מהגוף ומומלץ להמעיט בצריכתם.
דגים מול בשר
שאלת מיליון הדולר בהיערכות לקראת הצום היא האם להעדיף דגים או בשר. באופן עקרוני, מומלץ לאכול דגים וזאת ממספר סיבות. ראשית, הבשר מתעכל לאט אך מרקיב מהר במעיים. הוא יוצר גירוי במערכת העיכול והיא הופכת בתוך זמן קצר יחסית לתחושת רעב. שנית, הדגים מספקים תחושה קלילה ומונעים פגיעה במערכות חיוניות.
אל תעשו פעילות גופנית מאומצת ביום הצום כדי שהגוף לא יזקק לנוזלים. הגיעו אל הארוחה המפסקת רעבים, אך אל תעמיסו על הגוף. שתו הרבה בעיקר אם אתם חולים או עוברים  טיפולים המלווים בתופעות כמו הקאות, שלשולים ועצירות. בנוסף, זכרו לשבור את הצום בתבונה עם כוס מים, בלי מזונות עתירים בשומן ובהדרגה.